به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی واحدی با اشاره به رویه دانشگاه در برخورد با دانشجوهای متخلف در پی وقایع اخیر اظهار کرد: ما در برخورد با دانشجوهای متخلف پنج یا شش مرحله را گذرانده ایم و در هر کدام از این مرحلهها فعالیتهایی صورت گرفت. در روزهای اول و به مدت طولانی، روال ما مبتنی بر مدارا و دعوت دانشجویان به فعالیت، نقد کردن و اعتراض در چارچوب و مقررات بود. گفتگوهایی توسط ریاست محترم دانشگاه، سایر معاونین دانشگاه از جمله خود من و برخی از اساتید در این مرحله به طور مکرر با دانشجویان اتفاق افتاد و تعداد قابل توجهی از دانشجویان قانع شدند و خط خود را از اصرار بر بی قانونی جدا کردند.
وی در ادامه افزود: در مرحله بعد نسبت به افرادی که اصرار داشتند به کنشگری که مبتنی بر مقرارت و فعالیتهای دانشجویی نبود، به تذکر و یادآوری جدی مقررات، قوانین فعالیتهای دانشجویی، ضرورت اخذ مجوز برای تجمعات و آن چه که در آییننامه و دستورالعمل اجرایی تشکلهای دانشجویی آمده است، پرداختیم. در گام سوم، علی رغم مدارایی که صورت گرفت و تذکراتی که داده شد، عدهای اصرار داشتند که روش خلاف مقررات خود را ادامه دهند. در این مرحله به شناسایی و دادن اخطار شخصی به افرادی که این فعالیتها را ادامه میدادند، پرداخته شد. بعد از دادن اخطارهای لازم، عدهای مصر به همراهی با جریان خلاف قوانین بودند. سیاست ممنوعیت موقت ورود برای تعدادی از دانشجویان اعمال شد تا به وضعیت رفتارهای آنها از منظر انضباطی رسیدگی شود.
همه دانشجویانی که در اعتراضات شرکت میکردند از یک دسته نبودند
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: بعد از ایجاد ممنوعیت در ورود عدهای از دانشجویان به دانشگاه، تعدادی از روسای دانشکدهها پیشنهاد و تاکید داشتند که راهی را باز گذاریم تا دانشجویانی که نسبت به رفتارهای خود آگاه شدند و بنای تجدیدنظر دارند، بتوانند در دانشگاه حضور پیدا کنند. پس به پیشنهاد این عزیزان موضوع اخذ تعهد کتبی با این مضمون که دانشجویان دانشگاه متعهد شوند که قوانین دانشگاه را رعایت کنند -البته که این یک امر معقول و منطقی است - مطرح شد. هیچ تعهدی فراتر از این از کسی اخذ نشده است. زیرا هر دانشجویی در بدو ورود به دانشگاه این تعهد را در قالب فرمهای هنگام ثبت نام نیز پر میکند. بر این اساس قرار شد در صورت تمایل این دانشجویان تعهد داده و بتوانند در کلاسهای خود حضور پیدا کنند که تعداد زیادی نیز نزد برخی روسای دانشکدهها آمدند و تعهداتی را سپردند و حتی در مواردی عدهای از اساتید دانشجویان خود را ضمانت کردند و ما نیز پذیرفتیم. برای افرادی که حاضر به سپردن تعهد نشدند و یا تعهد خود را نسبت به آن چه که با ادبیات و ذهنیت خود نوشتند، اما وفادار نبودند و شکستند، دانشگاه نیز از ابزار انضباطی و قانونی که در اختیارش قرار دارد، استفاده کرده و خواهد کرد. آن هم دعوت به شورا انضباطی و برخورد مطابق آیین نامه و دستورالعمل اجرایی شوراهای انضباطی است.
