کد خبر:۱۰۱۹۳۳۸
در کنفرانس خبری هاب سرمایه گذاری دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد

به دنبال ارتباط بین فارغ التحصیلان و بازار کار هستیم

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف گفت: مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف صرفا به خاطر مسئولیت‌های اجتماعی در دانشگاه شریف کار خودش را انجام می‌دهد و هدفش هم به مرور زمان به این سو رفت تا تیم‌ها را معرفی و آن‌ها را به سرمایه گذار‌ها متصل کند.

به دنبال ارتباط بین فارغ التحصیلان و بازار کار هستیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز نشستی با عنوان کنفرانس خبری دوازدهمین دوره هاب سرمایه گذاری شریف "vc cup" در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که در ابتدای این مراسم آزاده کبریایی؛ مدیر مرکز کارآفرینی شریف گفت: مرکز کارآفرینی شریف سال ۷۹ به همت آقای فیض بخش تاسیس شد و هدفش هم آشنایی با فضای کسب و کار بود. شاید سال ۷۹ به منظور آشنایی دانشجو‌ها کارش را آغاز کرد و به نظر من وجود مرکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها یک ضرورت است. زیرا رسالت دانشگاه تربیت نیروی کاری است که می‌تواند مفید باشند.
وی ادامه داد: به نظر مرکز کارآفرینی می‌تواند مهارت‌های دانشجویان را در بازار کار افزایش دهد. کارآفرینی و آموزش نیروی کار برای سایر کارآفرینان از مسئولیت‌های اصلی ماست.
کبریایی با اشاره به اینکه این رویداد یک واحد ترویج دارد، ادامه داد: قسمت vc cup برای همین منظور طراحی شده است. کنفرانس کارآفرینی تنها کنفرانس پایایی است که در سطح دانشگاه‌های انجام می‌گیرد. واحد دیگر ما مربوط به مدرسه اشتغال است. در نهایت یک واحد مالی داریم که ارتباط بین فارغ التحصیلان و بازار کار است و به طور تخصصی برای دانشگاه صنعتی شریف کار می‌کند.
کبریایی مطرح کرد: مرکز می‌خواهد طرح کوآپ را پیش ببرد. مرکز کارآفرینی صرفا به خاطر مسئولیت‌های اجتماعی در دانشگاه شریف کار خودش را انجام می‌دهد. هدفش هم به مرور زمان به این سو رفت تا تیم‌ها را معرفی کند و آن‌ها را به سرمایه گذار‌ها متصل کند. بانک‌ها به عنوان اولین سرمایه گذار با شریف همکاری کردند. درحال حاضر سیاست مرکز کارآفرینی شریف تغییر کرده است ما میخوایم تسهیل کننده و کمک کننده به استارتاپ‌ها باشیم.

وی در پایان سخنانش افزود: میخواهیم در ایجاد یک ساز و کاری که دانشجو‌ها سرمایه گذاران در جهت عملی کردن ایده هایشان پیدا کنند و ما هم به عنوان تسهیل کننده عمل کنیم و Vc cup از قالب جایزه محور بودن خارج می‌شود. تصمیم گرفتیم تمرکز کنیم تا برای دانشجو‌ها سرمایه گذار دیدا کنیم تا اینکه به آن‌ها فقط جایزه بدهیم. حدود ۱۰۲ شرکت بودند و از آن‌ها ۱۰ شرکت دولتی و خصولتی هستند که هدف داشتیم تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و با آن‌ها ۵۵ توافق اولیه صورت گرفته و با ۲۰ عدد از این شرکت خا به توافق دوجانبه رسیده ایم.

