به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اعضای شورای دانشگاه شهید بهشتی درباره «شیوهنامۀ ترفیع پایه اعضای هیئت علمی» و «ایجاد و اجرای دورههای مصوب حوزه دانشی مهندسی و معماری» به جمعبندی نهایی رسیدند.
موضوع «شیوهنامۀ ترفیع پایه اعضای هیئتعلمی» در دویستودومین شورای دانشگاه شهیدبهشتی مطرح شد؛ کلیات این شیوهنامه پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی اعضای شورای دانش این مرکز آموزشی از سوی کمیسیون دائمی هیئتامناء تاییدشد. همچنین ایجاد و اجرای دورههای مصوب حوزه دانشی مهندسی و معماری در این جلسه مطرح شد.
برگزاری دوره کارشناسیارشد رشته «مهندسی کامپیوتر گرایش رایانش امن» مشروط به بازنگری برنامه درسی این رشته تا 6 ماه آینده، درخواست دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر؛ برگزاری دورۀ کارشناسیارشد رشته «مهندسی محیط زیست گرایش مواد زائد جامد»، درخواست دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ برگزاری دورۀ مجازی کارشناسیارشد رشته «مهندسی عمران گرایش مهندسی محیط زیست»، درخواست دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ برگزاری دورۀ دکتری رشته «مهندسی متالوژی و مواد»، درخواست دانشکدۀ مهندسی مکانیک و انرژی از مصوبات دویستودومین شورای دانشگاه شهیدبهشتی بود.
مسئولیت حراست آزمونهای سراسری را برعهده داریم
سعدالله نصیریقیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این نشست با اشاره به سفر گروهی از اعضای دانشگاه شهیدبهشتی به کشور روسیه گفت: این دانشگاه به عنوان مرجع ملی تعاملات علمی دانشگاههای ایران با کشور روسیه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین شده است، باید در ارتقاء سطح دیپلماسی علمی با کشور روسیه نقش مهمی بازی کند. اکنون که پیشرفتهای ایران در عرصه علمی، مورد تایید و شناسایی بینالمللی قرار گرفته است، میتوان از دیپلماسی علمی به عنوان قدرت نرم ایران در تعامل با کشورها در راستای تامین اهداف صلحآمیز و منافع مشترک استفاده کرد. در این راستا و جهت تداوم و تقویت روابط دانشگاهی پیشین که در دوران همهگیری کووید دچار رکود شده بود، همچنین جهت پیشبرد طرح کلان پژوهشی-فناوری در حوزه زمینشناسی نفت و گاز، و اجرایی کردن صدور مدارج کفایت زبان روسی به دعوت تعدادی از دانشگاههای کشور روسیه، خردادماه به این کشور سفر کردم.
وی ادامه داد: دکتر حجت رسولی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست؛ دکتر بهروز ابطحی، استاد دانشکده علوم و فناوریهای زیستی و مسئول مرکز همکاریهای دانشگاهی ایران و روسیه (مرکز رازی- لومونوسف) در این سفر من را همراهیکردند. در این مأموریت ضمن بازدید از دانشگاههای کشور روسیه، ارتقاء سطح همکاریهای دو جانبه مورد توجه و پیگیری قرار گرفت.
نصیری قیداری با اشاره به برگزاری آزمون سراسری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به میزبانی دانشگاه بهشتی گفت: از دوسال گذشته حراست دانشگاه شهید بهشتی مسئول حراست آزمون کل استان تهران است.
رئیس دانشگاه شهیدبهشتی توضیحاتی درباره برگزاری جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال 1401، برگزاری آیین تقدیر از ورزشکاران مدال آور در آیین تقدیر از مدال آوران مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاههای منطقه یک کشور، حضور دکتر وحید حدادیاصل، قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس همکاری بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هیأت رئیسه دانشگاه، دیدار و گفتگو با دکتر حسن ملکی، رئیس شبکه جامجم ارائه داد و گفت: در بیست ونهمین آیین نکوداشت اعضای هیئتعلمی نمونه کشوری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، دکتر علیرضا قاسم پور و دکتر علی اکبر متکان؛ اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان استاد نمونه کشوری معرفی شدند. این افتخار بزرگی برای دانشگاه است که دو استاد در طول یک دوره به عنوان استاد نمونه کشوری معرفی و برگزیده شدند.
