به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه اصلاحطلب آرمان ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: زمزمه واردات بنزین و یادآوریهای گاه و بیگاه دولت مبنی بر عدم واردات یا افزایش قیمت بنزین، نگرانیهایی را در کشور ایجاد کرده است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند باتوجه به تغییرات غیرقابل گریز اقتصادی میزان افزایش سوخت در قالبهای مختلف امری بدیهی است و دولتمردان باید در اندیشه ایجاد ظرفیتهای جدید و توسعه صنعت پالایشگاهی باشند تا بتوان از رویکرد منفی واردات و یا افزایش قیمت بنزین جلوگیری شود، چرا که با وجود منابع نفت و گاز در کشور تبدیل ایران از یک صادرکننده بنزین در گذشتهای نزدیک به واردکننده این محصول در آینده نزدیک دچار خواهیم شد.
مرتضی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی معتقد است: نیازی به غیبگویی نیست و روند افزایش مصرف یک واقعیت است، به طوری که در دوران کرونا مصرف بنزین به زیر 80 میلیون لیتر کاهش یافته بود و در بهار امسال به بیش از 95 میلیون لیتر رسید، همچنین در مرداد و شهریور 10 میلیون لیتر در مقایسه با بهار افزایش مصرف داشتیم که بر این اساس مصرف روزانه به 105 تا 110 میلیون لیتر خواهد رسید و کشور دوباره وارد کسری بنزین خواهد شد.
زمانیان در مورد رسیدن به وضعیت بحرانی بنزین اظهار داشت: میزان مصرف بنزین رو به افزایش است و توان تولیدی کشور افزایش نیافته است، همچنین امکان واردات با حجم بالا برای کشور پرهزینه است و گران خریدن بنزین از خارج و ارزان فروختن آن در داخل، کسری بودجه زیادی را برای کشور بهدنبال خواهد داشت البته قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی در کشور بیفتد زیرا احتمالا تبدیل واردکننده بنزین خواهیم شد. مسئله اصلی بنزین مانند سایر حاملهای انرژی، کژکارکردی دولتهاست و دولت بدون هیچ دلیل منطقی و اقتصادی، خودش را قیمتگذار بنزین کرده است.
او با آسیبشناسی ورود دولت به قیمتگذاری در برخی حوزهها گفت: نتیجه منطق قیمتگذاری دولتی این است که دولت دیگر در بازههای زمانی کوتاه، قیمتها را بهروز نمیکند و همین تدریجی بودن تغییر قیمتها سبب میشود، شوک قیمتی ایجاد نشود، اما به دنبال قیمتگذاری دولتی، افزایش قیمتها بر روی هم انباشته میشود و چند سال میگذرد و در نهایت دولت مجبور به افزایش قیمت خواهد شد و دولت تصمیم میگیرد نتیجه تورم چندساله را در عرض یک روز تخلیه کند و نتیجه آن جهش قیمتی میشود.
زمانیان افزود: از سال گذشته تاکنون اگر فقط تورم را در نظر بگیریم بنزین 3 هزار تومانی باید 4500 تومان میشد، اما دولت چنین کاری نمیکند زیرا به مصلحت نیست و این رویه تورم انباشته تخلیه نشدهای در مورد این نهاده ایجاد میکند که برای رفع آن هرچند سال یکبار باید شوک قیمتی وارد کند.
تحلیل روزنامه اصلاحطلب آرمان در حالی منتشر شده که قیمت بنزین طبق قوانین بودجه و تا قبل از تصمیم دولت روحانی برای حذف سهمیهبندی و ثابت نگهداشتن قیمت بنزین در سال 94، سالانه افزایش تدریجی پیدا میکرد. اما با اقدام دولت روحانی برای گل و بلبلنمایی شرایط اقتصادی، مصرف بنزین و قاچاق آن به رکورد بالای 100 میلیون لیتر در روز رسید؛ چهار سال بعد هم دولت روحانی برای جبران این ماجرا، ناگهان بنزین را 300 درصد گران کرد که بهانه و دستاویزی برای موجسواری دشمن و اغتشاشات آبان 98 شد. دولت پس از همان تصمیم گرفت دیگر دست به قیمت بنزین نزند و حال آنکه به عنوان مثال، دولت روحانی، در آخرین سال خود تورم 60 درصدی را برجای گذاشت. خروجی این روند، افزایش مصرف (و احتمالا قاچاق) بوده است. نکته دیگر اینکه وزیر نفت دولت روحانی مدعی بود پالایشگاهسازی، کثافتکاری است.