به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، احمد صادقی در یکصد ششمین جلسه شورا و در نطق پیش از دستور خود به موضوع تحقق شهرداری غیر حضوری و اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها اشاره کرد و گفت: بر اساس مستندات و قوانین و مقررات زیر، شهرداری تهران ملزم به استفاده از درگاه واحد و صدور مجوزها و ارائه خدمات به صورت هوشمند، غیرحضوری و «تمام الکترونیک» است.
صادقی در ادامه سخنان خود به مهمترین دستاوردهای اجرای شهرداری غیرحضوری (هوشمندسازی شهر) اشاره کرد و افزود: افزایش مشارکت شهروندان در اداره شهر، افزایش رضایت عمومی شهروندان، ارتقای اعتماد همگانی، جلوگیری از ترددهای غیرضرور و بهبود وضعیت ترافیک، کاهش ایجاد آلایندگی، افزایش درآمدهای شهر و شهروند، مبارزه موثر با فساد اداری، ایجاد شفافیت، کوتاه شدن زمان ارائه خدمت به شهروندان، ایجاد زیرساختهای لازم جهت توسعه باشگاه شهروندی، یکپارچگی و ایجاد وحدت رویه در فرآیندهای شهرداری از جمله مزیتها و دستاوردهای تحقق شهرداری غیر حضوری خواهد بود که میتواند فواید بسیاری برای شهر و شهروندان به همراه داشته باشد.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: حال سوالی که در ذهن تداعی میشود این است که چه فرآیندی هوشمند است؟ در پاسخ باید گفت فرایندهایی که احراز هویت، ورود و ثبت نام تمام الکترونیک، انجام الکترونیک تمامی اقدامات و اخذ الکترونیک نتیجه به صورت مستند شامل شود از آن به عنوان فرایند هوشمند یاد میشود.
صادقی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت کشور در زمان شکل گیری نهادهای اداری خاطر نشان ساخت: وضعیت ایران در زمان شکل گیری نهاد اداری بدین گونه بود که بیش از ۹۰ درصد از جمعیت ایران در سال ۱۳۱۰ بیسواد مطلق بوده اند که توانایی نگارش اسم خود را نیز نداشتند.
وی افزود: این در حالی بود که شکل گیری نهادهای اداری در ایران همراه با بروکراسی وارداتی، بیسوادی، نا آگاهی عمومی و فقر سیستم ارتباطی هوشمند بود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:، اما اکنون سطح سواد در ایران به بیش از ۹۷ درصد رسیده است و بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل رشتههای علوم فناوری مهندسی و ریاضیات در ایران وجود د اشته اند. بالغ بر ۵۵ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی کشور دارای پروانه اشتغال به کار و بیش از ۲ هزار شرکت دارای رتبه و گرید برتر در حوزه ساخت و ساز وجود دارد. بیش از ۱۵ هزار شرکت خدماتی و بیش از ۱۵۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در شهر تهران مستقر میباشند. به اینها باید اضافه کرد که طبق آمار بانک مرکزی ۳۵ درصد تولید ناخالص ملی توسط بنگاههای اقتصادی مستقر در تهران صورت میگیرد.
صادقی در ادامه با اشاره به تحلیل وضع موجود کشور گفت: توسعه تکنولوژی آی سی تی، رشد فرهیختگی و آگاهی عمومی، تغییر توان برتری دانش به سمت مشتری و تخصصی شدن امور سبب شده است که ما ناگزیر به هوشمند سازی امور و روشمند کردن فرایندها باشیم؛ لذا در چنین شرایطی هوشمند سازی شهر و تحقق شهرداری غیر حضوری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مجوزهای صادره توسط شهرداری تهران بالغ بر ۳۳ مورد و خدمات ارایه شده در مناطق بالغ بر ۸۳ مورد است که خود این موارد نشان میدهد ارایه این خدمات به صورت غیر حضوری چه فوایدی میتواند برای شهر و شهروندان داشته باشد.
صادقی با اشاره به برخی مجوزهای شهرداری گفت: شهرداری تهران در حوزه مامورتهای شش گانه خود مجوزهایی را صادر میکند که هوشمند سازی آنان و صدور انها با استفاده از درگاه ملی صدور مجوزها از ارکان تحقق شهرداری غیر حضوری خواهد بود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه شهرسازی صدور گواهی عدم خلاف در مراحل مختلف ساخت یک ساختمان از فوندانسیون تا نازک کاری و نیز کمیسیون ماده ۱۰۰، مجوز پروانه ساخت و پایان کار، در حوزه فنی عمران مجوزهای حفاری، در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت کانونهای فرهنگی هنری مردم و مراکز مشارکتی، در حوزه برنامه ریزی و بودجه تأسیس دفتر خدمات الکترونیک شهر را شامل میشود.
صادقی افزود: همچنین در حوزه خدمات شهری گواهینامه تعیین توان فنی و گروهبندی پیمانکاران رفت و روب و جمعآوری و گواهینامه تعیین توان فنی و گروهبندی پیمانکاران کنترل و مبارزه با جانوران مضر شهری و نیز گواهینامه تعیین توان فنی و گروهبندی پیمانکاران امور زیباسازی از جمله این مجوزها میباشند.
این عضو شورا همچنین افزود: در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز پروانه اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر با تاکسی، صدور موافقت اولیه مجوز احداث و فعالیت (مشارکت و بهرهبرداری) مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و موتورسیکلت، احداث و فعالیت (مشارکت و بهرهبرداری) مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و موتورسیکلت، پروانه اشتغال رانندگان حمل و نقل بار، مجوز پارکینگ عمومی و مواردی از این دست میتواند به صورت هوشمند ارایه شود.
احمد صادقی در ادامه گفت: خوشبختانه شهرداری تهران حرکت در این مسیر را آغاز کرده و تا کنون ۸ مورد آماده اتصال به درگاه ملی مجوزها بوده و ۶ مورد در حال سیستمی کردن فرایندها و ۲۲ مورد در حال استخراج فرایند با کمک ذینفعان داخلی است.
صادقی در ادامه با اشاره به پایش و نظارت فرایند هوشمند سازی صدور مجوزها گفت: رصد لحظهای فرایندها از طریق ایجاد مرکز رصد و پایش مردمی شورا، ارزیابی خدمات غیر حضوری در شهرداری، تهیه طرحها و لوایح ایجاد مشوقها و الزامات قانونی و ارایه دسترسی به سامانههای شهرداری از جمله مواردی است که میبایست در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نهاد ناظر بر اقدامات مدیریت شهری قرار گیرد.
صادقی در ادامه با اشاره به اقدامات کمیته هوشمندسازی و شفافیت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در راستای اتصال شهرداری تهران به درگاه صدور ملی مجوزها جلسات مختلفی از سوی این کمیته برگزار شد که جلسه با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، جلسه کمیته با حضور مرکز نوسازی و تحول اداری و فاوا، جلسه با مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد از جمله این جلسات بوده است.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا همچنین با اشاره به برنامه اقدام کمیته هوشمندسازی و شفافیت گفت: تشکیل کمیسیون برنامه و بودجه با حضور مسئولین ارشد مدیریت شهری، برگزاری جلسات مستمر با حوزههای تخصصی و پیگیری اجرای امور، ارائه گزارش پیشرفت در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، ارائه گزارش پیشرفت اقدامات اجرایی به شهروندان و اصحاب رسانه، رونمایی از اقدامات صورت گرفته در شهرداری تهران، اطلاع رسانی همگانی در جهت استفاده هرچه بیشتر شهروندان از خدمات غیرحضوری، پایش و رصد – نظارت هوشمند کیفیت و کمیت ارائه خدمات غیرحضوری (براساس مصوبه شورای شهر) از جمله اقداماتی است که در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.
صادقی در خاتمه با اشاره به انتظارات کمیته هوشمندسازی و شفافیت از شورای اسلامی شهر تهران گفت: ارائه نقطه نظرات تخصصی و سازنده و معرفی نمایندگان مطلع کمیسیونهای تخصصی جهت ارتباط مستمر و موثر با حوزههای مربوطه، همکاری و تعامل جهت تسریع در تحقق شهرداری غیرحضوری و نظارت هوشمند و در نظر گرفتن الزامات شهرداری غیرحضوری و نظارت هوشمند در طرحها و لوایحی که در کمیسیونهای تخصصی مورد بررسی قرار میگیرد از جمله موارد مورد انتظار این کمیته است.