انتصابهای جدید دانشگاه شهید بهشتی
حجت رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ به مهمترین مصوبات هیأت رئیسه دانشگاه طی یک ماه اخیر از جمله شیوه نامه دستیار آموزشی اشاره کرد و با برشمردن انتصابت اخیر در دانشگاه، با قدردانی از تلاشهای دکتر علیرضا طالبپور در مدت تصدی ریاست پژوهشکده فضای مجازی، انتصاب دکتر احمد محمودی ازناوه را به سرپرستی این پژوهشکده تبریک گفت و همچنین انتصاب دکتر عباس قاسمی حامد به عنوان سرپرست دانشکده حقوق را تبریک گفت و از تلاشهای دکتر بیک زاده تقدیر و تشکر کرد.
افزایش اعضای هیئتعلمی و رشتههای تحصیلی
در بخش دوم نشست شورای دانشگاه، دکتر مجید یادآور نیکروش، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی؛ گزارش برنامه پیشرفت بهبود این دانشکده را ارائه کرد و به بررسی شاخص های بهبود عملکرد پرداخت و با تحلیل شاخص های «تعداد دانشجویان مشروطی» و «سرانه ی تعداد طرح های برون سازمانی»؛ راهکارهای دانشکده را برای حل چالشهای موجود مطرحکرد.
علی نورزاد، رئیس دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ دیگر سخنران نشست شورای دانشگاه بود که گزارش بهبود عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود را ارئه داد. ایشان توضیحاتی در خصوص افزایش تعداد اعضای هیأت علمی، افزایش رشته های تحصیلی، تعداد دانشجویان و گروه های آموزشی دانشکده ارائه داد و از روند صعودی تعداد مقالات حاصل از همکاری با مؤسسات بینالمللی و استادان خارج از کشور؛ تعداد کتابهای منتشر شده و ارتقای میزان استنادات در پایگاه اسکوپوس خبرداد.
دکتر بهروز دری نوکورانی، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری نیز در گزارشی به بررسی برنامه پیشرفت بهبود این دانشکده پرداخت و عملکرد دانشکده را در سه شاخص «نسبت استاد به دانشجو»، «طولانی شدن سنوات تحصیلی دانشجویان دکتری» و «نرخ دانشجویان مشروطی» تحلیل کرد و جذب اعضای هیأت علمی شایسته و توانمند؛ آشنایی دانشجویان دکتری با قوانین و مقررات و حضور تمام وقت ایشان در دانشکده؛ بهبود فرآیندهای انتخاب و تعیین موضوعات رسالهها و پایان نامهها را از جمله راهکارهای پیش بینی شده برای بهبود شاخص ها دانست.
محمدرضا فقیهی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه شهیدبهشتی؛ در سخنانی اظهار داشت: از سال جاری فرآیند ممیزی استاندارد را در دانشگاه شکل خواهیم داد، در این فرآیند افراد بیطرف تربیت شده در واحدها حضور پیدا میکنند. این بهبود تدریجی مستمر را به طور استاندارد ارزیابی می کنیم، گزارش شاخصها را میدهیم و فقط ارزیابی می کنیم که پیشرفت چگونه خواهدبود.
«شیوهنامۀ ترفیع پایۀ اعضای هیأت علمی» توسط دکتر فخاری زواره، مدیر امور هیأت علمی و دکتر زنگیان معاون این مدیریت مطرح شد. دکتر زنگیان توضیح داد: این شیوهنامه به منظور رتبهبندی پایه دریافتی با توجه به عملکرد فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای محترم هیأت علمی تدوین شده و برای این منظور سه پایۀ ویژه و ممتاز در نظر گرفته شدهاست.
سنوات تحصیلی، ماهیت متفاوتی دارد
در بخشهای مختلف این نشست،اعضای شورای این دانشگاه درباره مباحث مختلف اظهار نظر کردند.