نحوه برخورد دانشگاه با گروههای مختلف دانشجویی
واحدی درخصوص نحوه برخورد دانشگاه با گروههای مختلف بیان کرد: همه دانشجویانی که در اعتراضات شرکت میکردند از یک دسته نبودند. کنشگریها و فعالیتهای سیاسی و نوع اعتراضات و رفتار آنها با یکدیگر متفاوت بود. مجموعه دانشجویان شرکت کننده در این تجمعات غیرقانونی را به سه دسته تقسیم کردیم. دسته اول دانشجویانی بودند که به تعبیری رهبر و دعوت کننده این تجمعات خصوصا در فضای مجازی بودند و در عرصه عملی این اعتراضات نیز کاملا نقش محوری داشته و رفتارهای ساختارشکن را مدیریت میکردند. دسته دوم دانشجویانی بودند که کنشگر فعال بودند. رهبر نبودند، اما اصرار داشتند در تجمعی که شکل میگیرد، حتما مشارکت کنند و اغلب کشف حجاب نیز توسط این افراد انجام میشد و شعارهای تند و ساختارشکن داده میشد. حتی بعضی از رفتارهای خارج از شأن و شخصیت دانشجویی در این نوع تجمعات اعتراضی دیده میشد.
این مقام مسئول دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دسته سوم، شرکت کنندگان عادی بودند، بیان کرد: یعنی دانشجویانی که چندان ارادهای بر کنشگری فعال نداشتند. تنها در صورت تحریک شدن و داشتن فرصت مناسب و غلبه احساسات و هیجانات، با اعتراضات همراهی مختصری میکردند. گرچه خیلی اصراری بر رفتارهای هنجارشکن نداشتند. پس از انجام این دسته بندی، برخورد با این سه دسته مبتنی بر آیین نامه و عدالتی که بر آیین نامه انضباطی حاکم است، میتواند متفاوت باشد.
زیست دانشجویی مبتنی بر فرهیختگی است/ رفتارهای دانشجویی باید مبتنی بر عقلانیت باشد
واحدی در پاسخ به این سوال که چند دسته حکم صادر شده است و آیا امکان تخفیف و بخشش وجود دارد یا خیر، بیان کرد: تعداد حکمهای صادر شده تابعی از تعداد تخلف صورت گرفته و دسته بندی است که قبلتر توضیح دادم. عمده تخلفات صورت گرفته در تجمعات غیرقانونی ذکرشده، بر اساس دستورالعمل انضباطی به ماده ۴۲، ۵۱ و ۵۲ قانون دستورالعمل اجرایی است. ماده ۴۲ اشاره به تجمعات غیرقانونی دارد که منجر به اخلال در فرآیندهای قانونی و نظم و انضباط دانشگاه شده و باعث ایجاد بلوا در صحن دانشگاه میشود. مشاهدات و مستندات مبنی بر این بود که عمده تجمعات این ویژگی را داشتند و مثلا برخی دانشجویان در سالنهای دانشکده راه میافتادند و شعارهای ساختار شکن میدادند و نظم آموزشی دانشکده را بهم میزدند و به اساتید و دانشجویانی که کلاس تشکیل میدادند، توهین میکردند. از برگزاری مراسمهای تشکلهایی که مجوز قانونی داشتند، ممانعت میکردند. اصرار داشتند در برخی دانشکدههای بیرون از پردیس، سلفها را مختلط کنند و پارتیشنهای جداکننده را تخریب کردند یا کنار زدند. متاسفانه در موارد معدودی به دانشجویانی که به رفتارهای مخرب آنها اعتراض میکردند، تعرض کردند. در این ماده ۴۲، متناسب به تخلف صورت گرفته، مجازاتی نیز پیشنهاد و تعیین شده است.
وی با اشاره بر اینکه ماده ۵۱ به عدم رعایت حجاب اسلامی اشاره دارد افزود متأسفانه تعدادی معدود از خانمهای دانشجو اصرار به برداشتن مقنعههای خود داشتند و این صراحتا خلاف مقررات اسلامی و عرف دانشگاهی است، ادامه داد: ماده ۵۲ نیز اشاره به رفتارهای خلاف شئون دانشجویی اشاره دارد. زیست دانشجویی مبتنی بر فرهیختگی است و رفتارهای دانشجویی باید مبتنی بر عقلانیت باشد. اگر قرار است اعتراضی صورت گیرد یا نقدی اتفاق افتد یا مطالبهای شکل گیرد که البته این حق دانشجو است، باید متناسب با شئون فرهیختگی و دانشگاهی باشد. به هرحال دانشگاهی که در آن نقد و اعتراض و مطالبه نسبت به مسئولین دانشگاه و کشور و سیاستهای آنها وجود نداشته باشد، دانشگاه زندهای نیست. این که تعداد محدودی از دانشجویان مدعی باشند که حق مطلق با آنها است و هر آن چه که تشخیص میدهند باید انجام شود و ایجاد مزاحمت برای فرآیندهای آموزشی و نظم دانشگاه، نوع پوشش و ادبیاتی که همراه با فحاشی نسبت به دانشجویانی که آنها را همراهی نمیکردند و نسبت به اساتیدی که طبق قانون وظایف آموزشی خود را نسبت به برگزاری کلاسها انجام میدادند و غیره، هیچکدام با شئون دانشجویی نسبتی ندارد.
