به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علیرضا داودی، کارشناس رسانه و علوم شناختی گفت: علوم شناختی عمدتا در حوزه روانشناسی، اعصاب و روان، هوش مصنوعی و این نوع موضوعات فعالیت میکند. اما علوم شناختی در حوزه رسانه و در قالب تأثیرگذاری بر مخاطب و تأثیرپذیری از محیط و تبدیل آن به یک مدل نوین اداره اجتماعی نیز مورد استفاده است. بر همین اساس همه رسانههای معتبر دنیا وارد مقولهای تحت عنوان رسانه، افکار عمومی و علوم شناختی شدهاند. در حوزه شناختی ما سه مفهوم را داریم؛ صلح شناختی، نبردهای شناختی و جنگهای شناختی که نهایتا اینها به حوزه جنگهای ترکیبی ختم میشوند.
وی افزود: ما یک تیم پژوهشی بسیار قوی و صاحب تجربه را پایش کردیم که راجع به قواعد و مفاهیمی که عرض کردم مطالعه کنند و بررسی کنند که وضعیت فعلی رسانههای ما پاسخگوی نیازهای نگاه مطبوع مخاطب در حال و آینده را دارند یا خیر. ماحصل این فعالیتها ما را به 270 تکنیک در حوزه علوم شناختی شاخه علوم انسانی و زیرمجموعه رسانه رساند. این مباحث ابتدا در قالب برنامه «روایت رنگها» در شبکه رادیویی گفتگو عرضه شد که تا به امروز 90 تکنیک پایهای را بهطور مستند و مستدل ارائه کرده که نظیرش وجود نداشته است. برای بررسی کاربردی این تکنیکها در ساحت پدافندی نیز برنامه «ساعت بیستوچهار و یک دقیقه» طراحی شد و در حال پخش از رادیو گفتگو است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: بررسیها و نظریهپردازیها باید تبدیل به مکتوبات شود. برای همین، اولین دایرهًْالمعارف علوم شناختی با تجمیعی از متن برنامههای «روایت رنگها» و «ساعت بیستوچهار و یک دقیقه» در حال شکلگیری است.
داودی تصریح کرد: ادعا میکنیم که این دایرهًْالمعارف در حوزه رسانه و علوم شناختی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بینظیر است. این دایرهًْالمعارف حوزه تکنیکهای رسانهای را در بر میگیرد. هر چند که بنا بر حساسیتهای موجود از نظر محتوایی به طور محدود عرضه خواهد شد. ما در زمینههای آفندی و پدافندی در حوزه علوم شناختی در ساحت رسانه دارای قواعد جدید و نوینی هستیم که این قواعد حتما در بستر تکنیکها و تاکتیکها راهبری میشود که باید دارای توضیحات کامل به مثابه یک چراغ قدرتمند جهت اقدامات رسانهای برای طراحیهای پیام برای آفند (صیانت، حفاظت و حراست از داشتههای بومی و ملی) و پدافندی (حمله به مواضعی که میدانیم اگر به صورت پیشدستانه پیشگیری نکنیم ما را در مخمصه قرار میدهند) طراحی میکنیم. این دایرهًْالمعارف مثل یک حلالمسائل در حوزه رسانه برای ورود هوشمندانه به جنگهای ترکیبی و شناختی خواهد بود. انشاءالله این دایرهًْالمعارف تا آخر شهریور منتشر خواهد شد.