کد خبر:۱۰۰۶۳۲۴
یادداشت دانشجویی|

شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال آفرین

اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که از منابع و عوامل تولیدی به صورت علمی و بهینه استفاده و محصولات دانش بنیان تولید می کند. به عبارت دیگر برای حل مشکلات و رفع نیازهای جامعه بشری از عوامل تولیدی و منابع در دسترس بهترین استفاده را خواهد داشت.

شکل گیری اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن عبدی؛ سال ۱۴۰۱ و آغاز قرن جدید توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید، اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است. در این نوشتار به دنبال پاسخ به این سئوال خواهیم بود که اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین در کشور چگونه شکل میگیرد؟ اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که از منابع و عوامل تولیدی به صورت علمی و بهینه استفاده و محصولات دانش بنیان تولید میکند.

 

به عبارت دیگر برای حل مسائل و مشکلات و رفع نیازهای جامعه بشری از عوامل تولیدی و منابع در دسترس بهترین استفاده را خواهد داشت که منجر به ارائه راه حل ها و ایده های خلاقانه خواهد بود. این اقتصاد نتیجه شکل گیری و ایجاد فضا و اکوسیستم کارآفرینی در کشور است که متناسب با فرصت های منطق های و آمایش منطقه ای شکل میگیرد. به طوری که امروزه یکی از مدل های توسعه اقتصادی شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی متناسب با آمایش منطقه ای است که منجر به رشد اقتصادی و کاهش فقر خواهد بود.

 


مهمترین بازیگر در اقتصاد ایران دولت و سیاست های دولتی است که با سیاستگذاری خود میتواند در شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان موثر باشد. طبق اصول علم اقتصاد، وظیفه دولت آماده سازی زیرساخت های و تسهیل زمینه سازی حضور حداکثری صاحبان ایده و کارآفرینان است که به ایجاد اقتصاد دانشبنیان کمک خواهد کرد. متأسفانه در دهه های گذشته و بالاخص دهه ۹۰ اقتصاد کشور علارغم منابع سرشار و پتانسیل های خدادادی فراوان به دلیل تحریم ها و سیاستگذاری های نابهینه از مدار توسعه اقتصادی فاصله گرفته است و برای برگشت به مدار توسعه و خروج از مدارهای توسعه نیافتگی نیاز مبرم به تغییرات اساسی در بازیگران کلیدی دارد و بازیگر کلیدی تأثیرگذار در اکوسیستم کارآفرینی کشور دولت و بلاخص سیستم آموزشی کشور است.

 


برای همه گان روشن است که مدسه و دانشگاه در حوزه خودشناسی و آمادگی برای ورود به دنیای کسب و کار و ایجاد اقتصاد دانش بنیان دارای خلأهای فراوانی است و هر ساله محصولات آموزش و پرورش و آموزش عالی میلیون ها فارغ التحصیلی هستند که هنوز نمیدانند؛ چه کاره هستند و برای چه کاری ساخته شدهاند و کجا دنبال فرصت های خوب باشند. این خروجی سیستم آموزشی بر اساس احساسات غیرمنطقی وارد شغل ها و کسب و کارهای میشوند که نتیجه آن نارضایتی، سرخوردگی، ورشکستگی و از دست دادن دارایی های فردی و جمعی است.

 


با توجه به ارتباطی که با واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و بازار داشتم، شاهد طرح های فراوانی بودم که هیچ توجیه فنی و اقتصادی نداشتند و به جای اینکه تولید ثروت و رضایت کنند، ورشکستگی و سرخوردگی و زیان متوجه مالکان میکردند، شاهد مراجعه جوانانی بودم هیچ ایدهای برای کسب و کار نداشتند، اما میخواستند صاحب شغل شوند یا اینکه ایده ی خامی داشتند، اما نمیدانستند که چگونه آن ارزیابی و پخته کنند، بازنشستگان و پدرانی را ملاقات نمودم که میخواستند با پول بازنشستگی و پسانداز خود برای فرزندان بیکار و دوران بازنشستگی خود کسب و کاری را شروع کنند، اما نمیدانستند از کجا شروع کنند. طرحهای غیرقابل توجیه فراوانی در اطراف ما اجرا شده است،کسب و کارهای ورشکسته و غیرقابل توجیه و هزاران مورد دیگر که نشان میدهند ما درست سرمایه گذاری و درست شروع نکرده ایم و این وظیفه نظام آموزشی کشور است. به طور خلاصه میتوان گفت که شکل گیری اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین از مسیر مسأله شناسی، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی میگذرد و این مسیر باید توسط سیستم آموزشی تعریف و آماده شود.

 

 

دکتر حسن عبدی - مسئول هسته پژوهشی اقتصاد حوزه دانشجویی شهرستان بوکان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است. 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار