گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد وحیدی عضو فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی روزهای گذشته در گفتگو با ایسنا بر این موضوع تاکید کرده که ۱۰۰ درصد قطعات خودرو در ایران چینی است! وی با تاکید بر این موضوع که در گذشته مونتاژ اروپایی داشتیم و اینک مونتاژکار چینی شده ایم، موضوع تولید داخلی خودروسازی داخلی را به شدت زیر سوال برده است. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار خودرو در گفتگو با دانشجو تحلیلی بر سخنان این نماینده مجلس شورای اسلامی دارد که در ادامه تقدیم میشود.
امیر حسین کاکایی؛ کارشناس بازار خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با دانشجو در خصوص اظهار نظر برخی مدیران و مسوولان، درباره صنعت خودروسازی و وابسته بودن کامل صنعت خودروسازی به قطعات چینی را رد کرد و در این باره گفت: متاسفانه برخی از مسوولین و نمایندگان درباره صنعت خودروسازی کشور سخنانی میگویند که واقعی نیست. یکی از این موارد سخنان نمایندهای درباره صد درصد چینی بودن قطعات خودرو در ایران است که این موضوع به هیچ وجه واقعیت ندارد.
وی در این باره گفت: متاسفانه برخی از نمایندگان اینگونه وانمود میکنند که در گذشته خودروسازی ما مونتاژ اروپا بوده و اینک مونتاژ چین است، این سخنان یقینا ظلم به صنعت خودروسازی و به مردم است، چرا که واقعیت ندارد. به تازگی برخی از مسوولین سخنانی بیان میکنند که حتی تبعات ملی به دنبال دارد، اما نهادهای مرتبط، به خساراتی که از اظهار نظرهای بدون کارشناسی به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل میشود، توجهی نمیکنند.
امیر حسین کاکایی با رد این موضوع که قطعات خودروهای تولید ملی کاملا چینی است، گفت: اگر آنچه یک نماینده مجلس درباره صد درصد چینی بودن قطعات خودروهای ملی درست است قطعا مسئولین صنعت خودروسازی برای اینکه سالهاست پز تولید خودروی ملی را به ما میدهند، باید محاکمه شوند و اگر این مسوول سخن و اطلاعات اشتباهی داده باید بازخواست شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با ارائه مثالی در این باره برای اثبات سخنان خود گفت: برای اینکه ثابت شود خودروی تولید ایران تا چه اندازه تولید داخلی است، میزان ارزبری خودروها میتواند ملاک مهمی برای این موضوع باشد. از سوی دیگر با توجه به تحریم شدید اقتصاد ایران امکانی برای واردات مواد اولیه از همه کشورهای دنیا نداریم، بنابراین در این موضوع محدود به واردات از چند کشور از جمله چین هستیم.
وی افزود: آنچه در این موضوع مهم است به دلیل تحریم ها، چون هیچ کشوری به ما ckd نمیدهد چارهای غیر از واردات سی کی دی از چین نداریم، بنابراین با قاطعیت میتوان گفت بیش از ۵۰ درصد از ۹۵۰ هزار خودروی تولید ایران خودرو و سایپا یا حتی نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروهای تولیدی این شرکتها محصول داخلی است، ارز بری نشان میدهد خودروی معادل ۶ هزار دلاری ۱۲۰۰ دلار و ارز بری دارد یعنی یک ششم یا یک پنجم قیمت ارز بری دارد، بنابراین بقیه قطعات در ایران تولید میشود، لذا بی انصافی است که درباره صنعت خودرو و تولید ملی اینگونه سخن گفته شود.
کاکایی افزود: متاسفانه برخی از مسوولین در پشت سر قوانین و دستوراتی برای صنعت خودروسازی صادر میکنند که به شدت به این صنعت ضربه میزند، از آن سمت پیش روی مردم صنعت خودروسازی را با خاک یکسان میکنند به گونهای که گمان میرود تا زمانی که این صنعت را به زمین نزنند از پا نمینشینند.
وی با انتقاد از اظهار نظر برخی از مسوولین که به تولید ملی لطمه میزند، گفت: راهی که برخی مسوولین در پیش گرفتهاند درست نیست، ضمن اینکه تحریم اقتصاد ایران که صنعت خودروسازی نیز تبعات آن را پس میدهد ربطی به خودروساز و این صنعت ندارد. کسانی که چنین وانمود میکنند که تامین بخشی از قطعات خودروی ایران به دلیل تحریمها توسط چین نقطه منفی صنعت خودرو به شمار میرود، ستون پنجم دشمن هستند، چرا که با اینگونه اظهار نظرها کل نظام را زیر سوال میبرند و صنعت خودرو را زمین میزنند.
امیر حسین کاکایی در پایان گفتگو با دفاع از این موضوع که خودروهای داخلی تولید ملی است، گفت: با بررسی آمار گمرکات میتوان پاسخ برخی که ادعا میکنند صنعت خودروسازی ما مونتاژ کار چین است را دارد، چرا که عمده تولید ما داخلی است و به حمایتهایی که این صنعت را وارد رقابت کند به شدت نیازمند است، نه سخنانی که تخریب صنعت خودروسازی را به دنبال دارد.