به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیم تقیزاده، در نشست خبری دانشگاه پیام نور که صبح امروز ۲۸ شهریور برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر، آموزش از راهدور در کشور وجود دارد، اما دانشگاه باز در کشور موضوعیت ندارد. در نظام آموزش فعلی، تمام دانشجویان موظف هستند که تقویم آموزشی را رعایتکنند.
وی ادامه داد: منظور از دانشگاه باز این است که دانشجویان در هر بازه زمانی و خارج از برنامه مصوب دانشگاه بتوانند به دانشگاهها وارد شوند. طرح دانشگاه باز به صورت پایلوت در ۲ رشته اجرا میشود. در این زمینه هفته آینده، میزبان دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم هستیم و طرحهای پیشنهادی خود را مطرح میکنیم.
ابراهیم تقیزاده با بیان اینکه دانشگاه پیامنور با هدف گسترش آموزش و ایجاد عدالت آموزشی در کشور ایجاد شد، خاطرنشان کرد: پیش از پاندمی کرونا، برخی از دانشگاههای کشور این پرسش "هدف آموزش ترکیبی چیست؟ " را مطرح میکردند. در روزهای کرونایی، آموزش مجازی در دانشگاهها برگزار شد؛ در حال حاضر نیز وزیر علوم بر آموزش حضوری تاکید دارد، اما برخی از دانشگاهها خواهان برگزاری دوره ترکیبی آموزش مجازی و حضوری هستند.
وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور برمبنای اساسنامه دانشگاه، یک مرکز آموزش از راه دور است، اظهار کرد: پذیرش دانشجو در ۳ مقطع دکتری، کارشناسیارشد و کارشناسی انجام میشود و حدود ۱۰۰۰ دانشجوی دکتری به صورت حضوری دراین دانشگاه تحصیل میکنند که تعداد آنها معادل ۱۰ درصد کل دانشجویان است. تدریس در برخی از رشتهها به صورت ترکیبی و برخی از رشتهها به صورت حضوری انجام میشود.
تقیزاده با بیان اینکه برمبنای ماموریت خاص دانشگاه پیام نور، این دانشگاه هیچ الزامی مبنی بر حضور دانشجویان در کلاسهای درس ندارد، اظهار کرد: ۸ نمره از ۲۰ نمره هر درس در اختیار اساتید قرار دارد. اگر دانشجویان در امتحان میانترم شرکت نکنند، نمره امتحان پایانترم آنها از ۲۰ نمره محاسبه میشود. مدیریت زمان در اختیار دانشجویان قرار دارد و آنها میتوانند بدون هیچ محدودیتی امتحان پایانترم را در هر واحدی که دوست دارند، بدهند، زیرا امکان تغییر حوزه امتحانی برای تمام دانشجویان فراهم است. شیوه برگزاری امتحانات این دانشگاه نیز به سبک کنکور است و پاسخنامه توسط دستگاه قرائتخوان تصحیح میشود.
وی با بیان اینکه بخشی از پذیرفتهشدگان آزمون کارشناسیارشد و دکتری در دانشگاههای بزرگ کشور جزو فارغالتحصیلان دانشگاه پیام نور هستند، تصریح کرد: دانشجویان این دانشگاه جزو قشر متوسط به پایین جامعه هستند. مراکز پیام نور در برخی از شهرها، تنها مرکز آموزش عالی آن شهر به حساب میآیند. اگر این مرکز وجود نداشت، شرایط تحصیل برای جوانان برخی شهرها میسر نبود.
رئیس دانشگاه پیامنور خاطرنشان کرد: ۱۲۵ واحد دانشگاهی تجمیع شدند، اما این واحدهای دانشگاهی با درخواست ائمهجمعه و نمایندگان مجلس احیاء شدند. احیای این واحدها در "شورای ساماندهی" تصویب و در دفترچه کنکور نیز ثبت شد.
تقیزاده با بیان اینکه نقش دانشگاه پیامنور در بدنه آموزش انکارنشدنی است، اظهار کرد: ۸۰ فرماندار کشور جزو فارغالتحصیلان دانشگاه پیام نور هستند. دانشگاه پیامنور نقش پدافند غیر عامل را دارد؛ چرا که افزایش سطح تحصیلات در کاهش آسیبهای اجتماعی نقش دارد.
وی با بیان اینکه، با توجه به شعار سال، اقداماتی درارتباط با مراکز رشد و خانه خلاق انجام دادهایم، تصریح کرد: دو سوم رشتههای این دانشگاه متعلق به رشتههای علومانسانی است. خانه خلاق نباید به رشتههای فنیمهندسی اختصاص داشته باشد.
رئیس دانشگاه پیامنور تصریح کرد: بزرگترین ناشر دانشگاهی کشور هستیم و سههزارمین جلد کتاب منتشر شده به زودی رونمایی میشود. تولید منابع الکترونیکی نیز در دستور کار قرار دارد. حدود ۳۰ مجله علمی و پژوهشی داریم که روز به روز در حال توسعه هستند، بخشی از این محلات موفق به ردرساقت رتبه الف شدهاند.
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه پیام نور در رتبهبندی جهانی گفت:. براساس نطام رتبهبتدی بینالمللی وبومتریک در جایگاه ۱۴۱۶ دنیا هستیم که ۹۱۰ پله نسبت به سال گذشته ارتقا یافتهایم و خواهان ارتقا هستیم. همچنین جایگاه ۱۶ در کشور را از آن خود کردهایم.
وی با بیان اینکه بر اساس تصمیم وزارت علوم و نصوبه مجلس به عنوان هاب آموزشی درنظر گرفته شدهایم، اظهار کرد: شعبهای در کابل داربم، هیئت امنا برای شعب عراق، سوریه و لبنان مصوبه صادر کرده است.