به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل باقری فرد در سخنرانی خود تحت عنوان «نقش آموزش در مصرف منطقی داروها»، ابتدا به تاریخچه آموزش پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت: اولین مرکز آموزش علوم پزشکی در کشور، به سال ۱۲۲۸ در دارالفنون برمی گردد و رشد و پیشرفت چشمگیر این بخش از آموزش عالی، سبب شده که هم اکنون ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعالیت کنند و ۲۵۴ هزار دانشجو در رشتههای مختلف علوم پزشکی مشغول به تحصیل باشند.
وی افزود: ۲۱ هزار عضو هیات علمی در مراکز آموزش دولتی و دو هزار عضو هیات علمی در مراکز غیردولتی فعالیت میکنند، ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور داریم و از حدود هزار بیمارستان کشور، ۲۵۰ بیمارستان آموزشی و تحت نظارت دانشگاههای علوم پزشکی کشورند، ۱۷۶ انجمن علمی و ۲۲ قطب علمی در کشور فعالند.
باقری فرد یادآور شد که اولین دانشکده داروسازی که مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشد در سال ۱۳۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون ۱۸ هزار دانش آموخته داروسازی و ۱۲ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل این رشته در کشور داریم. مقایسه تولید دانش داروسازی در میان کشورهای منطقه نشان میدهد که ایران رتبه اول منطقه را به این لحاظ کسب کرده است.
وی افزود: انتشار مقالات حوزه داروسازی طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته و روند صعودی دارد که ۲۸ درصد سهم ما از این بخش در میان کشورهای منطقه و سه درصد در جهان است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کشور ایران، به میزان ۹۶ درصد به داروهای اساسی دسترسی دارد که داروهای کنترل فشارخون جزو پر مصرفترین داروهاست.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از نظر بیماری ها، بیشترین داروها در بیماریهای قلبی و عروقی استفاده میشود، گفت: متاسفانه ارتباط منطقی بین بار بیماریها با تجویز و مصرف دارو وجود ندارد، ضمن آنکه نیازمند فرهنگ سازی در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو در بسیاری از مناطق کشور هستیم.
باقری فرد با تاکید بر این نکته که نقش همه بخشهای جامعه باید در پاسخگویی اجتماعی و در تجویز و مصرف منطقی دارو مورد توجه قرار بگیرد، افزود: هم اکنون ۲۴ دانشکده داروسازی فعال در کشور داریم و هر چند که برنامه آموزش مداوم این رشته بصورت منظم و مرتب اجرا میشود، اما این آموزشها در کنترل تجویز و مصرف بی رویه دارو، تاثیرگذار نیستند.
وی به ظرفیت بالای انجمنهای علمی رشتههای گوناگون در حوزه داروسازی اشاره کرد و گفت: انجمنها که باید بازوی علمی و آموزشی وزارت بهداشت باشند، متاسفانه از ظرفیت آنها استفاده نشده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به برگزاری دورههای مختلف آموزش مهارتی و حرفهای در حوزه داروسازی اشاره کرد و تاکید کرد که میتوانیم دورههای حرفه آموزی را با توجه به شرایط و نیاز جامعه، تعریف و اجرا کنیم. چرا که باید تمام فعالیتهای ما براساس پاسخگویی اجتماعی و نیاز جامعه تعریف شود.
وی در کل، نقش آموزش را در تجویز و مصرف منطقی دارو، تاثیرگذار دانست و افزود: برای تحقق این هدف، «اصلاح تجویز و مصرف مناسب داروها، نیازمند فرایند فرابخشی است»، «تدوین برنامهها و سیاستگذاریها باید براساس اطلاعات و فرایندهای معتبر و علمی باشد» و آموزش داروسازان جامعه نگر میتواند به مصرف مناسب و کنترل بیماریها کمک کند و یکی از راهبردهایی است که با کمک دبیرخانه داروسازی، درصدد پیگیری آن هستیم.