مرتضی مصطفوی؛ کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درپاسخ به این سوال که با حذف خودروهای پر فروشی مثل تیبا و سمند آیا بازار دچار التهاب قیمتی نمیشود، گفت: قبل از پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنم که مدیریت درست مهمترین مولفه صنعت خودروسازی کشور است، هر چند بخش مهمی از چالشهای امروز این صنعت به واسطه تحریمها ایجاد شده، اما نقش چندین دهه مدیریت غیر بهینه و عدم آشنایی و توجه به ضرورتهای صنعتی با این حد و اندازه از اهمیت را نمیتوان منکر شد، پس اینجا هم در موضوع حذف تیبا و سمند مدیریت یک بار دیگر به مسائل مهمی که بازار و قیمتها را تحت تاثیر قرار میدهد بی توجهی کرده است.
وی در این باره افزود: رهبر انقلاب خواستار اصلاحاتی در کیفیت و قدرت خودروهای تولید ملی برای استفاده بهتر عموم مردم شدند. بی شک ارتقای کیفیت و استاندارد و ایمن سازی خودروهای داخلی موضوع مهمی است، اما توجه به قیمت و کاهش التهاب بازار که مشتری واقعی و عموم مردم قدرت خرید داشته باشند نیز مساله مهمی است، لذا به جای حذف خودروها و عدم تولید آنها باید تدبیری برای رفع مشکلاتی میشد که ایمنی خودروهای نامبرده را کاهش داده است.
کارشناس بازار و صنعت خودرو در خصوص مسائلی که صنعت خودروسازی ما را تحت تاثیر قرار داده توضیح داد و گفت: یکی از اصلیترین مشکلات ما در صنعت خودروسازی " جزیرهای بودن تصمیمات است" به این معنا که باید به تصمیم گیرندگان حذف خودروهایی مثل تیبا و سمند گفته شود که با یک تصمیم گیری غلط، عطش بازار برای دلالی بیشتر میشود، زمانی که بازار خودرو کششی برای تحمل افزایش قیمتها را ندارد.
مصطفوی در این باره تصریح کرد: در شرایطی که بازار کشش افزایش قیمت ندارد، راهکار درست عرضه بیشتر خودرو و تولید بیشتر برای کاهش قیمت و ایجاد اشتیاق در مشتری واقعی برای خرید است، اما تصمیمات اشتباه، عطش دلالی را در بازار افزایش میدهد، لذا اتخاذ چنین تصمیماتی بیانگر آن است که صنعت خودروسازی جزیرهای مدیریت میشود.
وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت مردان با ساز و کارهای مختلفی که در تمام دنیا تجربه شده باید انگیزه دلالی در بازار خودرو را از بین ببرند، چرا که با حذف دلال میتوانند قیمت و التهاب بازار را کنترل کنند نه با تکرار سیاستهای نخ نما شده. متاسفانه هرچند وقت یک بار مسوولین سازمان استاندارد به گونهای صحبت میکنند که به نظر میرسد قصد تنبیه خودروسازان را دارند، عباراتی مثل عدم صدور اجازه برای پلاک کردن فلان خودرو و را بیان میکنند... در حالی که دولت برای رفع ایرادات خودروها باید سیاست منسجمی داشته باشد، چرا که عدم انسجام دولت و خودروساز در این موضوع به نفع مردم نیست و دود افزایش قیمت و تورم به چشم مردم و اقتصاد کشور میرود.
مرتضی مصطفوی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: وقتی اعلام میشود این خودروها دیگر شماره گذاری نمیشود، ایجاد تنش در بازار خودرو قطعی است، ضمن اینکه قیمت خودروهایی که شماره گذاری نمیشوند بالا میرود. بی شک دولت در فرآیند تقسیم سازی در بازار خودرو باید بسیار هوشمندانه و منسجم رفتار کنند، چرا که تصمیمات جزیرهای مانع تحقق سیاستهای حمایتی دولت از بخش خودروسازی و مردمی میشود که نیازمند خرید خودرو هستند.