به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جوهره رشد شرکتهای خلاق، خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدلهای نوین کسبوکار در سطح بازار هدف است.
مدلهای نوین کسبوکار عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینهها، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیتهایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسبوکار بنگاه میشود.
محصولات و خدمات شرکتهای دانشبنیان بر اساس فناوریهای پیشرفته ارائه میشوند، اما در شرکتهای خلاق چنین الزامی وجود ندارد. ماهیت شرکتهای خلاق مبتنی بر نوآوری و خلاقیت برای ارائه محصولات و خدمات نوین است.
پیوند با سطوح خرد و کلان اقتصادی
علوم و فناوریهای سخت باعث ایجاد و توسعه صنایع سخت میشوند و صنایع نرم نیز از علوم و فناوریهای نرم تشکیل میشود. محصولات و خدمات صنایع نرم نهتنها کیفیت زندگی انسان را افزایش میدهد بلکه رابطه بشر و محیط اطرافش را نیز آسان میکند. یکی از مهمترین زیرشاخههای صنایع نرم، صنایع خلاق است که سنگبستر اقتصاد خلاق به شمار میرود.
شرکتهای خلاق جنبههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری را در برمیگیرند و با سطوح کلان و خرد کل اقتصاد کشور پیوندهایی دارند. همچنین میتوانند رشد اقتصادی، ایجاد شغل، درآمدهای صادراتی را تقویت کنند و درعینحال شمول اجتماعی، تنوع فرهنگی و توسعه انسانی را ارتقا دهند.
پیشتازی حوزه بازی، اسباببازی و سرگرمی
تاکنون به همت ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۱۶۱۱ شرکت خلاق تأسیس شده که کسبوکارهای دیجیتال و فضای مجازی (الگوهای نوین کسبوکار، یادگیری و فناوریهای آموزشی) با ۸۴۰ شرکت خلاق بیشترین حوزه فعالیت هستند.
بعد از آن حوزه بازی، اسباببازی و سرگرمی (بازیهای ویدیویی و بازیوارسازی) با ۱۹۷ شرکت خلاق و صنایع دیداری و شنیداری (انیمیشن، پی نمایی یا کمیک استریپ) با ۱۴۳ شرکت خلاق در جایگاههای بعدی قرار دارند. تاکنون در استان تهران ۹۶۰ شرکت خلاق راهاندازی شده است و به ترتیب استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد بیشترین شرکتهای خلاق را دارند.