امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نسترن علی رمضانی اظهار کرد: سبک زندگی که بلاگرهای اینستاگرامی در حال حاضر در ابن شبکه اجتماعی به نمایش میگذارند، در بسیاری از موارد سبکی ساختگی و دروغین بوده و با زندگی روزمره واقعی و عادی این افراد بسیار متفاوت است.
وی اضافه کرد: تصاویری که بلاگرهای اینستاگرامی از سبک زندگی خاص خود به دیکر مخاطبان شبکههای اجتماعی در فضای مجازی نشان میدهند آسیبهای روحی و روانی متعددی را متوجه افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان میکند.
این جامعه شناس خاطرنشان کرد: افزایش بزهکاری و ورود افراد به کارهای خلاف و جرائم مختلف از دیگر پیامدهای منفی تبلیغ سبک زندگی متفاوت و تجملگرایانهای است که بلاگرها در آن نقش بسیار قابل توجهی دارند.
قرائی مقدم همچنین یادآور شد: بلاگرها هدفهای مختلفی را دنبال میکنند و از مهمترین تاثیرات آن میتوان به تغییر سبک زندگی افراد اشاره کرد و چون وسیله رسیدن به این اهداف برای همه نوجوانان و جوانان فراهم نیست بسیاری از دنبال کنندگان آنها به افسردگی مبتلا شده و در نهایت به خودکشی فکر و اقدام میکنند.
وی در ادامه اضافه کرد: طبق نظریه وسیله و هدف، هر گاه هدف باشد و وسیله رسیدن به هدف برای فرد مهیا نباشد، یکی از مهمترین عواملی است که خودکشی را رقم زده و افزایش میدهد.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه تقریبا میتوان گفت که همه بلاگرها به نوعی مشغول فخر فروشی و نمایش تجمل گرایی هستند، اظهار کرد: بسیاری از نوجوانان و جوانان با مشاهده این سبک زندگی بلاگرها و اینکه خودشان نمیتوانند مثل آنها زندگی کنند، سرخورده و ناامید میشوند.
قرائی مقدم یادآور شد: بدبینی سیاسی هم از دیگر پیامدهای تبلیغات بلاگرهایی است که نوع خاصی از یک زندگی تجملاتی و لاکچری را که با زندگی روزمره واقعی فاصله زیادی دارد را به مخاطب عرضه کرده و موجب ایجاد این بدبینی میشوند.