دادن تخفیف به حکم، بستگی به تصمیم شورای تجدیدنظر انضباطی دانشگاه دارد
واحدی با اشاره به کسانی که مستندات آنها به شورا انضباطی ارسال شده بود، تأکید کرد: عدهای بررسی و دعوت شدند و فرآیندهای متناسب با آیین نامه انضباطی آنها از جمله دعوت و گفتگو و شنیدن دفاعیات و اظهارنظرها اتفاق افتاد. برای برخی جلسه شورا بدوی تشکیل شده است و در مرحله صدور رأی قرار گرفته است. تعداد دیگری هنوز در مرحله دعوت به شورا رأی انضباطی و دعوت به گفتگو باقی مانده اند که این اتفاق نیز در طی روزهای آینده خواهد افتاد. البته آرا بر اساس مستندات، تخلف و مجازات تعیین شده است و در مقررات و دستورالعمل طبق آیین نامه شورا انضباطی انجام خواهد شد. هیچگونه تصمیم شخصی و خارج از مقررات برای دانشجویان گرفته نخواهد شد. بعد از اعلام احکام بدوی، در آیین نامه، فرآیند تجدید نظرخواهی در نظر گرفته شده است. دادن تخفیف به حکم و بخشیده شدن آن ها، بستگی به تصمیم شورای تجدیدنظر انضباطی دانشگاه دارد. به عنوان دبیر شورای تجدید نظر باید بگویم که این موضوع، بستگی به رفتارهای بعدی دانشجویان بعد از احضار آنها به شورا انضباطی دارد. اگر اصلاح رفتار و پذیرش مقررات دانشگاهی را در آنها ببینیم و نشانهای مبنی بر نقض تعهداتشان یا تکرار رفتارهای غیرقانونی وجود نداشته باشد، شورا تجدید نظر این امکان را دارد که نسبت به آنها با مدارا و اعمال تخفیف برخورد کند.
بسترهای قانونی کاملا آزاد و در دسترس برای کنشگری سیاسی دانشجویان فراهم است
وی درخصوص برنامههای آینده دانشگاه برای تسهیل اعتراض و فعالیت سیاسی در عین جلوگیری از تنش و سواستفاده در پایان افزود: این مسئله بیشتر مربوط به حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است. اما در آیین نامه فعالیت تشکلهای دانشجویی در دانشگاه ها، مسیرهای کاملا قانونی و مرسومی دیده شده برای این که دانشجویان بتوانند جلسات نقد و اعتراض و مطالبه و مناظره و کرسیهای آزاداندیشی برقرار کنند و از صاحب نظران دعوت کنند. گفتگوهای دانشجویی شکل دهند و تریبون آزاد انجام شود. اما باید مشخص باشد که برگزارکنندگان و دعوت شدگان بیرون از دانشگاه چه کسانی هستند و برگزارکننده باید مسئولیت را به عهده گیرد. باید قوانین نقد و مطالبه و اعتراض در آن لحاظ شود و اینها هیچکدام به معنا محدود کردن آزادی نیست. مفهوم آزادی به معنا بی قیدی و بدون هیچگونه محدودیت اقدام کردن، نیست. بسترهای قانونی کاملا آزاد و در دسترس برای دانشجویان فراهم هست.
معاون دانشجویی دانشگاه علامه ادامه داد: اگر دانشجویان بخواهند با رفتاری مناسب در شأن دانشگاه و دانشجو که انتظار میرود کنشگری سیاسی کنند، این بستر فراهم است. در این ایام من دانشجویان را مکرر دعوت میکردم به اینکه در چارچوب قانونی قرار گیرند و البته بواسطه قرار گرفتن در این چارچوب از حقوقهای مسلمی نیز برخوردار و بهره مند میشوند که تعرضی به آنها نشده و برخوردی با آنها صورت نگیرد آن هم به علت اینکه کار و فعالیت آنها متناسب با چارچوب قانونی بوده است.