به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، یوسف نوری امروز در آیین انعقاد تفاهمنامه بین آموزش و پرورش و مرکز حل اختلاف قوه قضائیه اظهار کرد: نگاشت نهادی سند تحول بسیار اهمیت دارد یعنی مشخص شدن نقش سایر نهادها در موضوع سند تحول بنیادین و مشترکاتی که در این زمینه داریم.
وی افزود: دانش آموزان به دلیل تاثیر بر رفتار خانواده و معلمان به این دلیل که سرمایههای اجتماعی کشور هستند، میتوانند بر امور جامعه تاثیرگذار باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار دولت مردمی ساز است، گفت: مرکز حل اختلاف قوه قضائیه یکی از شوراهای مهم در راستای مردمی سازی است.
نوری افزود: آموزش و پرورش و سلامت جامعه رابطهای مستقیم دارنددر کشورهایی که آموزش و پرورش پیشرفته دارند، جرم هم حداقل میشود.
وی ادامه داد: در اسناد تحولی ساحتهایی داریم که یکی از آنها، ساحت اعتقادی و اخلاقی به معنای ایفای مسوولیت اجتماعی انسانها براساس ایدئولوژی است. اکنون با توجه به توانمند نشدن این ساحت، اتفاقاتی رخ میدهد.
وی ادامه داد: تا کنون از دانش آموزان استفاده نشده و نخواستیم که استفاده کنیم، و بهتر است که براساس رعایت قوانین و مقررات اجتماعی به معلمان و دانش آموزان میدان دهیم تا آنها پس از توانمندشدن به درستی عمل میکنند.
نوری افزود: افراد باید توانمند باشند و سپس مجری شوند، افرادی که صلاحیتهای عمومی و تخصصی را پیدا میکنند به راحتی در این عرصه میتوانند فعالیت کنند.
وی یادآور شد: با این تفاهم نامه بخشی از تکالیف سند تحول بنیادین اجرا میشود و همچنین زمینه برای فعالیت در مدارس فراهم است تا نسلی مصلح تربیت شود. طرحهای در نظر گرفته شده در تعدادی از مراکز به صورت آزمایشی انجام میشود و سپس به همه مراکز تسری پیدا میکند.
نظام تعلیم و تربیت باید به سمت تربیت محوری پیش رود
رییس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه نیز در این مراسم گفت: نظام تعلیم و تربیت باید از آموزش محوری به سمت تربیت پیش رود تا برای داشتن انسان تراز انقلاب هم افزایی جمعی انجام شود.
حجت الاسلام هادی صادقی اظهار کرد: حل مسئله، اختلاف و دعوی برای توانمندسازی افراد و پیشگیری از اختلاف هدف از این تفاهم نامه است.
وی افزود: برای تربیت صحیح تجربه، دانش قضایی و حقوقی باید مورد توجه قرار گیرد، کشورهای دیگر اگر در زمینه رسیدن به اهداف موفق شدند، از تربیت کودکان آغاز کردند پیش از آنکه به یک پرونده قضایی تبدیل شود.
حجت الاسلام صادقی ادامه داد: این ظرفیت بزرگ دانش آموزی، در صورتی جامعه را به اهداف جمهوری اسلامی میرساند که نزاع و اختلاف در آن کم باشد.
وی عنوان کرد: روشهای بسیاری برای حل مسئله ارائه شده که میتوان مسائل تحول بنیادین در هر دو دستگاه به درستی پیش بینی شود.