آخرین اخبار:
کد خبر:۱۰۴۰۱۳۲

برندسازی محلی توسعه اقتصادمحلات

مدیرعامل کانون دفاتر توسعه اقتصادمحلات گفت: تجربیات موفق شهر‌هایی همچون قاهره در مصر، کازابلانکا در آفریقا، هاوانا در کشور کوبا نشان داده برجسته سازی امکانات و فرصت‌های موجود اقتصادی در محله می‌تواند ارتقای گردشگری محله را تسهیل کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سعیدشبانیان گفت: محلات شهری یکی از عناصر مهم و مؤثر در حیات اجتماعی شهر‌ها هستند؛ در واقع نقش و کارکرد محلات، موجب می‌شود تا افراد ساکن، پیوند‌های اجتماعی بیشتری نسبت به هم داشته و این پیوند‌ها در پیشرفت پایدار شهری با بهره گیری از توانمندی و مشارکت جمعی بر روی سرمایه اجتماعی محله اثرگذار گذاشته و افزایش سرمایه اجتماعی را حادث، تا این امر باعث رونق اقتصاد شهر شود.
وی افزود:  طی یکی دو دهه اخیر در سطح جهان، بسیاری از نهاد‌های دخیل در موضوع مدیریت شهری، بر ترویج نگرش مشارکتی و تشویق برنامه ریزی پایین به بالا تأکید داشته و تصمیم گیری و چاره اندیشی در خصوص حل مسائل شهری را بر مبنای اجتماعات محله‌ای پایه گذاری نموده‌اند.

مدیرعامل کانون دفاتر توسعه اقتصادمحلات با بیان اینکه  کسب در آمد‌های پایدار برای حوزه مدیریت شهری، چالش مهم شهر‌های بزرگ است گفت: یکی از چالش‌های پیش روی شهر‌های بزرگ در عصر حاضر، کسب در آمد‌های پایدار برای حوزه مدیریت شهری است. اگر اقتصاد شهر را به مانند اقتصاد کلان و فعالیت‌های اقتصادی محلی را به مشابهت با اقتصاد خرد در نظر بگیریم، تأثیر وضعی و تجمیعی این اقتصاد‌های خرد می‌تواند، تحول بزرگی بر اقتصاد شهر و نظام مدیریت شهری ایجاد کند.
شبانیان ابراز داشت:  امروزه در اکثر کشور‌های دنیا توجه خاصی به کارآفرینی و کارآفرینان در نظام نوین مدیریت شهری می‌شود. کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای جهش اقتصادی، از ابزار پیشرفت اقتصاد درون شهری به شمار می‌آید.
وی در عین حال بیان کرد: اگر اقتصاد شهر را به مانند اقتصاد کلان و فعالیت‌های اقتصادی محلی را به مشابهت با اقتصاد خرد در نظر بگیریم، تأثیر وضعی و تجمیعی این اقتصاد‌های خرد می‌تواند، تحول بزرگی بر اقتصاد شهر و نظام مدیریت شهری ایجاد کند از سوی دیگر اقتصاد پایدار محلی به ساکنان و مدیران شهری، امکان بهره گیری از فرصت‌های سرمایه گذاری در محله را داده و منجر به تأمین خدمات شهری مطلوب‌تر، کاهش هزینه‌های نگهداری شهر و افزایش خود اشتغالی در محله و نهایتاً افزایش درآمد‌های شهر و مدیریت شهری خواهد شد.
مدیرعامل کانون دفاتر توسعه اقتصادمحلات با تاکید بر، برجسته سازی امکانات و فرصت‌های اقتصادی محله گفت:  از آنجا که هر یک از محله‌های شهر ویژگی منحصر و متمایز خود را دارند، تجربیات موفق شهر‌هایی همچون قاهره در مصر، کازابلانکا در آفریقا، هاوانا در کشور کوبا نشان داده برجسته سازی امکانات و فرصت‌های موجود اقتصادی در محله می‌تواند ارتقای گردشگری محله را تسهیل و با برند سازی محلی توسط مدیریت شهری، فعال سازی اقتصاد محلی را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: اندیشمندان معتقدند اگر کیفیت زندگی در محله با توجه به مؤلفه‌های محیط، اقتصاد و هویت اجتماعی (روابط دوستانه) تأمین شود، گردشگر به سوی آن مکان حرکت خواهد کرد و این حرکت یعنی تولید ثروت برای ظرفیت‌های موجودی که باید بالفعل شوند و این هنر مدیریت شهر است که ظرفیت‌ها را شناسایی و بسترسازی برای ایجاد زنجیره کامل اقتصاد از تولید تا مصرف و فروش و تبدیل شدن به ثروت را با برنامه ریزی دقیق، فعال نماید.
شبانیان گفت:  بر مبنای مطالب بیان شده اقتصاد محله محور، باور و عظمی راسخ می‌خواهد تا با همت تلاشگران عرصه مدیریت جهادی، باور به نشدن‌ها در کشور را تمام کرده و فرصت تبدیل به شدن‌ها را ایجاد کند؛ در این راستا اقتصاد محلی ناظر بر نگاه اصالت الهی، از بدو تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) ایجاد و در آینده باید بیشتر احیا شود.
مدیرعامل کانون دفاتر توسعه اقتصادمحلات در عین حال بیان کرد:  بستر سازی چرخه تولید صنایع دستی و طراحی مدل صادرات آن، کشاورزی شهری، بسترسازی خدمات محله وصاحبین کسب وکار در دو مدل افقی و عمودی، ایجاد و یا واگذاری مراکز اقتصادی محله، علی‌الخصوص مراکز اقتصادی تحت امر نظام، مدیریت شهری همچون فروشگاه‌های ارزاق و … در قالب تعاونی‌های مردمی به مراکز و اجتماع محور محله، همچون تشکل‌ها، مساجد، هیئت‌های مذهبی و نقش دادن همراه با اصول و استاندارد‌ها به مردم برای تأثیر گذاری در اقتصاد و جلوه‌های موفقی از تحول اقتصاد محلی خواهد بود.
شبانیان  درادامه باتوجه به افتتاح دفاتر توسعه اقتصاد محله و آغازطرح سراسری "تام"افزود:
این دفاتر در واقع حلقه رابط میان شهروندان وصاحبین کسب وکارمحله‌ها می‌باشند. دفاترتوسعه اقتصادمحلات درزمینه‌هایی مانند رفاهی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی   بصورت هدفمند ومحله محورفعالیت میکنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار