به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم «افتتاح بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور» -- شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱- اظهار کرد: با این شروع و افتتاح، آغاز یک راهی رقم خواهد خورد؛ ۱۳ روز دیگر یک سالگی این دوره از مدیریت شهری است و اگر به گذشته برگردم و نیم نگاهی تا امروز داشته باشم، دو مقطع برجسته را میتوانم یاد کنم؛ نخست استقرار و عبور از موانع و مشکلات و دوم شناخت نیازها و ارائه یک الگو و تحول در کلانشهر تهران.
وی افزود: قبل از سال جدید گام اول برداشته شد، مهمترین بخش این بود که به ثبات مالی برسیم و از اضطرار مالی خارج شویم؛ با تمهیدات و صرفه جوییها و اولویت بندی، شرایط به سمتی رفت که به ثبات رسیدیم و امکانی را فراهم کردیم که گام به گام تحول در شهر را دنبال کنیم.
زاکانی ادامه داد: تلاش کردیم توجه به تحول در حوزه مدیریت و بعد از آن توجه به تحول اجتماعی را دنبال و نقشه راه تعالی را در شهر ترسیم کنیم؛ در همان گام اول یک الگویی را مبتنی بر چشم انداز ۱۰ ساله در ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه را ابراز داشتیم؛ همزمان توجه به پروژههای بر زمین مانده و تاکید بر تکمیل این پروژهها در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها این پایانه است که سالها خاک میخورد.
شهردار تهران با بیان اینکه به هیچ وجه برای بهره برداری از پروژهها منتظر مراسم افتتاحیه نمیمانیم و بهرهبرداری از پروژهها باید به محض اتمام آن انجام شود، اضافه کرد: توجه به گام دوم در ماههای اخیر برای ما فرصتی خلق کرد که علاوه بر شناخت و دقت در زوایای شهر، هدف گذاری ناظر در سه تحول، صورت گیرد؛ نخست تحول در بخش سخت و کالبدی شهر، دوم تحول در حوزه نرم و زیست شهری که بر اساس آن مجموعههای فرهنگی و اجتماعی در این حوزه برای خودشان پروژههایی برای تحول مهیا کردند، سومین مورد تحول در حوزه فناوری بود که با تصویب سازمان فناوری مسیری هموار شد که با ۱۱ کلان پروژه در این حوزه نیز تحول را دنبال کنیم.
وی عنوان کرد: توجه به این مسائل که در بخش کالبدی؛ یک شهر الگو، در بخش زیست شهری؛ سبک زندگی پیشرو و در حوزه فناوری یک شهر هوشمند را برای ما به ارمغان آورد، در دستور کار قرار گرفت؛ در این بخش از امروز شنبههای افتخار و امید را شاهد خواهیم بود، به این معنا که هر شنبه افتتاح در مقیاس شهری خواهیم داشت؛ امروز افتتاح بزرگترین پایانه کشور خواهد بود و هر شنبه تا دهه فجر افتتاح پروژههای بزرگ مقیاس را خواهیم داشت که برخی از آنها جزو آرزوهای مدیریت شهری در سالهای گذشته بوده؛ مثلا در قالب ساخت مسکن، ساخت مترو و توسعه ایستگاهی پروژههایی خواهیم داشت که به عنوان نمونه تا نوروز ۱۴۰۲ ایستگاههای مترو از ۱۴۳ به ۱۵۵ ایستگاه خواهد رسید.
زاکانی بیان کرد: اگر امروز از ۲۲۰۰ اتوبوس برای خدمت گیری بهرهمند هستیم تا عید سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۵۰۰ اتوبوس در شهر فعال میشود؛ در حوزه فنی و عمرانی سالها بود پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ خوابیده بود و در دو فاز در آبان و بهمن این پروژه تحویل میشود؛ همچنین پروژه شهید شوشتری در شرق تهران سالها بود که بر زمین مانده بود و از سه هفته پیش قطعه اول آن آغاز شد و امیدواریم در خرداد ۱۴۰۲ قطعه اول را بتوانیم افتتاح کنیم که اگر دو قطعه آن تکمیل شود، ۱.۵ درصد ترافیک کل تهران و ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران را کم میکند.
شهردار تهران یادآور شد: با وزارت دفاع در خصوص یادگار امام تفاهم شد و به زوری این پروژه پس از سالها شروع و با زمانبندی تقدیم مردم میشود؛ در حوزه اجتماعی امروز مفتخریم که ۳ هزار تخت برای معتادان و آسیبدیدگان مهیا کنیم و ۱۵۰۰ تخت دیگر در دست آماده شدن است.
وی گفت: ناظر به معتادین متجاهر، برای افرادی ظرفیت سازی کردیم که منع پذیرش بودند، مثلا افراد کبر سن، معلول، زخم باز، صغر سن و بانوان؛ در همین اثنا مجموعه طراوت توسط سپاه ایجاد و ما نیز یاور شهر ۶ را ویژه بانوان راه اندازی کردیم.
زاکانی افزود: صحبت از آینده نیست و صحبت از اتفاقاتی است که رخ داده؛ وعده ما هر شنبه به غیر از اربعین تا دهه فجر، همچنین از دهه فجر تا پایان سال هر روز افتتاح خواهیم داشت.
شهردار تهران عنوان کرد: سعی کردیم بدون هیاهو زمینه نشستن لبخند بر لبان مردم فراهم و گره از زندگی آنها باز شود؛ اساس حرکتمان را با منابعی که بر مبنای مولدسازی امکاناتمان است، آغاز کردیم و بر مشارکت مردم و مجموعههای مختلف تکیه زدیم؛ امروز در رکود شهرسازی به سر میبریم و از گذشته مشکلات وجود دارد که مدیریت شهری از سالیان گذشته تا امروز تحمل میکند؛ اوج پروانهها سال ۹۱ بوده که از ۳۱ هزار مورد در این سال به ۵۵۰۰ مورد در سال گذشته رسیده است، در واقع تکیه به این منبع کار نادرستی است و همه بار را نباید بر آن سوار کرد، چرا که مانع جهش شهر میشود.
وی خاطرنشان کرد: با تخصیص بودجه از سوی شورا، امکان فرصت از طریق مولدسازی و مشارکت داریم تا بار شهر را در جهت افقهای بالاتر برداریم و همگام با مجموعههای علاقهمند به سرمایه گذاری این مسیر را پیش ببریم؛ میتوانیم با ۲۸۱ پروژه مشارکتی به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان امکانی فراهم کنیم که محل مشارکت و تلاش در جهت ساختن را داشته باشد؛ این شنبه نویدی است در راستای تحول شهر و انجام پروژههای بزرگ مقیاس در شهر تا هر هفته مردم خبر خوشی داشته باشند.
زاکانی افزود: در حوزه زیرساختی، هفته پیش برای ۱۵ درصد اولیه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، وزیر کشور با سازمان برنامه مکاتبه کردند و مقدمات آن مهیا شد؛ همچنین در خصوص قطارها، در یک قرارداد ۱۱۳ دستگاه با مجموعههای داخل کشور و تخصیص ۷۷ میلیون یورویی توسط دولت از فروش نفت انجام شد و تعهد وزارت کشور برای جبران الباقی آن باعث میشود در حوزه بهره برداری نیز کارکرد خود را داشته باشیم؛ در بازسازی نیز بخشی از قطعات وارد کشور شده و بخش دیگر آن نیز در حال دنبال شدن است.
شهردار تهران در پایان با تاکید بر اینکه هدف ما نوسازی و بازسازی در بخش واگنها است، خاطرنشان کرد: نوسازی با یک زمانبندی حداقل یک سال و نیمه رقم خواهد خورد و در بازسازی تلاش میکنیم این کار با سرعت انجام شود؛ امسال توجه به خطوط ۴، ۶ و ۷ است و در کنار آن تلاش میکنیم که از طریق اورهال خدمات بیشتری در مترو داشته باشیم.
در پایان این مراسم از پیمانکاران و مشاوران این پروژه تقدیر شد.