به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان شمالی در نامهای به رئیس جمهور و در واکنش به سفر استانی آیت الله رئیسی و گروهی از اعضای هیات دولت به این استان، نکات و دغدغههای دانشجویان را مطرح کرد.
در این نامه آمده است:
حضور حضرتعالی در استان خراسان شمالی، باب الرضا (ع)، مایهی دلگرمی و خرسندی است. اگرچه مردم این خطهی محروم مدت هاست چشم انتظار حضورتان هستند. در طلیعهی گام دوم انقلاب و تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش مشارکت مردمی در مسائل سیاسی همچون انتخابات، مردم نجیب کشور در جستجوی بارقهای امید برای حل مشکلات در ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شما را برای سامان بخشیدن به امورات خود برگزیدند که این حسن اعتماد، وظیفهی شما را به عنوان خادم جمهور خطیر کرده و انتظارات از دولت مردمی بسیار است. اگر چه انتخابات، حداقل بستر ایجاد شده برای مشارکت سیاسی مردم است و باید در راستای طراحی روندهایی برای جاری ساختن هر چه بیشتر ارادهی مردم در حاکمیت و ساختارها گام برداشت. امروز توفیق آن را داریم به نمایندگی از جوانان و دانشجویان که محور تحولات بزرگ به حساب میآیند با شما سخن بگوییم و میخواهیم دلسوزانه و از جایگاه همراهانی مشفق و منتقد در کنار دولت باشیم و به رفع مشکلات اساسی و ساخت ایرانی قوی کمک کنیم. به همین جهت خود را موظف میدانیم مطالبی را به اختصار خدمتتان عرض کنیم:
۱- آقای رئیس جمهور؛ بدون شک اقتصاد و معیشت اولویت دارترین مسئله یپ حال حاضر کشور است. بعد از به اوج رسیدن جنگ اقتصادی در دهه ۹۰ و پس از چندین سال توقف کشور در عرصههای مختلف اقتصادی به بهانه حل مسائل کشور از طریق مذاکره و چشم دوختن به چند کشور غربی، اینک شرایط اقتصادی کشور نیازمند تصمیمات سخت و بعضا پر هزینه است. اتخاذ چنین تصمیماتی نیازمند شجاعت و عقلانیت انقلابی و درایت در عمل و اجراست که امروز شاهد هستیم دولت محترم، دست به جراحی اقتصادی زده و یکی از تصمیمات مهم در جهت تحقق هر چه بیشتر عدالت اجتماعی، طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی را اجرا کرده است که جای تقدیر دارد، اما آقای رئیس جمهور، سؤالات بی پاسخ بسیار است که نیاز است دولت محترم نسبت به آن پاسخگو باشد و با مردم گفتگو کند. چرا در اجرای طرح به اصطلاح جراحی اقتصادی که بنا بود فقط چهار قلم کالا گران شود، مردم با گرانی قریب به ۳۰۰ قلم کالا مواجه هستند؟! چرا دولت در کنار سیاستهای ضد تعدیل اقتصادی مانند ایجاد اشتغال، نهضت مسکن ملی و گسترش تجارت بین المللی با کشورهای همسایه، به سمت سیاستهای تعدیل اقتصادی که اغلب گفتمان غالب دولتهای نئولیبرال و سرمایه داری است، نظیر حذف یارانه ها، پیش میرود؟! گویا در بدنهی دولت از حیث اقتصادی با نوعی تقابل گفتمانی رو به رو هستیم که پیامد اجتماعی این چنین اقداماتی چیزی جزء سم مهلک یعنی ناامیدی مردم نخواهد بود. باید توجه داشت که دولت بدون مشارکت آحاد مردم نمیتواند تصمیمات بزرگ را اجرا کند. همراه ساختن مردم و تبیین درست مسئله، از طریق گفتگوی صریح و شفاف جزء الزامات این جراحی اقتصادی است که تا حدودی اجرا شده، اما نیازمند تقویت مسیر است.
همانگونه که رهبری معظم انقلاب تأکید کرده اند دولت در این مسیر نیازمند کمک آحاد مردم و نهادهای انقلابی است. باید ارتباط با نخبگان و دانشجویان به عنوان حلقههای میانی در سطح کشور و هم در استان پر رنگتر دنبال شود که این خود عاملی در جهت اقناع افکار عمومی و کمک به دولت در طی این مسیر خواهد بود. اما نباید فراموش کرد که کنترل و کاهش تورم، اصلاح نظام مالیاتی و مقابله با فراریان بزرگ مالیاتی، هدایت نقدینگی به سمت تولید، حذف دلار از چرخهی مبادلات اقتصادی با کشورها، اصلاح نظام بانکی در راستای کمک به تقویت ارزش پول ملی، تکههای دیگری از پازل اصلاحات اساسی هستند که نیازمند عزم جهادی دولتمردان و حمایت مردم است که در صورت عدم توجه به این اقدامات، جراحی اقتصادی نیز ناکام خواهد ماند. آقای رئیسی؛ خراسان شمالی دومین استان محروم کشور است و مردم این استان نیازمند توجه ویژهای هستند. انتظار میرود در تخصیص بودجه و توزیع امکانات، ضریب فقر استان هم مورد توجه قرار بگیرد که مورد غفلت مسئولان کشوری قرار دارد.
۲- بعد از روی کار آمدن دولت انقلابی با گفتمان محرومیت زدایی و اجرای عدالت، برای تحقق این اهداف نیازمند مدیران میانی متناسب با همان نگاه هستیم. در نگاه کلی، انتصابات مدیران در استان با نگاه تحولی دولت محترم سنخیتی ندارد. مدیران انتخاب شده در یک سال گذشته نتوانسته و نمیتوانند پرچمدار گفتمان دولت محترم در استان باشند. نیازمندیم مدیرانی با روحیه جهادی، به دور از اشرافی گری و جناح بازی و با اعتماد به جوانان کار را به دست بگیرند و بتوانند ظرفیتهای بالقوهی استان را بالفعل کرده و در جهت پیشرفت استان گام بردارند.
۳- نظر به موضوع کم آبی به عنوان مسئله فراگیر کشوری، به دلیل کاهش بارندگیها در چند سال اخیر، گرمای شدید و خشکسالیهای پی در پی و مستمر، با کاهش سطح آب سدهای استان، افت شدید آبهای منابع زیرزمینی و خشکسالی مراتع و جنگلها روبه رو هستیم که موجب آسیب و زیانهای چشمگیر به صنایع، کشاورزی، دامپروری استان و حتى شرب مردم شده است. در استان قریب به ۳۰۰ روستا با تنش آبی مواجه هستند و قریب به ۱۰۰ روستا همچنان با تانکر آبرسانی میشوند. عدم برنامه ریزی برای مدیریت این بحران میتواند استان را با مشکلات عدیدهای مواجه کند که عواقب آن جبران ناپذیر خواهد بود. در استان لزوم بازنگری و تغییر الگوی کشت، سیاست گذاری در جهت ترغیب به سمت کشت گیاهان با نیاز به آب کمتر همانند گیاهان دارویی، ترویج شیوههای نوین آبیاری و پیگیری در اجرای طرح انتقال آبهای مرزی به استان خراسان شمالی احساس میشود و جلوگیری از هدر رفت آبهای روان ناشی از نزولات آسمانی، کمک موثری در پشت سر گذاشتن این بحران خواهد داشت که ضعفهای جدی در مدیریت این حوزه به چشم میخورد.
۴- با وجود ظرفیتها و استعدادهای فراوان موجود در استان متأسفانه ضعف در زیرساختها مانع توسعهی مناسب این استان شده است. زیرساختهایی که در بیش از ۱۵ سال از تأسیس استان گذشته هنوز آنچنان که باید و شاید آماده نشده است. لازمهی رشد تولید محصولات کشاورزی، دامی، رشد صنعت، گردشگری، رونق بازار و اشتغال، وابسته به حمل و نقل آسان، ارزان و ایمن است. یکی از عوامل مهم برای رسیدن به پیشرفت همه جانبه، وجود زیر ساخت حمل و نقل ریلی است.
پیگیری و راه اندازی خط ریلی مشهد بجنورد گرگان به عنوان یک پروژهی ملی و راهبردی برای کشور، با اتصال مرکز استان خراسان شمالی به شبکهی ریلی کشور و کمک به در دسترس قرار گرفتن استان و جا به جایی راحت و مقرون به صرفه مسافر و انواع کالاها، به پویایی اقتصادی و رونق صنایع و اشتغال کمک خواهد کرد، اما در گذشته فقط در میان وعدههای مسئولان آن را میتوان جستجو کرد و اکنون مردم استان خراسان شمالی در انتظار شنیدن سوت قطار در استان خود هستند؛ و همچنین استان خراسان شمالی با قرار گرفتن در مسیر زیارتی و سیاحتی شمال به شرق کشور و دسترسی آسان به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) از سویی و مناطق شمالی کشور از سویی دیگر، میتواند به مهمترین شاهراه گردشگری شمال شرق کشور تبدیل شود که از ملزومات تحقق آن وجود زیر ساختهای آزادراه، بزرگراه و جادههای بین شهری و روستایی است که استان در این حوزه نیز کم بهره میباشد؛ لذا باید به جد پیگیری کرد که با افزایش منابع، زمینهی تسریع در انجام پروژههای در دست اقدام مانند محور بجنورد گلستان و محور بجنورد - سنخواست _ میامی و همچنین شروع پروژههای جدید اولویت دار دنبال شود.
۵_ در جریان سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۹۱، ایشان چشم انداز رسیدن به ده استان اول کشور که با رعایت اولویتها و توجه به ظرفیتها عملی است را ترسیم کردند. اگرچه، بانیان وضع موجود باید نسبت به عدم تحقق این جایگاه و چشم انداز و قصورهای انجام شده تا به کنون، پاسخگو باشند. نظر به اینکه تولید بر پایهی کشاورزی، اجماع نظری مسئولان استان است و نیز تأکید مقام معظم رهبری بر توسعهی این عرصه، مسئلهی اساسی استان در عرصه کشاورزی، ارتقای دانش و مهارت عمومی کشاورزان، ارتباط دانشگاه و صنعت کشاورزی و انتقال دانش و توسعهی تکنولوژی در صنعت کشاورزی میباشد که میتواند حادث پیامدهای زیر باشد:
- بهره وری مطلوب صنعت کشاورزی با شاخصهی سطح اراضی زیر کشت نسبت به تولید در هر هکتار
- در حوزهی اجتماعی و فرهنگی؛ کاهش حاشیه نشینی و نرخ منفی مهاجرت استان - تقویت شاخصهای اقتصادی مانند گردش مالی بانکی استان.
یک سؤال اساسی به فراخور رسالت دانشجویی و مدل فعالیت حلقههای میانی، کمیت و کیفیت شرکتهای دانش بنیان در استان است که با گسترش و حمایت شرکتهای دانش بنیان در حوزهی کشاورزی در زمینهی اصلاح بذر، آبیاری نوین، شیوههای جدید تولید، بهره وری بهتر از آب و خاک و... شاهد تحول در این حوزه در استان و کشور خواهیم بود. استان خراسان شمالی با توجه به تولید سالانهی انواع محصولات زراعی، باغی و دامی یکی از قطبهای کشاورزی و دامی محسوب میشود، ولی بهرهی تولیدات استان از کشاورزی و دام به دلیل نبود صنایع تبدیلی و برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی بسیار کم است. یکی از مؤثرترین روشهای ایجاد ارزش افزوده، توسعهی اقتصاد روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و یکی از نیازهای اساسی استان ایجاد و توسعهی صنایع تبدیلی و تکمیلی است. نبود صنایع فرآوری باعث شده ارزش افزودهای نصیب کشاورز نشود. استان از نظر واحدهای تبدیلی همانند کشتارگاه بسیار فقیر است و در حوزهی زنجیره سازی محصولات کشاورزی ضعیف عمل کرده ایم. انتظار میرود دولت با در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی برای ترغیب سرمایه گذاران به منظور سرمایه گذاری در بخش ساخت واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و دامی و سهولت در صدور مجوزها حمایت لازم را داشته باشد و با تأمین تسهیلات سرمایه در گردش به فعال کردن واحدهای نیمه فعال و راکد و بازگرداندن آنها به چرخهی تولید و بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده توجه کند.
۶- به فرمودهی رهبر انقلاب، استان خراسان شمالی گنجینهی فرهنگهاست و ظرفیت بالایی در حوزههایی مانند صنایع دستی و گردشگری دارد که میتواند به عنوان یکی از منابع درآمد مردم استان به ویژه زنان سرپرست خانوار رشد کرده و باعث ایجاد ارزش افزوده شود. اما اکنون با مشکلات متعددی رو به رو میباشد. قرار گرفتن استان بین دو قطب زیارتی و گردشگری کشور باعث شده استان سالانه میزبان میلیونها زائر و مسافر باشد، ولی نبود زیرساختهای رفاهی و گردشگری در استان مانع بهرهی مردم از این ظرفیت شده است. لازم است با برنامه ریزی همه جانبه و حمایت دستگاههای مختلف و با ایجاد خدمات رفاهی و جذابیت، موجبات ماندگاری حداکثری مسافرین در استان فراهم شود. خراسان شمالی با توجه به تنوع قومیتی که دارد، در حوزهی صنایع دستی نیز قابلیتهای بسیاری دارد. ضعف در بازاریابی و عرصهی فروش و همچنین تجاری سازی و برندسازی محصولات از عمدهترین موانع پیش روی صنعتگران این حوزه میباشد. اگرچه کرونا فرصتی برای اهمال کاری بعضی مدیران و مسئولان در این حوزه شد و آسیبهای جدی به این صنعت وارد کرد، ولی حال باید به فکر احیا این صنعت در دوران پسا کرونا بود. پیشنهاد میشود طرح ایجاد بازارچههای دائمی عرضهی محصولات صنایع دستی استان و حمایت تسهیلاتی صنعتگران در شرایط پسا کرونا مورد توجه دولت محترم قرار گیرد.
در پایان تأکید میکنیم این انتقادات به دولت خدوم، این توهم را در اذهان برخی ایجاد نکند که میتوانند از این وضعیت سوءاستفاده کرده و به تطهیر خود بپردازند. رئیس محترم دولت برخلاف رویهی گذشته از همان ماه اول با ارائهی استراتژی مبارزه با کرونا و اجرای گسترده واکسیناسیون، باعث بهبود چشمگیر شرایط کرونایی در کشور شد. این دولت اگر حرف از گران کردن میزند که نقدهای جدی به آن وارد است، اما هرگز با ادبیاتی، چون خودمان صبح جمعه فهمیدیم" از خود سلب مسئولیت نکرده و نمیکند و به دنبال آن است با همین ابزارهای یارانه ای، کاهش قدرت خرید مردم را جبران کند. این دولت در همین مدت در صدور مجوز، تسهیل کسب و کار، ارائه تسهیلات به مشاغل خرد، مبارزه با مفاسد و برکنار کردن مدیران رانتی چنان کوشیده است که سر و صدای بعضی از منفعت جویان را از هر جایی بلند کرده است. آقایان تصور نکنند نقدهای محکم ما به بعضی از سیاستهای دولت به معنای بازگشت به گفتمان و دولتهای نئولیبرالی است. ما از این دولت انقلابی انتظار جهش داریم و نه رشد. از این رو میکوشیم تا با کمکهای فکری و عملی خود به دولت مردمی یاری رسانیم؛ و در انتها این سخنان ارزنده شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز را به خود و همهی دغدغهمندان نظام اسلامی یادآوری میکنیم که: «بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی (ص)»