به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عماد احمدوند مدیر کریدور فناوری تا بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره باشگاه صادرات دانشبنیان عنوان کرد: فعالیتهای باشگاه صادرات دانش بنیان، با رویکرد فعالانه و اختصاصی کردن حمایتها در راستای تقویت توان صادراتی شرکتهای برتر و منتخب صورت میگیرد. این باشگاه به تغییر نگرش سایر کشورها نسبت به توانمندیهای فناورانه ایران و ارتقای برند ملی ایرانساخت کمک میکند.
وی با بیان اینکه در این مدت، حدود ۱۳۰۰ شرکت مورد ارزیابی فنی قرار گرفتهاند، تأکید کرد: باشگاه صادرات دانش بنیان درصدد است علاوه بر رتبه بندی شرکتهای با پتانسیل بالا، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی و برای هر شرکت، برنامه توانمندسازی ارائه دهد.
معیارهای ارزیابی دانش بنیانهای صادراتی
مدیر کریدور فناوری تا بازار معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه در ماههای نخست طرح، دستورالعملها و شاخصهای ارزیابی تدوین شدند، گفت: معیارهای ما برای رتبهبندی شرکتها، در سه محور اصلی شامل فنی، شرکتی و بازار طراحی شده است و هر محور، از چند شاخص تشکیل شده است. اولین محور، به دنبال تعیین سطح فناورانه محصولات شرکت است. در این محور، مشخص میشود که محصولات شرکت از نظر میزان پیچیدگی فنی و میزان وابستگی به واردات در چه سطحی قرار دارند و همچنین وضعیت آنها از نظر دریافت گواهینامههای بینالمللی و ثبت پتنت امتیازدهی میشود.
احمدوند، از ارزیابی و کسب امتیاز توسط شرکتهای دانشبنیان و خلاق گفت و ادامه داد: برای شرکتهایی که امتیاز لازم در محور فنی را کسب کنند، ارزیابی در محورهای شرکتی و بازاری انجام میشود. در محور شاخصهای شرکتی نیز وضعیت واحد تحقیق و توسعه شرکت، بررسی و نسبت این واحد به کل نیروهای شرکت با یک فرمول مشخص امتیازدهی میشود. در این مرحله همچنین زیرساختهای فروش و خدمات پس از فروش خارجی، سایت اینترنتی شرکت و استانداردهای شرکتی ازجمله ایزو مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار میگیرد.
مجری طرح «باشگاه صادرات دانش بنیان» ادامه داد: نهایتاً یک سوم امتیازها در رتبهبندی باشگاه صادرات دانش بنیان به وضعیت فروش داخلی و خارجی شرکت اختصاص مییابد.
توزیع ستارهها بین شرکتهای صادراتی
مجری طرح باشگاه صادرات دانش بنیان گفت: تاکنون ۱۳۰۰ شرکت مطرح و برتر را از بین ۷ هزار شرکت دانش بنیان مورد ارزیابی فنی قرار داده و ۹۴۵ شرکت را به طور کامل ارزیابی و رتبهبندی کردهایم.
احمدوند با بیان اینکه شرکتها بر اساس امتیازهایی که کسب میکنند در یکی از سطوح پنج ستاره تا دو ستاره عضو باشگاه میشوند، گفت: شرکتهای پنج ستاره باید حداقل ۸۰ درصد امتیاز کل و ۶۰ درصد امتیاز فنی را کسب کنند و سابقه صادرات حداقل یک میلیون دلار داشته باشند.
وی گفت: از ۹۴۵ شرکت که تاکنون در باشگاه صادرات دانش بنیان ارزیابی شدهاند، ۶ شرکت در سطح ۵ ستاره شناخته شدند؛ همچنین تعداد شرکتهای چهار تا دو ستاره به ترتیب، ۵۲ شرکت، ۲۵۴ شرکت و ۱۹۱ شرکت است؛ از سوی دیگر ۲۵۴ شرکت نیز به عنوان مستعد عضویت در باشگاه شناخته شدند و ۱۸۸ شرکت نیز حداقل امتیاز لازم را کسب نکردهاند.
مدیر کریدور فناوری تا بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کار ارزیابی در باشگاه به صورت مستمر انجام میشود و آمار شرکتها ثابت نیست، تاکید کرد: کار باشگاه صادرات دانش بنیان صرفاً رتبهبندی نیست، بلکه در این باشگاه عارضهیابیهایی صورت میگیرد و گزارشهای تحلیلی به نهادهای سیاستگذار و حامی داده میشود که بتوانند حمایتهای خود را متناسب با نیازهای هر شرکت تنظیم کنند.
احمدوند، با بیان اینکه در باشگاه تلاش میکنیم تا برنامهها و اقدامات صادراتی مرتبط با دانشبنیانها، متمرکز بر شرکتهای دارای قابلیت باشد، گفت: نشست دیپلماسی نوآوری که طی سه روز متوالی با میزبانی و مدیریت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و با حضور بیش از ۴۰ نفر از سفرا و سرکنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در همین راستا بود.