در ادامه این مراسم، امید خلج؛ دبیر هاب سرمایه گذاری شریف گفت: وقتی سیاست مرکز کارآفرینی از جایزه محوری به جذب سرمایه گذار تغییر کرد، باید فرایند‌ها هم اصلاح می‌شد. این روند با یک ثبت نام شروع می‌شود و بعد از آن دوستان ما با تیم‌ها ارتباط می‌گیرند تا به آن‌ها کمک کند. در این مرحله به تیم‌ها نمی‌کوییم که به دنبال چه مسئله‌ای باشند. بعد از آن وارد یک پیش غربالگری می‌شویم. در اینجا سعی می‌کنیم تا طرح‌ها را حذف نکنیم، زیرا استارتاپ‌ها آنچنان مسئله‌ها را نمی‌دانند و به صورت رایگان عارضه یابی را انجام می‌دهیم.
وی افزود: حوزه فین تک داوری را برای ما انجام می‌دهد. ما با یک سری هاب‌های سرمایه گذاری هم تفاهمنامه داریم تا بتوانیم در ابعاد مختلفی تیم‌ها را ارزیابی کنیم. ما گزارشی را آماده خواهیم کرد که در آن نقاط ضعف و قوت تیم‌ها مشخص می‌شود.
خلج خاطر نشان کرد: سعی کردیم با این گزارش دهی راهنمایی برای کسب و کار‌ها باشیم. در اینجا تیم‌ها به ۲ شاکله مختلف تقسیم بندی شده و بعد از آن وارد یک دوره یک ماهه از جمله فن بیان می‌شوند. بین ۳ تا ده تیم در محور‌های مختلف ارائه خواهند داد.
وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: بعد از آن ما نقش تسهیل گر را انجام می‌دهیم تا سرمایه گذار و استارتاپ بتوانند با هم در ارتباط باشند. بعد از آن وارد اختتامیه می‌شویم. در اینجا تیم ۱،۲،۳ نداریم و تیم‌هایی که در اینجا حضور پیدا کرده اند، همگی برنده اند. بحث فقط بحث سرمایه گذاری به آن معنایی که پولی از سرمایه گذار به استارتاپ داده شود نیست. ما برای ایده‌ها همچنان بحث جایزه را داریم تا امیدی باشد تا سال‌های بعد که محصولشان را توسعه دهند.

در ادامه رسول جلیلی؛ رئیس دانشگاه شریف نیز با بیان اینکه در دانشگاه شریف، در ۲ دهه قبل در دانشگاه شریف، بیشتر تمرکز روی آموزش و پژوهش بود و از ۱۵ سال قبل بحث کار و کارآفرینی به آموزش و پژوهش اضافه شد. از طرفی سن کار در بین کارآفرینان پایین آمد.
وی افزود: اگر ۱۵ سال قبل را در دانشگاه شریف بنگریم، عمدتا دانشجو‌های ارشد دنبال کار بودند، اما از دهه گذشته، کار به سمت دانشجو‌های کارشناسی آمد. بعضی از کارشناسی‌های سر کار رو مخالف حضوری شدن دانشگاه هستند، زیرا نگران کم شدن پولشانند. این پدیده مثبت است، زیرا دانشجوی کارشناسی که درگیر کار شود، امیدوارتر است، زیرا موثر است در صورتی که می‌توانست وقتش بیهوده هدر رود.
جلیلی مطرح کرد: همه افرادی که به عنوان کارشناسی وارد دانشگاه می‌شوند به دنبال کارند. قسمت منفی این ماجرا این است که یک المپیادی که ممکن است در آینده کارآفرین شود، انقدر درگیر کار با ساعتی ۸۰ هزار تومان می‌شود که ممکن است درس دانشگاه را بیفتد. ورود دانشجو در این سن به کار باعث می‌شود تا به کاری که فرایند و تکنولوژی غلیظی دارد، نمیپردازند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان اطهار داشت: کاری که نوپا باشد، احتمال شکست بالایی دارد. ما در دانشگاه برای اینکه ترکیبی از همه این موارد را داشته باشیم، طرح کوآپ داریم. این کوآپ دو نیمسال غیرمتعارف را در اختیار دانشجو قرار می‌دهیم. این طرح را سه سال است که در دانشکده کامپیوتر پیاده سازی می‌کنیم و دانشکده هوافضا هم این طرح را دنبال می‌کند. این‌ها اقداماتی است که کار و درس را در دوران کارشناسی باهم عجین کنیم. شعار این دوره دانشگاه، شریف برای زندگی است و به معنای زندگی در دوران دانشگاهی است.

در پایان این نشست حسن حداد پور؛ معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز اظهار کرد: رسالت ما در دانشگاه این است تا فارغ التحصیلی که تربیت می‌کنیم، به بازار کال بروند تا نیاز صنعت با حوزه دانش بنیان رفع شود. می‌خواهیم در دانشگاه با آموزش‌های مناسب، این افراد را به سوی بازار کار ببریم. بحث ایجاد استارتاپ ها، نیاز به آموزش‌هایی هست تا بفهمند باید در چه حوزه‌ای وارد شوند و برنامه داریم تا شناسایی این حوزه را انجام دهیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در ناحیه نوآوری شریف، فضایی را فراهم کردیم تا شرکت‌های بزرگ و کوچک حضور یابند. کسی سه مقطع خود را در شریف گذرانده، به یک کارآفرین موفق تبدیل سده است. اگر بتوانیم تیم‌های مختلف دانشجویی را در قالب استارتاپ‌ها شکل دهیم، امیدشان افزایش پیدا می‌کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار