به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید میعاد صالحی در مراسم الحاق ۳۱۹ دستگاه ناوگان تولید داخل و یا بازسازی شده به شبکه ریلی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ رکورد تولید داخلی ناوگان هم به لحاظ تعداد و هم عرضه شکسته شد و بخش دوم آن به نیمه دوم سال گذشته بر میگردد.
وی با اشاره به نامگذاری امسال، یکی از مصادیق تولید دانش بنیان را حمل و نقل ریلی دانست و گفت: این حوزه هم اشتغال زاست و هم جهش فناوری را در پی دارد.
وی با اشاره به یکی از اولویتهای دولت سیزدهم مبنی بر توسعه حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: زمانی که راه آهن را تحویل گرفتیم، بدهیهای چند هزار میلیارد تومانی، زمین گیری بخشی از ناوگان و عقب ماندگی داشتیم که بخشی از بدهی را تسویه کردیم.
مدیرعامل راه آهن با تأکید بر استفاده از ظرفیتهای تبصره ۱۸ قانون بودجه و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیتها این امکان به سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری در بخش ریلی داده میشود.
وی افزود: دو ماه قبل تفاهم نامهای برای حمل ریلی کالاهای اساسی امضا کردیم و قرار بر این شد ریل اولویت اصلی حمل کالاهای اساسی باشد. رشد ۱۵۰ درصدی حمل ریلی کالاهای اساسی در سه ماهه اول امسال نسبت به بهار سال گذشته نتیجه تمرکز بر همین موضوع است.
معاون وزیر راه و شهرسازی به ورود اولین قطار کانتینری قزاقستان به ایران و سپس ترکیه و اروپا در دو هفته قبل اشاره و تأکید کرد: با حضور رؤسای جمهور ایران و قزاقستان از این قطار استقبال شد و تفاهم نامه برای راه اندازی این کریدور به امضا رسید. سعی میکنیم کریدورهای شمال – جنوب و شرقی و غربی را فعال کنیم.
وی گفت: فردا با انجمن تولید کنندگان حمل و نقل ریلی جلسهای برای کاهش بروکراسی و افزایش حداکثری تولید ناوگان برگزار خواهیم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه به ناوگان مسافری ریلی کمتر پرداخته شده، اظهار داشت: اقتصاد حمل و نقل مسافری خصوصاً در ایام کرونا آسیب دید. با این حال امسال ۶ لوکوموتیو نو و یک لوکوموتیو بازسازی شده به ناوگان افزوده میشود. سیاست اصلی ما نفوذ فناوری در حمل و نقل ریلی است که به خلق ارزش افزوده منجر شود.