به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد هادی، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه مسئله مبارزه با قاچاق در سطوح مختلف در حال پیگیری است، گفت: در کشور هم عرضه فیزیکی و هم با توجه به گسترش فضای مجازی، عرضه اینترنتی کالا وجود دارد. مرکز توسعه دولت الکترونیک در این راستا از سال ۱۳۹۷ هماهنگی کاملی با ستاد مبارزه با قاچاق دارد تا با عرضه قاچاق کالا در سطح فضای مجازی مبارزه شود.
وی افزود: در این راستا یک کمیتهای در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحت عنوان کمیته شناسایی و برخورد با کالای قاچاق تشکیل شد. در این کمیته بخشی از کسب و کارهای اینترنتی که دارای نماد اعتماد باشند و امکان اعمال نظارت بر آنها وجود داشته باشد را رصد میکنیم تا به سایتهایی که عرضه کالای قاچاق داشته باشند اخطار داده میشود و اگر در بازه زمانی محدودی کالای قاچاق را اصلاح نکنند، نماد اعتماد آنها تعلیق میشود و دریافت و پرداخت نیز مسدود میشود تا زمانی که رفع تخلف کنند.
معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو با یادآوری این موضوع که از سال ۱۳۹٨ با هماهنگی کاملی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته ایم با سایتهای متخلف برخورد کرده ایم، اظهار کرد: از این پس، طبق اولویتهایی که در ستاد مبارزه با قاچاق تعیین میشود برخورد میکنیم.
وی درباره اولویتها اشاره کرد: قاچاق پوشاک و لوازم خانگی دو اولویت اصلی هستند. اگر امروز سایتهای معروف در این زمینه را بررسی کنید، بعید است در آنها کالای قاچاقی پیدا کنید. تمام کالاهای وارداتی و تولیدی دارای شناسایی کالا و رهگیری هستند و در تمام این سایتها این موضوع رعایت شده است.
هادی در عین حال عنوان کرد: بخشی از فضای مجازی و سایتهای اینترتی که بخش خاکستری و تاریک را تشکیل میدهند، اقدام به فروش محصولات قاچاق میکنند که البته ساماندهی این سایتها نیز در دستور کار قرار گرفته شده است تا از فروش قاچاق در این سایتها نیز جلوگیری کنیم.