به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور یکی از جوانترین صندوقهای بازنشستگی کشور است که عمر آن به کمتر از ۲ دهه میرسد، با این حال توانسته موانع و چالشهای پیش رو را یکی پیش از دیگری کنار زده و به عنوان موفقترین صندوق امروز به روستاییان خدمت کند. مهمترین این خدمات را میتوان آغاز ارائه بیمههای تکمیلی درمان به روستاییان عنوان کرد. برهمین اساس امروز بیت الله برقراری، مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر مهمان ما در خبرگزاری بود تا به مهمترین پرسشهای خبرنگاران پاسخ دهد. متن ذیل حاصل گفتوگوی وی با خبرنگاران ما است:
به عنوان سوال نخست بفرمایید که هدف از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور چه بوده؟
فلسفه وجودی تأسیس این صندوق به نگاه امامین انقلاب و تأکیدات بر رسیدگی محرومین و عدالت اجتماعی، نگاه به روستاها و عشایر وّ اصل ۲۹ قانون اساسی است که تأکید میکنند آحاد مردم از بیمههای همگانی باید برخوردار باشند. از این رو هدف از تأسیس چنین صندوقی پوشش بیمه اجتماعی تمام مردم جامعه است.
دولت تقبل کرده تا به عنوان کارفرمای کشاورزان، روستاییان و عشایر وارد عمل شود و با تأسیس این صندوق تواننست برای بیمههای اجتماعی این طیف از جامعه گام بردارد به طوری که امروز دولت ۲ برابر حق بیمه این بیمه شدگان را پرداخت میکند.
عملاً دولت کارفرمای بیمه شدگان این صندوق بیمه اجتماعی است، جامعه هدف این صندوق تمام روستاهای کشور، کشاروزان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هستند، جامعه هدف بسیار گسترده است و اگر تعداد افراد در روستاها، کشاورزان و عشایر را حساب کنیم به ۳۰ میلیون نفر میرسد و یک سوم جمعیت کشور را تشکیل میدهند، اما از آنجایی که ورود افراد ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال به صندوق ممنوع است، از این رو جمعیت جامعه هدف ما به ۹ تا ۱۰ میلیون میرسد که با آمار خانواده انها به همان ۳۰ میلیون نفر میرسد.
این صندوق با این جامعه هدف سر و کار دارد، اینها مستحق خدمت هستند چرا که انقلابی بوده و نگاه دولت مردمی نیز به این اقشار جامعه است. ما در حوزه عشایری ۱۱ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده ایم و این بیانگر انقلابی بودن و پای انقلاب ماندن این بزرگواران است.
چه خدماتی در صندوق بیمه اجتماعی به جامعه هدف ارائه میشود؟
کسانی که در صندوق اجتماعی بیمه هستند، مستمری بازنشستگی دریافت میکنند، این یکی از خدمات ما است، از دیگر خدمات این صندوق میتوان به پرداخت مستمری از کارافتادگی، پرداخت مستمری بازماندگان مستمری ناشی از فوت است و از طرفی هم نقل و انتقال در این صندوق آزاد است، به طوری که سوابق از تأمین اجتماعی به این صندوق قابل انتقال است و از سایر صندوقها و به سایر صندوقها نیز نقل و انتقال قابل اجراست.
بحث درمان بیمه شدگان چگونه است و بیمه درمانی بیمه شدگان در کدام سازمان ارائه میشود؟
پایه بیمههای درمانی این جامعه هدف را سازمان بیمه سلامت متقبل شده است، طبق قانون و تأکیدات دولت باید بیمه پایه درمان برای اینها تقبل و اجرا شود؛ بنابراین تمام عشایران، روستایان و کشاورزان و شهرهای زیر ۲۰ هزار از دفترچههای درمانی بیمه سلامت برخوردار هستند.
اساسنامه صندوق اجتماعی ظرفیتی دارد که میتواند بیمه پایهای را خود صندوق تقبل کند، چنین ظرفیتی پیش بینی شده است، اما بودجه سرانه پایه درمان را به بیمه سلامت پرداخت میکنند و سازمان بیمه سلامت این کار را انجام میدهد، اگر بنابر این شد که بودجه سرانه درمان این بیمه شدگان را در اختیار ما قرار دهند ما میتوانیم بیمه درمان هم داشته باشیم.
اخیراً بحثهایی درباره بیمههای تکمیلی روستایی مطرح شد، اجرای این طرح به کجا رسیده است؟
ما مصمم شدیم تا بیمه تکمیلی را در اختیار جامعه هدف خود قرار دهیم، از آنجایی که این مسأله از اهمیت بالایی برخوردار بود، طرح را مطالعه کردیم تا به درستی و دقیق انجام و موجب رضایتمندی مخاطبان و جامعه هدف ما شود، براین اساس مطالعات عمیقی صورت گرفت و همه ابعاد را مورد مطالعه قرار دادیم و مرحله آزمایشی را در اصفهان، آذربایجان شرقی و همدان اجرا کردیم.
ما در این سه استان، مستمری بگیران را تحت پوشش بیمههای تکمیلی قرار دادیم و برای هر نفر، ۱۰۰ هزار تومان دریافت میشود.
ما مصمم هستیم تا نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم تا مقدمات فراهم شود و تمام جامعه هدف مستمری بگیران تحت پوشش قرار بگیرند. در مرحله بعد نیز بازنشستگان تحت پوشش قرار میگیرند و در نهایت تمام بیمه شدگان را قرار میگیرند.
صندوق چقدر بیمه شده فعال دارد؟
درحال حاضر ما یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر بیمه شده فعال داریم و تمام اعضای صندوق ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر هستند که شامل بیمه شده فعال و غیر فعال و مستمری بگیران هستند.
۱۶۳ هزار نفر در مرحله اول تحت پوشش خدمات بیمههای تکمیلی قرار میگیرند و در فازهای بعدی نیز خانواده این مستمری بگیران از خدمات بیمههای تکمیلی ما بهرهمند خواهند شد. در حاضر نیز بسیاری از استانها آمادگی دارند که از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کنند و ما به دنبال آزمون و خطا هستیم.
صندوق بیمه اجتماعی چند کارگزاری فعال در کشور دارد؟
به تناسب موقعیت جغرافیایی استانها، ۱۸۰۰ کارگزار وجود دارد که از ظرفیت آنها استفاده خواهیم کرد، شرکت بیمههای تکمیلی نیز باید وارد مذاکرات با این کارگزاریها شوند و این بیمه شدهها مدارک بیمه تکمیلی را به همان کارگزاری تحویل دهند و خسارات خود را دریافت کنند.
حرکت صندوق را چگونه میبینید؟
راه پایداری صندوق و حفظ آن حرکت بر مبنای علمی و محاسبات علمی است و اگر صندوقها از این نگاه عدول کنند باچالش روبه رو خواهند شد، ما در این صندوق برنامه ۵ ساله را تدوین کردیم و این سند راهبردی است که مسیر را با نگاه علمی و برنامه تبیین کرده است.
از زمان استقرار دولت مردمی، بیش از ۳۵۰ هزار بیمه شده جدید داشته ایم، این معادل حدود ۴ سال فعالیت دولتهای گذشته در جذب بیمه شده جدید است و در یکسال و نیم دولت جدید صورت گرفته و یک تحول برگ است. ما با همین امکانات، منابع انسانی و لجستیکی این اقدامات را در پیش گرفته ایم.
برای افزایش سطوح درآمدی بیمه شدگان چه اقداماتی اجرا شده است؟
این صندوق در سال ۱۳۸۴ تأسیس شده و باید سطوح درآمدی تغییر مییافت، اما افزایش پیدا نکرده است، در سنوات بعد ۱۰ درصد، در برخی سالها ۱۵ درصد و بالاترین سطح ۲۵ درصد بوده، اما با پیگیریهای ما و تلاشهای دولت و موافقتهای هیئت امنا، شاهد افزایش ۶۰ درصد افزایش سطوح درآمدی بودیم. در این حالت بیمه پرداز باید هزینههای بیشتری پرداخت کند و به تبع دولت نیز ۲ برابر آن را پرداخت میکند و در این حالت دولت بار مالی این افزایش را پذیرفته و از بیمه شدگان ما حمایت کرده است که باید از آنها قدردانی کنیم. ما برای سال آینده نیز افزایش سطوح درآمدی قابل توجهی را پیشنهاد داده ایم که بالاتر از ۶۰ درصد فعلی است، این بیانگر آن است که رویکرد ما حمایتی است.
