آخرین اخبار:
کد خبر:۱۰۰۱۶۲۷
مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی:

قطار ملی مترو با انجام آزمون‌های سرعت آماده مسافرگیری می‌شود

مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی گفت: بسیاری بر این باور بودند که پروژه قطار ملی به سرانجام نمی‌رسد اما نه تنها قطار ملی حرکت کرد، بلکه بسیار هم موفق بود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و تعدادی از معاونان و مدیران ارشد این نهاد با همراهی سیدکاظم طاهرزاده مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی، صبح امروز یکشنبه (۲۲ اسفندماه) با حضور در شرکت واگن سازی تهران از آخرین وضعیت پروژه تولید قطار ملی بازدید و آزمون سرعت این قطار با حضور آنان انجام شد.

طیبی در این بازدید با بیان اینکه به‌عنوان و کارشناسان ایرانی بر این باوریم که اقتصاد ما باید متکی بر تولید ملی باشد ادامه داد: تولید ملی هم باید متکی بر علم و فناوری پیشرفته داخلی باشد تا بتواند رقابت‌پذیری خود را از جنبه فناوری و روزآمدی حفظ کرده و در کنار تأمین نیاز‌های داخل کشور بتوانیم وارد بازار‌های جهانی و منطقه‌ای شویم.

وی در ادامه با اشاره به سابقه تولید قطار ملی و اقدامات جهاددانشگاهی در این رابطه گفت: از انتهای دهه ۷۰ با توجه به توانایی‌ها در حوزه‌های برق قدرت و مکانیک، دو حوزه تخصصی حمل‌ونقل ریلی و سیستم رانش و ساخت دکل‌های حفاری را که هر دو ترکیب برق و مکانیک و زیرشاخه‌های آن هستند را در دستور کار قراردادیم.

رییس جهاددانشگاهی در این زمینه به مشکلات تحریم برای انتقال تکنولوژی اشاره کرد و گفت: در زمینه سیستم رانش با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه‌ای تعریف شد که به دلیل گرانی‌ها از حد پایلوت فراتر نرفت.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ به این نتیجه رسیدیم کل ساخت یک رام قطار مترو را آغاز کنیم افزود: در همین رابطه با پیشنهاد جهاددانشگاهی در برنامه ششم توسعه در دو ماده ۵۴ و ۳۶ تولید قطار ملی با ۸۵ درصد تولید داخل و آب‌شیرین‌کن‌ها با ۷۵ درصد داخلی سازی به تصویب رسید.

طیبی ادامه داد: با استناد به همین مصوبه و پیگیری ما، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد میدان شد و با همکاری و حمایت شهرداری تهران، شرکت مترو و واگن سازی تهران قرار شد یک رام کامل قطار ملی بومی سازی شود و در نتیجه قرارداد تولید یک رام قطار ملی مترو در شهریور ۱۳۹۸ به امضا رسید.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه خیلی‌ها باور نداشتند که این پروژه به سرانجام می‌رسد گفت: استعداد در تمام افراد و جوامع وجود دارد، مهم باور و حمایت درست است که در این پروژه به نحو احسن انجام شد و همه مسئولان مربوطه خوب پایه پروژه ایستادند و اثبات کردیم کار شدنی است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم عقد قرارداد ساخت ۱۱۳قطاری که شهرداری تهران نیازمند آن است و ۱۰۵ دستگاهی که معاونت علم و فناوری و همه ما به دنبال آن هستیم زودتر بسته شود تا این تابو به‌طور کامل از بین رود و نشان دهیم می‌توان یک کار خوب ایرانی را به‌طور کامل و با تکنولوژی روز و کیفیت بالا به سرانجام برسانیم گفت: همان‌گونه که در بحث ساخت دکل‌های حفاری توانستیم به موفقیت دست‌یابیم امیدواریم این قطار در آینده نزدیک، پس از کسب استاندارد‌های لازم به ریل حرکت افتد و مسافرگیری کند.

قطار ملی مترو در حال کسب استاندارد‌های بین‌المللی

مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی نیز در این بازدید با بیان اینکه بسیاری بر این باور بودند که پروژه قطار ملی به سرانجام نمی‌رسد گفت:، اما نه‌ تنها قطار ملی حرکت کرد، بلکه بسیار هم موفق بود.

وی با بیان اینکه این پروژه برای اولین بار در کشور انجام شد و به مرحله عملیاتی رسید ادامه داد: در حال حاضر آزمون‌های حرکتی و اخذ تأییدیه فنی و استاندارد‌های بین‌المللی این قطار وارد مرحله اجرایی شده است.

طاهرزاده با بیان اینکه امیدواریم تا خردادماه مجوز‌های لازم صادر شود تا بتوانیم مسافرگیری قطار را انجام دهیم گفت: از رییس و تیم جهاددانشگاهی در تولید قطار ملی مترو کمال تشکر را دارم، زیرا هر جا در این پروژه با مشکلی مواجه شدیم و حتی خارج از مسئولیت و حیطه فعالیت آن‌ها بود کمک‌حال ما بودند و امیدواریم این نهاد انقلابی را همواره در راه پیشرفت و توسعه کشور ببینیم.

امیدوارم در آینده‌ای نزدیک قطار ملی را در حال مسافرگیری ببینیم

کمالی نژاد معاون تولید واگن سازی تهران نیز با بیان اینکه، کاری که در پروژه قطار ملی انجام شد بسیار بزرگ بود گفت: کسی که کوچک‌ترین اطلاعات و دانش فنی در این حوزه داشته باشد بزرگی کار را به‌خوبی درک می‌کند.

وی یکی از آفت‌های پروژه علمی را گره زدن کار‌های علمی به کار‌های سیاسی دانست و افزود: برخی انتظار دارند یک کار علمی که برای اولین بار در کشورمان انجام می‌شود در یک بازه زمانی کوچک به بالاترین حد تکنولوژی خود دست یابد و به نتیجه برسد که این تفکر برای پروژه‌های اینچنینی آفت است.

معاون تولید واگن سازی تهران نیز از تمام فعالان پروژه قطار ملی قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در آینده‌ای نزدیک قطار ملی را بر روی سکو و در حال مسافرگیری ببینیم.

مراحل انجام آزمون‌های سرعت قطار متروی ملی

در این بازدید حمید آب روشن رییس واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی به تشریح فعالیت‌ها در این پروژه پرداخت و محمد فرضی مدیر پروژه طراحی سیستم رانش نیز گفت: در پروژه قطار ملی تمام تجهیزات توسط جهاددانشگاهی علم و صنعت تحویل و نصب‌شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون آزمایش‌های کارگاهی قطار به پایان رسیده است گفت: پروژه قطار ملی بیش از ۹۰ درصد به سرانجام رسیده است و در حال حاضر توسط شرکت خارجی آزمون‌های حرکت و دینامیک قطار در حال انجام است که این آزمون‌ها به‌صورت مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود و معمولاً سه ماه زمان می‌برد و حتی در قطار‌هایی که بار‌ها ساخته‌شده‌اند نیز انجام می‌شود تا به یک ایمنی خیلی خوب دست یابند.

فرضی با بیان اینکه آزمون سرعت در چندین مرحله انجام می‌شود گفت: آزمون سرعت تا ۸۰ کیلومتر در ساعت که حداکثر سرعت مجاز قطار مترو است انجام می‌شود که ابتدا به‌جای مسافر از کیسه شن استفاده‌شده و امیدوارم بااراده فعلی که وجود دارد تا خردادماه این قطار آماده مسافرگیری شود.

گفتنی است نخستین قطار متروی ملی به‌عنوان یکی از ثمرات اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی با طراحی و ساخت سیستم رانش آن توسط محققان جهاددانشگاهی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار