بررسی پرونده کروز به قدری عمق یافته که گویی هرجا سهامی از ایران خودرو و سایپا باشد، ردی از مدیران کروز نیز پیدا میشود.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ مستند اختاپوس با موضوع مافیای خودروسازی که قرار بود چهارشنبه در حوزه هنری اکران شود با حکم قضایی توقیف و کارگردان آن بازداشت شد.
خبرگزاری دانشجو از چندی پیش در سری پرونده «تاریکخانه» به مسئله پشت پرده خودروسازی پرداخت، در این شماره به بازخوانی پرونده کروز، به عنوان یکی از دو قطعهساز اصلی خودروسازان میپردازیم.
دو شرکت بزرگ خودروسازی و برخی قطعهسازان و واردکنندگان وابسته به آنها به قاچاق از طریق اغفال مشتری متهم شدند؛ در ماههای اخیر برخی شرکتهای تولیدکننده و واردکننده قطعات خودرو اقدام به واردات قطعات و لوازم خودرو کرده که به جای درج علامت تجاری مبدا و کشور سازنده آن روی این لوازم، نام دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی ثبت شده است.
شرکت قطعه سازی کروز که سهم دار اصلی ایران خودرو است طی سالهای اخیر پرونده قاچاق کالا نیز داشته است؛ هم اکنون نیز شرکت بزرگ قطعه ساز عظام، پرونده باز قضایی در دادگاه داشته که در حال رسیدگی است.
کروز چگونه در ایرانخودرو نفوذ کرد؟
بررسی پرونده کروز به قدری عمق یافته که گویی هرجا سهامی از ایران خودرو و سایپا باشد، ردی از مدیران این شرکت نیز پیدا میشود؛ سابقه سهامداری شرکت کروز (یعنی دو خانواده علیپور و کشاورز) در ایران خودرو به سالها پیش برمیگردد. آنها در اوایل دهه ۹۰ از طریق شرکت تدبیر سرمایه آراد و به صورت حقیقی صاحبان سهام در شرکت ایران خودرو بودند.
اگرچه شرکت کروز بهطور مستقیم سهمی در ایران خودرو ندارد، ولی بهطور غیرمستقیم مالک سهم قابل توجهی از ایران خودرو است به نحوی که امکان نصب عضو هیئت مدیره را دارد. به استناد آگهی روزنامه رسمی شماره ۲۵۵۲ /ث ۳۲ / ۹۰ مورخ ۷ / ۲ / ۹۰، شرکت تدبیر سرمایه آراد به مدیریت مدیران و سهامداران شرکت کروز تأسیس شده است.
آگهی تاسیس شرکت تدبیر سرمایه آراد
با توجه به خرید سهام ایران خودرو توسط صاحبان کروز یعنی دو خانواده علیپور و کشاورز در سال ۹۰، جمشید پژویان رئیس شورای رقابت نامهای به مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار نوشت. بنا بر مصوبه شورای رقابت، به منظور جلوگیری از ایجاد تمرکز عمودی در بازار خودرو و در اجرای مواد ۴۶ و ۴۷ مورد ۶ بند ط. از ماده ۴۵ قانون مقرر میشود که بنگاههایی که رابطه عمودی با شرکتهای خودروساز دارند از قبیل: قطعهسازان و تشکلهای آنها مجاز به داشتن عضو در هیئت مدیره شرکتهای فوقالذکر نمیباشند.
نامه رئیس شورای رقابت در سال ۱۳۹۰
طبق نامه جمشید پژویان در سال ۱۳۹۰ و بنا به مصوبه شورای رقابت، شرکت تدبیر سرمایه آراد) که متعلق به دو خانواده علیپور و کشاورز است (حق عضویت در هیئت مدیره گروه ایران خودرو را ندارد.
صورت جلسه شصت و سومین جلسه شورای رقابت
برخلاف مواد ۴۶ و ۴۷ و مورد ۶ بند ط. از ماده ۴۵ قانون، در مجمع عمومی ایران خودرو مورخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ گروه کروز با پوشش شرکت پیشگامان بازرگانی گلیار در لیست هیئت مدیره قرار گرفت. شرکت صنایع کروز به صورت غیرمستقیم و مستقیم از طریق شرکتهای وابسته به خود در هیئت مدیره شرکت ایران خودرو حضور داشته و مفاد بند ۳ تصمیم شماره ۶۳ شورای رقابت مورخ ۲۸ / ۰۱ / ۱۳۹۰ را نقض نموده است.
تصمیمات مجمع عمومی ایران خودرو مورخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
شرکت پیشگامان بازرگانی گلیار چند هفته قبل از برگزاری مجمع عمومی ایران خودرو، در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ثبت شده است. علی عسگری مدیرعامل و عضو هیئت مدیره این شرکت استدر صورتی که وی طبق آگهی روزنامه رسمی طی سالهای متمادی عضو و رئیس هیئت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد بوده است؛ علاوه بر حضور علی عسگری در هیئت مدیره ۲ شرکت تدبیر سرمایه آراد و پیشگامان بازرگانی گلیار، وی صاحب سهم در شرکت تدبیر سرمایه آراد) همان شرکت خانوادههای علیپور و کشاورز (نیز است.
سهامداری علی عسگری در شرکت تدبیر سرمایه آراد
آگهی تاسیس شرکت پیشگامان بازرگانی گلیار
علاوه بر آنچه از اسناد موجود برمیآید، طبق مصوبه جلسه ۳۵۰ شورای رقابت مورخ ۱۶ مهر ۱۳۹۷، بر اساس کلیه مستندات موجود ازجمله گزارش سازمان بازرسی کل کشور، سازمان بورس اوراق بهادار و اداره ثبت شرکتها، شرکت صنایع کروز به صورت غیرمستقیم از طریق شرکتهای وابسته به خود در هیئت مدیره شرکت ایران خودرو حضور داشته و مفاد بند ۳ تصمیم شماره ۶۳ شورای رقابت مورخ ۲۸ / ۰۱ / ۱۳۹۰ را نقض نموده است.
حضور علی عسگری در هیئت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد
علی عسگری به عنوان رئیس هیئت مدیره در شرکت تدبیرسرمایه آراد
مسئله حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنایع خودروسازی ایران نیز آمده است: «شرکت صنایع تولیدی کروز با نقض ردیف ۶ از بند ط. ماده ۴۵ و مواد ۴۶ و ۴۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مصوبه شصت و سومین جلسه شورای رقابت از طریق شرکتهای تدبیر سرمایه آراد و سپهر ایرانیان کیش درمجموع مالک ۲۶.۹۲ درصد سهام شرکت ایران خودرو و یک عضو در هیئت مدیره شرکت است.»
حضور گروه کروز در هیئت مدیره ایران خودرو به دستور رئیسجمهور هم کشیده شد. انجمن قطعه سازان در نامهای به رئیسجمهور خواهان رسیدگی به این موضوع شدند که رئیسجمهور به دنبال این نامه دستور داد، که از عضویت آنها در گروه خودروسازی ایران خودرو جلوگیری شود.
نامه دفتر ریاست جمهوری در مورد حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو
سؤال بزرگ اینجاست که چطور برخلاف مر قانون، دستور مراجع ذیربط و شخص رئیس جمهور گروه کروز توانست نتایج مجمع عمومی سالیانه شرکت ایران خودرو) مورخ ۲۸ مرداد ۹۷ را که به نفع خود برگرداند!
تصمیمات مجمع عمومی ایران خودرو مورخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
سومین شرکت بزرگ خودروساز در دستان کروز گروه کروز پس از خریداری سهام ایران خودرو و حضور در هیئت مدیره آن، برای تملک بر سومین شرکت بزرگ خودرویی کشور یعنی گروه بهمن اقدام کرد. تملک بر گروه بهمن نیز از طریق شرکتهای تودرتو صورت گرفته است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. شرکت توسعه صنایع وینارت ثبت شده در ۵ / ۲ / ۱۳۹۰ یکی دیگر از شرکتهای دو خانواده علیپور و کشاورز است که صنایع تولیدی کروز نیز در آن عضو حقوقی هست. به استناد صورت جلسه مجمع عمومی فوقالعاده گروه کروز مورخ ۲۳ / ۳ / ۱۳۹۲ نام شرکت مذکور به پیشرو صنعت ویسمن تغییر یافت.
نامه مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر مبنی بر فروش سهام گروه بهمن
شرکت دیگری تحت عنوان ویسمن موتور در تاریخ ۲۰ / ۷ / ۱۳۹۳ ثبت شده است که این شرکت نیز متعلق به همان دو خانواده است. گرچه این بار از طریق اعضای حقوقی و با نمایندگانی از شرکتهایشان به نامهای توسعه صنایع وینارت، پیشرو صنعت ویسمن و تدبیر سرمایه آراد!
آگهی تاسیس شرکت توسعه صنایع وینارت
گروه کروز در تاریخ ۱۸ / ۳ / ۱۳۹۵ از طریق شرکتهای تودرتو و با خرید ۶۲.۲ درصد سهام گروه بهمن متعلق به سه شرکت سرمایهگذاری اندیشه فردا، سرمایهگذاری توسعه انرژی هور و فن پردازان بهمن از موسسه مالی و اعتباری کوثر، مالکیت گروه بهمن را به دست میآورند.
سند تغییر نام شرکت صنایع خودروسازان کروز به پیشرو صنعت ویسمن
خداوند متعال حق مردم ونظام را از همه دست اندرکاران صنایع خودروسازی بگیرد که یک پراید شش میلیونی را کردن 58 میلیون اگر شکت ایرانخودرو وسایپاه بادریافت حقوقهای نجومی مدیرانش وسفر های مکرر مدیران در خارج از کشور و....ورشکست شده اند جرمش را باید مردم بدهند قوه محترم قضاییه هاوار وفریاد ازدست مدیران بی دین وایمان خودروسازان
تو شرکت های خودرو سازی بلایی که سر مردم آوردن نیست. دادستان کل کشور باید بعنوان مدعی العموم ورود کنه. همون جوری که رهبری گفتن باید با اژدها ی هفت سر فساد مبارزه کرد
امیدوارم آقای رئیسی ضربه قاطع ومحکمی بزنه
بایاریخدا
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
امیدوارم آقای رئیسی ضربه قاطع ومحکمی بزنه
بایاریخدا