به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، صنعت خودروسازی ایران به مشکلی بزرگ برای اقتصاد تبدیل شده است در حالی که صنایع خودروسازی در کشورهای توسعه یافته رکنی تاثیر گذار بر صادرات و اقتصاد این کشورها محسوب میشوند. انتقادات گسترده در طول سالهای گذشته به عملکرد دولت در صنعت خودروسازی، دولت را مجاب به واگذاری سهام خود کرده، اما نه به صورت شفاف. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص آخرین اتفاقاتی که در واگذاری سهام خودروسازی دولت صورت گرفته را با رادار اقتصاد مطرح کرده است.
عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفتگو با رادار اقتصاد در خصوص واگذاری سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا گفت: به نظر میرسد آنچه دولت به عنوان واگذاری خودروسازی دنبال میکند از چاله درآمدن و افتادن به چاه است تا اتخاذ یک تصمیم درست به نفع خودروسازی و مردمی که خریداران خودروی ملی هستند.
وی در این باره افزود: دولت در حالی در پشت پرده در حال واگذاری سهام خود به برخی شرکت هاست؛ که شرکتهای خودروسازی، شرکتهای سهامی هستند، یعنی در بورس هم سهام دارند، بنابراین دولت باید برای واگذاری هر چه بهتر، قانون تجارت را رعایت کند، لذا نیاز به فعالیت دیگری در پشت پرده برای واگذاری ایران خودرو و سایپا نیست.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: متاسفانه در ایران قانون عرفی شده و حرمت قانون از بین رفته است. با توجه به اینکه شرکتهای خودروساز در بورس سهامداران مشخصی دارند، دولت باید خود را از واگذاری به شکلی که اینک به صورت مخفیانه دنبال میکند، کنار بکشد و مثل دهها شرکت دیگر مدیریت خودروسازی را به سهامداران موکول کند. اگر مدیریت خودروسازی خوب باشد قطعا به نفع سهامداران تمام میشود، در غیر این صورت آنها زیان میکنند.
منبع: رادار اقتصاد