به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در مسیر پر پیچ و تاب کارآفرینی و راه اندازی یک کسب وکار، حساسترین مرحله ایدهایست که مانند یک جرقه در ذهن کارآفرین شکل میگیرد. شاید بتوان گفت ایده همان رویایی است که در قالب یک کسب و کار عینیت خواهد یافت. ایدهای که در هالهای از بیم و امید واقع شده، بیم آنکه ممکن است ایده موردنظر اصلا جوابگوی بازار نباشد و امید از آنکه اگر این ایده به ثمر بنشیند خلق ارزش و ثروت زیادی خواهد داشت.
کارآفرینان و نوآورن در ابتدای مسیر خود در نقطه صفری به نام جستجوگری هستند، مرحلهای که سنگ بنای تمام مسیر ایجاد و توسعه کسب و کارشان خواهد بود، قسمت پرچالش ماجرا لحظهایست که این ایده شامل یک فناوری جدید و به طور کلی استارتاپی نوآورانه باشد آنگاه مرحله جستجوگری برای کارآفرینان حساستر از قبل خواهد شد و طیف متنوع سوالات، ذهن صاحبان ایده را درگیر خواهد کرد که آیا این ایده مناسب بازار است؟ آیا محصول فناورانهای که تولید میشود عملکرد مناسبی خواهد داشت و کلی سوال دیگر.
ایجاد سازوکاری حمایتی برای رفع مشکل کارآفرینان
اینگونه بود که مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بعد چندسال از تاسیس دریافت که بخشی از درخواستهای پذیرش برای استقرار در مرکز که عمدتا دانشجویان شریف بودند به مرحله بلوغ نرسیده و برای آنها به سازوکار حمایتی دیگری جز مرکز رشد نیاز است. نهادی که بتواند نیاز کارآفرینان و نوآوران را در مرحله جستجوگری رفع و به پرورش ایدههای استارتاپی و تیمسازی کارآفرینان نوپا کمک کند. در این زمان بود که شتابدهنده شریف شکل گرفت و هماکنون با گذشت ۷ سال توانسته بیمها را به حداقل برساند و امیدها را در دل صاحبان ایده تقویت کند.
شتابدهند شریف گامی در راستای تکمیل زنجیره ارزش آفرینی دانشگاه شریف بوده است. ۲۱ سال پیش مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در تلاش پاسخ دادن به نیاز دانشجویان برای مسیر آیندهای به جز اپلای و تقویت روحیه کارآفرینانه تاسیس شده بود و در سال ۱۳۸۲ مرکز رشد با هدف ارائه امکانات و حمایت از دانشجویان و فارغالتحصیلانی که قصد راه اندازی شرکت داشتند ایجاد شد و در سال ۱۳۸۸ برای تقویت بازوی ارائه خدمات مالی به شرکت ها، صندوق پژوهش و نوآوری شکل گرفت. در سال ۱۳۹۲ دو موضوع باعث شد ایده تاسیس شتابدهنده دانشگاهی جدیتر پیگیری شود.
یکی تیمهایی که متقاضی ورود به مرکز رشد دانشگاه بودند، ولی احساس میشد هنوز از نظر مهارتی و ساختاری به اندازه یک شرکت بالغ نیستند و همچنین رشد اکوسیستم فناوری اطلاعات در کشور که سرعت تجاری شدن ایدهها و محصولات را به طور معناداری افزایش داده بود. این نوع کسب وکارها باید در دوره کوتاهتری خدمات خاصی دریافت میکردند تا بتوانند به یک شرکت نوپا تبدیل شوند.
ثبت بیش از ۲۶۵۰ ایده
طبق آمارهای ارائه شده از سوی شتابدهنده شریف تاکنون ۶۵۰ جلسه ارزیابی، بیش از ۵۰ هزار نفر ساعت مشاوره و کارگاه آموزشی برای ۱۵۰ تیم پذیرفته شده و بیش از ۲۶۵۰ ایده ثبت شده برگزار شده است. میانگین ارزشگذاری ۲ میلیارد تومان بوده و ۵۳۷ میلیون تومان میانگین سرمایه جذب شده است.
تاکنون ۱۵۰ استارتاپ در این شتابدهنده بودند و توانسته بیش از یک هزار اشتغال را ایجاد کند و بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی خلق شود این امر تاثیر اقتصادی شتابدهنده شریف بر اکوسیستم کارآفرینی نشان میدهد.
سبد استارتاپهای شتابدهنده شریف
سبد استارتاپهای شتابدهنده شریف تاکنون پررونق و طبق آمارها ۶۸ درصد این سبد متعلق به حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، ۲۴ درصد متعلق به حوزه سخت افزار و ۸ درصد مربوط به حوزه هوش مصنوعی بوده است.
اطلاعات بنیانگذاران سبد استارتاپهای شتابدهنده شریف نیز نشان میدهد که آقایان ۹۵ درصد این عرصه را در اختیار دارند و خانمها تنها ۵ درصد را تشکیل میدهند که ۸۰ درصد در مقاطع کارشناسی، ۱۵ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۵ درصد در مقطع دکتری هستند.
۲۵ سالهها بیشترین آمار در بین بنیانگذاران
جالب است بدانید که شتابدهنده شریف در آخرین آمار ارائه شده خود اعلام کرده است که ۵۰ درصد بنیانگذاران سبدهای استارتاپی کمتر از ۲۵ سال، ۴۵ درصد بین ۲۵ تا ۳۵ و ۵ درصد بیشتر از ۳۵ سال سن دارند.
یکی دیگر از نکات مهم و مورد سوال این است که این افراد معمولا از چه رشتههایی هستند یا دانشجویان کدام رشتهها به اینگونه فعالیتها بیشتر علاقمندند؟ حال پاسخ این است که در شتابدهنده شریف رشته مهندسی کامپیوتر ۴۷ درصد، رشتههای مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی مواد و مهندسی مکانیک هرکدام با سهم ۱۰ درصدی و رشتههایی مثل MBA با ۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.