به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور حضور در نظام رتبهبندی تایمز THE (Times Higher Education) را موجب ارائه دادههای عملکردی قابلاعتماد (پژوهش، آموزش و تأثیرگذاری) در مورد دانشگاه به مخاطبان از جمله دانشجویان و خانوادههای آنها، اعضای هیئتعلمی دانشگاه، مدیران نظام آموزشعالی کشور دانست.
وی با عنوان اینکه جایگاه دانشگاه در رتبهبندی تایمز و سایر رتبهبندیهای معتبر برای ارزیابی عملکرد هر مؤسسه آموزشعالی در صحنه جهانی و ارائه منبعی برای مخاطبان برای درک مأموریتها و موفقیتهای مختلف مؤسسات بسیار با اهمیت است، افزود:باید تلاش کرد که بر پایه شاخصهای این رتبهبندی در سالهای آتی ارتقای جایگاه دانشگاه هدفگذاری شود که این امر تنها با همکاری و تلاشهای همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه پیامنور میسر میشود.
ابراهیمی درباره این نظام رتبهبندی بیان داشت: نظام رتبهبندی تایمز از سال ۲۰۰۴، سالانه دانشگاههای برتر جهان را با استفاده از پنج معیار آموزش، پژوهش، استناد، وجهه بینالمللی و درآمد صنعتی ارزیابی و معرفی میکند. اطلاعات مورد نیاز این نظام رتبهبندی از طریق نظرسنجی از صاحبنظران حوزهای موضوعی، پایگاه استنادی اسکوپوس و پرسشنامهای که خود دانشگاه پر میکنند، گردآوری میشود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور به شاخصهای مورد استفاده در این نظام اشاره کرد و گفت: این شاخصها در حوزه آموزش شامل؛ شهرت دانشگاه: در ارتباط با شهرت دانشگاه از صاحبنظران حوزههای مختلف موضوعی نظرسنجی میشود (وزن ۱۵ درصد)، نسبت اعضای هیئتعلمی به دانشجو (وزن ۵/۴ درصد، نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان کارشناسی (وزن ۲۵/۲ درصد)، نسبت فارغالتحصیلان دکتری به اعضای هیئتعلمی (وزن ۶ درصد)، درآمد دانشگاه (وزن ۲۵/۲ درصد) است.
وی شاخصهای حوزه پژوهش را؛ شهرت پژوهشی دانشگاه: شهرت پژوهشی دانشگاه از طریق نظرسنجی از صاحبنظران بهدست میآید (وزن ۱۸ درصد)، بهرهوری پژوهشی: تعداد مقالات منتشر شده توسط دانشگاه که در مجلات معتبر پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شدهاست (وزن ۶ درصد) و درآمد پژوهشی: درآمد پژوهشی دانشگاه با ازای هر عضو هیئتعلمی (وزن ۶ درصد) نام برد.
ابراهیمی با اشاره به استنادات علمی به عنوان یکی دیگر از شاخصها، گفت: تعداد استنادهای که مقالات دانشگاه در پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت کردهاست (وزن ۳۰ درصد) در این رتبهبندی مهم است.
وی افزود: وجهه بینالمللی نیز یکی دیگر از شاخصهای رتبهبندی است که بر اساس؛ نسبت دانشجویان بینالمللی به دانشجویان داخلی (وزن ۵/۲ درصد)، نسبت اعضای هیئتعلمی بینالمللی به اعضای هیئتعلمی داخلی (وزن ۵/۲ درصد) و همکاری بینالمللی: تعداد مقالاتی که با مشارکت پژوهشگران سایر کشورها نوشتهشده است (وزن ۵/۲ درصد) سنجیده میشود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور آخرین شاخص رتبهبندی را درآمد صنعتی عنوان کرد و افزود:این شاخص از طریق نسبت درآمد حاصل از صنعت دانشگاه به تعداد اعضای هیئتعلمی محاسبه میشود