به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عبدالله توکلی لاهیجانی؛ مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت امروز سه شنبه ۲۴ آبان در اولین میزگرد تخصصی رویداد نوآوری بهرهور حوزه حمل و نقل با موضوع «خودروی اقتصادی» اظهار داشت: ۷۰ درصد قطعات و بخشهای مختلف یک خودرو میتواند به صورت مشترک بین شرکتهای تولید کننده استفاده شود؛ باید از فرایند توسعه محصول شرکتهای مختلف استفاده کرد.
توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: برای اینکه تولید یک خودرو اقتصادی باشد میتوان از موتور و برخی قطعات که تولید شرکتهای مشترک است استفاده کرد. برای مثال ۲ خودرو ساز تویوتا و سیتروئن از یک پلتفرم مشترک استفاده کردند، اما دو خودروی کمی متفاوت از هم ساختند.
وی افزود: نقشه راه تحولی صنعت خودرو در وزارت صمت در سه گام ترسیم شده است که همزمان در حال اجراست.
مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت تصریح کرد: سال گدشته ۷۰ درصد خودروی تولیدی ناقص بوده و در پارکینگها دپو میشد؛ افت تولید و دپو خودرو در پارکینگها از سال ۹۶ رقم خورد به طوری که از تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو به تولید ۷۰۰ هزار خودرو رسیدیم که ۳۰۰ هزار خودرو هم در پارکینگها دپو میشد.
توکلی لاهیجانی گفت: پلتفرم خودروی اقتصادی به صورت مشترک و با همراهی ۲ خودرو ساز بزرگ ایران در حال طراحی و ساخت است.
وی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو ایران هم اکنون در حال پوست اندازی در توسعه پلتفرم هاست؛ همچنین در حال تغییر قواعد تولید خودرو هستیم که تمامی بخشهای این سه گام در حال اجراست.