فارسی، معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه تاکید کرد: سنوات تحصیلی یک چالش و مسئله اصلی و اساسی است و باید آسیب شناسی شود؛ این مسئله در دانشکدهها و پژوهشکدههای مختلف ماهیتی متفاوت دارد. نمره زبان یکی از مواردی است که سنوات تحصیلی را افزایش میدهد لذا باید راهکارهای جدی برای آن اندیشید و اجرایی کرد.
دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: توصیه میکنم کلمه "مستمر" را به بهبود اضافه کنیم چون واژه بهبود مستمر در ادبیات مدیریت بار معناداری مهمی دارد یعنی تکلیف دائمی برای هر سازمانی ایجاد میکند. پیشنهاد میشود در جدولی که تهیه شده است یک ستون هم به موانع یا به اصطلاح عوامل بازدارنده برنامهها اختصاص یابد.
افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی نیز در سخنانی اظهار کرد: اگر اقداماتی در سطح دانشکده قابل انجام است با اختیارات گروه آموزشی انجام شود و اگر این اقدامات نیاز به مصوبه در سطح بالاتری در دانشگاه دارد باید اعلام کنند تا پیگیری شود.
قاسم پور، رئیس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه داروئی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: طول مدت تحصیل شاخص مهمی در دنیای امروز نیست؛ شاخصهای نسبت استاد به دانشجو، طول مدت سنوات و تعداد مشروطی شاخصهای رشد یک مجموعه نیستند.
داورانی، رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت نیز در سخنانی اظهار داشت: در بحث فراغت از تحصیل دانشجویان و برگزاری آزمایشگاهها مدام دچار مسئله هستیم که حل آن جز با تکمیل آن ساختمان ممکن نیست، ضمن اینکه کارهای توسعهای مراکز دیگری مثل دانشکده ریاضی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز به دانشکده شیمی متصل است و آنها هم دچار مشکل هستند. دانشگاه وظیفه دارد اهدافش را بلند مدت تعریف کند.
آقامحمدی، رئیس دانشگاه مهندسی برق کنترل-قدرت؛ در چرخۀ معیوبی قرار گرفتیم. شاید معیارهای دیگری برای یک عملکرد مناسب که منجر به کیفیت خوب آموزشی شود باید لحاظ باشد؛ شاید این کیفیت هایی که درحال حاضر مد نظر هست از جهت بهبود عملکرد اقتصادی و کارایی کلی دانشگاه خوب باشد ولی آن کیفیت بالای خروجی را نداشته باشد که ما یک دانشجوی بسیار خوب ارشد یا دکتری یا کارشناسی تحویل جامعه بدهیم. یقینا استفاده از آموزش مجازی یک فرصت فوقالعاده است و می تواند موجب تقویت آموزش شود ولی آنچه که تهدید جدی در این رابطه است، عدم حضور اساتید است.
کامبوزیا، رئیس پژوهشکده علوم محیطی؛ تدریس در دوران همهگیری کرونا با چالشهایی همراه بود که افت تحصیلی از جمله آنهاست. تلاش فراوانی برای بازگشت به روال عادی فعالیت استادان، دانشجویان و کارمندان صورت میگیرد اما تصویب برخی قوانین و مصوبهها مثل مجازی کردن برخی هفتههای ترم یا کم کردن ساعت کار، این تلاشها را با چالش روبرو میکند.
شاملو، مدیر امور حقوقی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: در «شیوهنامۀ ترفیع پایۀ اعضای هیأت علمی» قید شده که اگر کسی مرخصی بود به این شرط که امتیازات پژوهشی را بیاورد پایه به او تعلق میگیرد. پیشنهاد میکنم این را تعمیم بدهیم به موارد دیگری که به دلیل موجه، استاد امکان انجام وظایف آموزشی یا اجرایی اش را نداشت به آنها هم بتواند تسری پیدا بکند صرفاً مرخصی تنها نباشد، حالا این مرخصی ممکن است دلایل مختلف داشته باشد.