دولت در سال گذشته، بودجهای که به ما تخصیص پیدا کرده است به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شد. در سال جاری نیز تاکنون بودجه ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
اخیراً شاهد گفتمانهای چهره به چهرهای از سوی شما با مدیران استانی و مردم بوده ایم، این حرکت را چگونه ارزیابی میکنید؟
نقش رسانهها در تبیین این گفتمان بسیار مهم است، رسانهها در آگاهی بخشی موثر بوده و امین مردم هستند، یکی از بخشهای مورد توجه ما همین مسأله است و براین اساس امروز به خبرگزاری وزین فارس آمده ام، به خاطر نقش سازنده و آگاهی بخشی شما است و با مخاطبان بسیاری سر و کار دارید. این خبرگزاری مورد اقبال مردم است، خبرهای سازنده و مطلوبی را منعکس میکند و به تعبییر حقیقت و واقعیت میپردازد.
یکی از بخشهای رسانه حضور در میان مردم است، نمیشود بنده در اتاق باشم و مردم را به حضور در صندوق بخوانم، به همین سبب است که سفرهای استانی را آغاز کرده ام. متأسفانه برخی از مسئولان استانی هنوز این صندوق را نمیشاسند، چرا که در گذشته این صندوق به درستی تعریف نشده است، ما علاوه بر حضور در استانها به تبیین دستاوردهای نظام اسلامی پرداخته و صندوق بیمه اجتماعی را نیز یکی از این بخشها میدانیم.
در سفرهای استانی با نمایندگان، ولی فقیه استانها و استانداران، فرمانداران و بخشداران دیدارهایی داشته ام و از ظرفیتهای شورای هماهنگی سازمانهای تابعه وزارت تعاون نیز کمال استفاده را میبرم. از طرفی دیگر با کارگزاران و اصحاب رسانه برای افزایش ظرفیت بیمه روستایی سلسله جلسههایی را برگزار میکنیم.
تاکنون به ۱۱ استان کشور سفر کرده ایم و در دیگر استانها نیز حضور خواهم یافت تا به بیان دستاوردهای نظام و معرفی پتانسیلها و ظرفیتهای صندوق بیمه اجتماعی بپردازم.
در همین رابطه تلاش کرده ایم تا سخنران پیش از خطبههای نماز جمعههای استانها باشیم و در شبکههای خبری استانها نیز حضور پیدا میکنیم تا بتوانیم راوی جهاد تبیین باشیم.
یکی دیگر از اقدامات ما، انعقاد تفاهم نامه با سازمانها و معاونتها است، اخیرا با معاونت توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری، سازمان شهرداریها و دهیاریها، اتحادیه کارگران فصلی و بانکها. تفاهم نامههایی را داشته ایم، ما در تلاشیم تا از هر ظرفیتی برای معرفی صندوق به آحاد جامعه استفاده کنیم.
صندوق بیمه اجتماعی اخیراً اقداماتی را برای توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا کرده است، مفاد اجرای آن را تشریح کنید.
براساس ماده ۲۱ این قانون، دولت مکلف است با تقویت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان نسبت به بیمه مادران خانه دار و دارای سه فرزند و بیشتر اقدام کند، در این ماده قانونی تأکید شده که مادران دارای سه فرزند و ببیشتر از بیمه رایگان برخوردار شوند و مادرانی که دارای ۴ فرزند یا بیشتر هستند به ازای هر سال، ۲ سال به سوابق بیمهای آنها اضافه شود.
در این راستا، ما آیین نامه آن را به نگارش در آورده ایم و به سرپرست وقت و وزیر کار ارسال کرده ایم، وزیرکار اهتمام جدی و عنایت ویژهای داشتند و دستور دادند تا نهایی شود. باید جزییات این آیین نامه و شرایط مشخص شود، این آیین نامه اگر الزامی باشد به دولت برای تأیید میرود یا آنکه وزیر کار آن را برای اجرا ابلاغ میکند.
در حاضر نسبت پشتیبانی در صندوق ما ۱ به ۱۰ نفر است، به این معنا که ما یک نفر را بازنشسته میکنیم و شاهد ورود ۱۰ نفر بیمه شده به صندوق هستیم، این بهترین و مطلوبترین پیشتیبانی در کشور است، این در حالی است که پشتیبانی در سایر صندوقها، مطلوب واقع نیست. با جذب یک میلیون بیمه شده جدید در طرح قرارگاه کرامت، پشتیبانی ما به ۱ به ۱۷ نفر میرسد. این تعادل و منابع مالی ما را به بهترین حد مطلوب میرساند.