آخرین اخبار:
کد خبر:۱۰۲۹۵۲۷
وزیر علوم در برنامه «خط آزاد» مطرح کرد

بازنگری در سرفصل دروس دانشگاهی از اهداف وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بازنگری در سرفصل دروس دانشگاهی جزو برنامه‌های وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است و از ظرفیت مرکز نشر دانشگاهی و سازمان سمت استفاده خواهیم کرد.

بازنگری در سرفصل دروس دانشگاهی از اهداف وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد‌علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه «خط آزاد» درباره مهمترین اقدامات وزارتخانه گفت: یکی از اقدامات اساسی که در طول یک‌سال گذشته انجام شده، تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری است. وظیفه این صندوق حمایت از آموزش، پژوهش و فناوری در کل کشور است. این صندوق ذیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است که ریاست آن را رئیس‌جمهور به عهده دارد.


زلفی گل با بیان اینکه اعتبارات این صندوق از محل اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی، سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود، ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم در سال ۱۴۰۲ میزان حمایت در بخش آموزشی، پژوهشی، نوآوری و فناوری را توسعه دهیم.


وزیر علوم با اشاره به اینکه شفافیت اداری در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری حاکم است، افزود: به این ترتیب، مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارتخانه مکلف شد که به شهروندان بابت تقاضا و نامه‌ای که داشتند، آدرس ارسال کند تا آن‌ها در جریان روند نامه قرار گیرند. همچنین، وزیر علوم و مدیران بالادستی می‌توانند کارمندان‌شان را براساس عملکردی که دارند، ارزیابی کنند. بنابراین، رصد و پیگیری امور با شفافیت پیش می‌رود و بخش عمده‌ای از بروکراسی اداری غیر‌ضرور حذف می‌شود.


محمد‌علی زلفی گل درباره بحث آموزش گفت: آموزش شامل سه رکن اصلی از جمله ۱. یاد‌دهنده (استاد) ۲. یاد‌گیرنده (دانشجو) ۳. محتوای درسی است. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای هر سه رکن آموزش اصلاحاتی را انجام دهیم. در بخش یاد‌دهنده و هیئت علمی طرح منش استادی، مهارت‌های ناب شاگرد‌پروری را برنامه‌ریزی کردیم. اعضای هیئت علمی که برای اولین بار با این سمت مشغول به کار می‌شوند، باید با دوره‌های معلمی و مهارت‌های معلمی آشنا شوند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با رادیو جوان ادامه داد: در بخش محتوای درسی، مهارت محوری و بازنگری در سرفصل دروس جزو برنامه‌های ماست. اینکه شیوه‌نامه تالیف کتب درسی باید بر چه اساسی انجام شود، معرفی اسطوره‌ها، مهارت‌پروری، ارجاع‌دهی و سوالات در متن و ... باید چگونه باشد. این بخش را به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی واگذار کردیم تا به عنوان کار تحقیقاتی این شیوه‌نامه‌ها تالیف شوند.


زلفی گل با بیان اینکه برای بازنگری در محتوای درسی از ظرفیت مرکز نشر دانشگاهی و سازمان سمت استفاده خواهد شد، افزود: بنابراین شیوه‌نامه جامعی برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و از از این به بعد کتاب‌هایی که تالیف می‌شوند، باید دارای این چارچوب باشد تا به عنوان مرجع درسی انتخاب شوند.


وزیر علوم با بیان اینکه از ظرفیت مصوبات سفر رئیس جمهور برای آموزش عالی استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: چند هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه تمامی که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد داشتند، درنظر گرفتیم. امیدواریم که بتوانیم تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام را به سرانه آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، رفاهی و ورزشی دانشگاه‌ها اضافه کنیم.


زلفی گل با اشاره به اینکه در دنیا برای دانشمندان کارنامه علمی درست می‌کنند و وضعیت علمی آن‌ها را مشخص می‌کنند، گفت: ما چنین پایگاهی را برای دانشمندان‌مان نداشتیم که تصمیم گرفتیم این درگاه را با نام درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان ایجاد کنیم. امیدواریم که با تاسیس این سامانه بتوانیم برای هر استاد دانشگاه و آدم توانمند صفحه خانگی ایجاد کنیم. همچنین، وزارتخانه برای ارائه خدمات الکترونیک فعال برخورد کرده تا شهروندان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار