به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حسن رضاییفر، اظهار کرد: حادثه جدی بین دو پرواز عبوری شرکت هواپیمایی پاکستانی بهشماره ۲۱۱ در مسیر پنجاب پاکستان به شهر دبی امارات و پرواز شماره ۲۸۶ این شرکت در مسیر دوحه قطر به پیشاور پاکستان در ساعت ۰۵:۲۳ بهوقت محلی روز یکشنبه ۱۴۰۱.۰۵.۰۲ در فضای ایران نزدیکی شهر بندرعباس بهوقوع پیوسته است.
وی افزود: پس از دریافت مکالمات هر دو پرواز با مرکز کنترل فضای کشور جمهوری اسلامی ایران، تصاویر راداری و همچنین گزارش خلبانان پرواز، بررسیهای لازم توسط کمیته بررسی حوادث ترافیک هوایی انجام و مشخص شد خلبان پرواز شماره ۲۱۱ در ارتفاع ۳۶ هزارپایی آماده کاهش ارتفاع برای تحویل به مرکز کنترل فضای کشور امارات بوده و از کنترلر درخواست اعلام محدودیت فضا کرده است.
وی ادامه داد: کنترلر به وی اعلام کرده است آماده کاهش ارتفاع برای ۲۰ هزارپایی در موقعیت ۲۰ مایلی قبل از نقطه خاص PATAT باشد تا مجوز کاهش ارتفاع صادر شود که این موضوع توسط خلبان بهاشتباه فهمیده شده است و خلبان بدون اطلاع کنترلر و دریافت مجوز، شروع به کاهش ارتفاع میکند.
مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این زمان پرواز دیگر پاکستانی بهشماره ۲۸۶ در ارتفاع ۳۵ هزارپایی در حال پرواز بوده است، دریافت هشدار برخورد هوایی (TCAS RA) را به کنترلر اعلام میشود و نسبت به کاهش ارتفاع (دستور دستگاه هشداردهنده) بهمنظور جلوگیری از برخورد اقدام میشود و ۲ پرواز بهسلامت از روی همدیگر عبور میکنند.
رضاییفر تصریح کرد: طبق استانداردهای بینالمللی کمترین فاصله استاندارد عمودی دو پرواز در نقطه ۱۰۰۰ پا تعریف شده که در این حادثه به ۷۰۰ پا کاهش یافته است.
وی تأکید کرد: اظهارنظر در خصوص نتیجه همجواری از سوی سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستانی توسط BBC، قبل از بررسی مدارک امری غیرحرفهای بوده است که میتواند با هدف غیرایمن اعلام کردن فضای کشور جمهوری اسلامی ایران باشد که واقعیت ندارد.