راضیه ترابیان، معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان، پردیس شهید باهنر در گفتگو با خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، با اشاره به توجه به صلاحیت حرفهای معلمان در مساله جذب، اظهار کرد: وظیفه آموزش و پرورش، تربیت یک نسل است. مجموعه فرهنگیانی که به این حرفه مقدس مشغول هستند، اگر در مسیر درست و جایگاه صحیح قرار گرفته و گام بردارند، نسلی با هویت و مقتدر را برای آینده انقلاب اسلامی پرورش میدهند.
ترابیان با بیان اینکه معلم، مورد اعتمادترین فرد برای رشد و تعالی دانش آموزان است، گفت: مبنای بیشتر تغییر و تحولات، تربیت نیروی انسانی است؛ همانطور که در انقلاب اسلامی هم امام خمینی (ره) با انتقال مفاهیم و اموزههای اسلامی و هدایت افکار و تربیت انسانها توانست چنین بنیادی را پایه گذاری کند.
معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان ادامه داد: مجموعه فرهنگیان کشور برای اینکه بتوانند از عهده رسالت و مسئولیت الهی و ارزشمند خود برآیند، باید مانند انبیاء الهی در قلب و ذهن و روح مخاطبان خود نفوذ کنند، چون معلمی که در جامعه و مدرسه دارای مقبولیت و بهره مندی از سطح مطلوبی از آگاهی و رشد باشد، از نظر تربیتی بهتر و موفقتر عمل میکند و میتواند در ذهن و اندیشه دانش آموزان نفوذ کند.
وی بیان کرد: برای انتخاب، گزینش، پایش و نگهداشت نیروی انسانی آموزش و پرورش باید سرمایه گذاری مادی ومعنوی قابل توجهی از سوی بازیگران و سیاست گذاران امر تعلیم و تربیت انجام شود و تمام تلاشها باید معطوف به ورود نیروی انسانی با کیفیت به فضای آموزش و پرورش باشد.
ترابیان تصریح کرد: با توجه به بحران کمبود نیرویی که در فضای آموزش و پرورش حاکم است و شرایط اضطراری را به وجود اورده است، اما نباید از تربیت و گزینش نیروی با کیفیت غفلت کرد.
وی توضیح داد: در صورت استخدام و بهره گیری از نیروهای فعلی، باید با برگزاری آزمونهای داخلی و گزینش و پایش مناسب حاصل از ارزشیابی معلمان برای ورود به کلاس درس، از صلاحیت علمی و حرفهای معلمان اطمینان حاصل کرد تا بتوان آنها را با خیالی آسوده به کلاس درس راهی کرد.
معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان با بیان اینکه چنانچه در ورودی معلمان به آموزش و پرورش چنین روندی حاکم باشد، جایگاه و منزلت اجتماعی معلمان ارتقاء مییابد، تأکید کرد: به این صورت معلم نه به مثابه کارمند اداری در نهاد دولتی بلکه به مثابه نیـرو و اهرم فرهنگی_ فکری جامعه منظور میشود.
وی تصریح کرد: منزلت اجتماعی معلمان و مربیان در فرآیند جذب، آماده سـازی و رشد علمی و حرفه ای، حفظ و ارتقاء و ارزشیابی باید مورد توجه مجریان و مدیران حوزه آموزش و پرورش قرار گیرد.