به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بهمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، ویژهبرنامه فرهنگی برای دانشجویان بینالملل دانشگاه شیراز، از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی و مرکز همکاریهای علمی-بینالمللی دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم که عصر چهارشنبه ۲۷مهرماه، با حضور هیئترئیسه و جمعی از دانشجویان بینالملل دانشگاه شیراز در تالار مصطفوی دانشگاه ترتیب یافت، از دانشجویان برتر علمی بینالملل دانشگاه نیز تقدیر شد.
محمدصابر خاقانینژاد، رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه در این مراسم با بیان این مقدمه که دانشگاه شیراز بهدلیل رسالت علمی و فرهنگی که برای خود قائل بوده و هست، همیشه تلاش داشته که بتواند میزبان شایستهای برای دانشجویان بینالملل باشد، اظهار کرد: دانشگاه شیراز با لحاظکردن استانداردهای علمی، آموزشی و پژوهشی همیشه درشمار دانشگاههای برتر و معتبر کشور، بهویژه در جذب و بورسیهی دانشجویان کشورهای همسایه قرار داشته است.
وی گفت: برنامهی جذب دانشجویان خارجی از نیمسال ۱۳۹۸ آغاز شد و ما امروزه مفتخریم که میزبان بیش از ۴۰۰نفر از دانشجویان غیرایرانی، در دانشگاه از ۹کشورِ لبنان، افغانستان، کویت، سوریه، یمن، روسیه، عراق، ترکیه و عمان باشیم که این تعداد در ۱۴ دانشکدهی دانشگاه و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند.
خاقانینژاد گفت: باوجود تغییر مدیریتی هم که در دانشگاه داشتیم، روند جذب دانشجویان خارجی نه تنها کاهش نداشته، بلکه با حمایتی که از این برنامه صورت گرفت، در نیمسال اول ۱۴۰۱، شاهد جذب بیشترین تعداد دانشجوی غیرایرانی (حدود ۲۰۰ نفر) بودیم.
وی ضمن ابراز رضایت و خرسندی از وضعیت آموزشی دانشجویان بینالملل، بیان کرد: وضعیت مطلوب و کارنامهی خوب تحصیلی دانشجویان بینالملل نشانگر میزان علاقهمندی و تلاش ایشان است.
رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه شیراز خطاب به دانشجویان بینالملل گفت: امیدوارم تجربیات خوبی در دانشگاه شیراز داشته باشند و سفیران شایستهای برای دانشگاه شیراز و همینطور نظام آموزشی کشور ما باشند.
دانشجویان بینالمللی، سفیران برند دانشگاه هستند
در ادامه، مسلم باقری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز ضمن خوشامدگویی به دانشجویان بینالملل، اظهار کرد: ما به دانشجویان بینالمللی بهعنوان سفیران برند دانشگاه نگاه میکنیم و انتظار داریم که دانشجویان عزیز غیرایرانی بهعنوان سفرای برند دانشگاه بتوانند یک نمایندهی خوب برای دانشگاه شیراز و در پی آن نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی خطاب به دانشجویان بینالملل گفت: انتظار ما این است که پس از اتمام تحصیل و بازگشت شما به کشورتان، کیفیت عملکرد و مهارتهای ارتباطی شما در وطنتان، گواه این باشد که دانشگاه شیراز استداردهای علمی، آموزشی و پژوهشی را بهخوبی رعایت کرده و توانسته رضایت شما را جلب کند و شما را ترغیب کرده باشد که این دانشگاه را به بقیه معرفی کنید.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز گفت: برای اینکه دانشجویان غیرایرانی، سفرای خوبی برای دانشگاه باشند، لازم است علاوهبر اینکه مهارتهای آموزشی لازم را کسب میکنند، مهارتهای فرهنگی و پرورشی لازم را هم بیاموزند.
وی اظهار کرد: در طول مدت مسؤولیت بنده، رویکرد ما بر این بوده است که تاجایی که میتوانیم، باحفظ استانداردها، تسهیلگری کنیم و دانشجویان خارجی بیشتری جذب کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز با اعلام اینکه دو کارشناس ویژهی دانشجویان بینالملل در تحصیلات تکمیلی و ادارهی آموزش درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: ما یک نگاه اساسی بلندمدت نسبت به جذب دانشجویان خارجی داریم و تلاش ما بر این است که حتما استانداردهای آموزشی لازم را حفظ کنیم تا رسالت خود را نسبت به این دانشجویان بهخوبی انجام دهیم، بنابراین اگر احساس میکنید گاهی سختگیریهایی صورت میگیرد، بدانید که هدف، حفظ استانداردهای آموزشی لازم است.
تعاملات بینالمللی زمینهساز رشد علمی و تقویت پیوند فرهنگی است
در ادامهی این نشست، علی حفیظی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز با اشاره به حدیث «اُطْلُبُوا اَلْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ: دانش را فرا گیرید، گرچه در چین باشد» گفت: تعامل بینالمللی وقتی شکل میگیرد، علاوهبر اینکه رشد علمی را در کشورها به ویژه کشورهای اسلامی بالامیبرد، تبادلات فرهنگی و اجتماعی را هم شکل میدهد.
وی افزود: زمانیکه تعاملات فرهنگی شکل بگیرد ما میتوانیم امید داشته باشیم که به آن امت واحده اسلامی نزدیک شویم؛ از همینرو بستر دانشگاه، صرفا برای این نیست که دانشجویان خارجی در آن آموزش دیده و از آن مدرک کسب نمایند؛ بلکه برای ایجاد و تقویت پیوند فرهنگی است.
حفیظی خطاب به دانشجویان غیرایرانی گفت: بیایید تلاش کنیم و از این علم و تعاملات، در راستای تعالی فرهنگ، تعالی فرهنگ غنی اسلام که موجب رشد کشورها میشود، بهره ببریم.
در پایان این نشست نیز از دانشجویان برتر علمی بینالملل دانشگاه تقدیر شد.