به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست با اساتید دانشگاه تهران درخصوص حوادث اخیر اظهار داشت: اتفاقات این چند هفته از هر جهت اسباب تأسف است. بنده نهفقط غصه آن پلیسی را میخورم که گلویش را بریدند، نهفقط غصه آن پلیسی را میخورم که رویش بنزین ریختند و آتش زدند؛ هم غصه آنها را میخورم و هم حتی برای آن جوانهایی که میآیند و شعارهای هنجارشکن میدهند و تخریب میکنند و دستگیر میشوند و زندانی میشوند غصه میخورم؛ چون اینها هم فرزندان همین کشور و سرمایههای ما هستند.
وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی دشمن دارد، تصریح کرد: ما باید بدانیم که کشور ما در چه شرایط تاریخی قرار دارد. باید تاریخ بخوانیم، باید تاریخ بدانیم که میدانیم؛ این نکته مهمی است که قدری طنز هم در آن هست و آن این است که میگویند: هر کس تاریخ را نخواند تجدید میشود؛ مجبور به تجدید تاریخ میشود، یعنی دوباره همان بلا بر سرش میآید.
حدادعادل با یادآوری حوادث سال 1332 گفت: ما خاطرهای داریم از یک واقعهای در دوران خودمان که 28 مرداد است. در آن زمان یک حکومتی در ایران، که حکومت ملی بود سر کار آمد و خواست نفت ایران را ملی کند. ببینید با دولت دکتر مصدق چه کردند! چه بلاهایی سر او آوردند. امروزه اسنادش منتشر شده است. یکی از جدیدترین کتابها در این زمینه کتاب «یرواند آبراهامیان» است به نام «کودتای 28 مرداد». بخوانید تا ببینید انگلیسیها و آمریکاییها در این کشور برای سرنگونی حکومت مصدق چه کردند!
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در حکومت فعلی با انقلاب اسلامی دارند میکنند و در آن زمان هم کردند همین تحریم است. انگلیسیها و آمریکاییها وقتی خواستند مردم را در برابر مصدق قرار بدهند گفتند ملت ایران را تحریم میکنیم تا آنقدر گرسنگی بکشند که آن مردمی که پشت سر نهضت بودند بیایند رودرروی نهضت قرار بگیرند و کردند. داستان تحریم را میدانید دیگر که وقتی کشتی میآمد از ایران نفت بخرد چه کار میکردند.
وی افزود: حالا امروز هم دارند عین همان کار را میکنند. خودشان میگویند ما تحریم میکنیم تا مردم بریزند در خیابان شورش کنند. همانطور که آقای ظریف گفت و درست هم گفت، این انقلاب به برکت مردم به پیروزی رسیده و به برکت مردم پیروزیاش را حفظ کرده است. امروز هم میخواهند این مردم را از این انقلاب جدا کنند، چطور؟ با تحریم؛ با همان سیاست قابلمههای خالی شیلی در زمان حکومت آلنده.
حدادعادل تصریح کرد: ملت ایران جرم بزرگی مرتکب شده و آن استقلالطلبی است. در دنیایی که رئیسجمهور آمریکا یک کشوری مثل عربستان را گاو شیرده تلقی و معرفی میکند و هیچکس از آن کشور هم بهش برنمیخورد، حالا یک کشور اسلامی بزرگ با چند هزار سال سابقۀ فرهنگ و تمدن با این موقعیت جغرافیایی و سیاسی حساس در منطقه با داشتن نفت، بر پایه اعتقادات دینی مردم و تشیعی که همواره مبارز بوده، انقلاب کرده و استقلال خود را به دست آورده است. این جرم بزرگی است این را فراموش نکنید! ما اگر هیچ کاری هم نکرده باشیم، هیچ اشتباهی هم نکنیم، این جرم تاوان سنگینی دارد. از همان هفتۀ اول بعد از انقلاب ما شروع کردیم به تاوان دادن، ما نباید این واقعیت را فراموش کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: نکته دومی هم که من همیشه نگران آن هستم و میخواهم توجه دوستان را به آن جلب کنم، این دغدغه است که جامعه ما به سرعت به سمت دو قطبی شدن پیش میرود. یک عده حزبالهی محض و یک عده هم صد درصد مخالف آنها. اگر ما منحنی این جامعه را بخواهیم رسم کنیم متوجه خواهیم شد که این مردمی که بینابین هستند روزبهروز کمتر میشوند. این یک واقعیت است که ما باید برای آن چارهاندیشی کنیم. باید بدانیم در جامعه با یک طیفی از سلیقهها روبرو هستیم که درعینحال که ما باید این طیف را به سمت معنویت، اسلامیت و ... سوق بدهیم، واقعیتش را نباید انکار کنیم.
حدادعادل گفت: نکتهای که آن را بسیار مهم میدانم رواج گفتمان عقلانی و استفاده از گفتمان عقلانی توسط متدینین و موافقان انقلاب است. بنده بیش از هر چیز، از این میترسم که گفتمان انقلابی و اسلامی و دینی ما از عقلانیت تهی شود. اگر ما عقلانیت را از گفتمان انقلابی و اسلامیمان کنار بگذاریم یا تضعیف شود، به دست خودمان به این دوگانگی و دوقطبی شدن کمک کردهایم.
این استاد دانشگاه تهران در ادامه به ذکر خاطراتی از شهید مطهری پرداخت و گفت: عظمت و اهمیت شهید مطهری در عقلانی بودن اوست. بزرگترین میراثی که مطهری از خود به جا گذاشته است، معرفی عقلانی اسلام است؛ شما در همین کتاب «مسئله حجاب» دقت کنید. ایشان روزی این کتاب را نوشته است که نهتنها حکومت اسلامی نبوده، بلکه برخی از هملباسهای آقای مطهری هم به او اعتراض میکردند که چرا این کتاب را نوشته است؛ اما ایشان در دفاع از حجاب از بیان عقلانی استفاده میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت ترویج اسلام با گفتمان عقلانی در دانشگاه، تصریحکرد: بنده پیشنهاد میکنم در یکی از جلسات آینده همین حجاب به بحث گذاشته شود. اگر مناسب دیدید بنده هم شرکت میکنم. دوست دارم امثال خانم کولایی هم شرکت کنند، که میفرمایند «من بحث دینی نمیکنم، بحث فقهی نمیکنم». در حکومت اسلامی نمیشود خانم کولایی بحث فقهی نکنید، یعنی چه «من میخواهم دربارۀ حجاب صحبت کنم، ولی بحث فقهی نمیکنم» این حکومت دینی را مردم برای این ایجاد کردند که احکام دینی را اجرا کند.
حدادعادل افزود: مگر یادمان رفته است یکی از شعلههای خشم مردم در سال 57 همان منظرۀ افتضاح برهنهای بود که شهریور 57 در جشن هنر شیراز نشان داده و منجر به حوادث 17 شهریور شد! این مردم همان مردم بودهاند. مردم حتی از حکومت شاه هم نمیپذیرفتند که برهنگی در جامعه باشد و مقابل او ایستادند! این حکومت را مردم ایجاد کردند که مدافع ارزشهای دینی باشد؛ البته عاقلانه! من نمیگویم با هر روشی.
وی گفت: ما که نمیتوانیم از حضرت امام فقط به یک قول ایشان اکتفا کنیم؛ امام آمد که بگوید حکم خدا؛ خب این حکم خدا را ما باید هم به صورت عقلانی تبیین کنیم و هم برای اجرایش راه عقلانی پیدا کنیم. ولی نمیتوانیم بگوییم بحث فقهی از حکومت جداست!
حدادعادل با تأکید بر اینکه مردم ما که نمیخواستند حکومت سکولار تشکیل بدهند، توضیح داد: اگر کسی میخواهد حکومت سکولار هم تشکیل بدهد، خوب است به این سؤال جواب بدهد که با برهنگی تا کجا باید مدارا کرد؟! حتی در فرانسه هم اگر کسی بخواهد برهنۀ مطلق شود همان پلیسهای مرد خشن جلوی او را میگیرند؛ چون آنجا هم معتقدند برهنگی یک حدی دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آیندهای که غرب برای کشور ما طراحی کرده، از بین بردن خانواده است. چون خانواده بستر دینداری است و اگر خانواده متزلزل شود، قطعاً دینداری از ریشه سوخته میشود. این در همه جای جهان تجربه شده است، در ایران و در کشورهای اسلامی هم دارند این نقشه را اجرا میکنند.