امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در واکنش به توزیع کالای ایرانی با برند شرکتهای خارجی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: شما خودروی ۲۰۶ در کشور را در نظر بگیرید درگذشته قطعات این خودرو از شرکت اصلی وارد و در ایران مونتاژ میشد، آیا باید محصول نهایی با نام و نشان دیگری عرضه میشد؟
وی افزود: شاید شرکت تولیدکننده تلفن همراه ایرانی نیز رویه مشابهای را در نظر گرفته است، البته من در مورد موضوع فوق اطلاع کاملی ندارم، البته در خصوص تلویزیون، شرکتهای ایرانی خط تولید را از چین وارد کرده و در حال برندسازی تولیدات خود هستند.
سخنگوی وزارت صمت در ادامه تصریح کرد: به سبب خروج شرکتهای کرهای در ایران، دیگر شاهد ورود سامسونگ و الجی در ایران نیستیم و محصولات موجود بهصورت غیررسمی وارد کشور میشوند یا از موجودیهای قدیمی انبار است و شرکتهایی که درگذشته نماینده سامسونگ و الجی بودهاند، در حال حاضر تولیدات خود را با برند داخلی عرضه مینمایند.
قالیباف خاطرنشان کرد: البته در خصوص سونی باید گفت که یکی از تولیدکنندگان لوازمخانگی قراردادی را به امضا رسانده است، این نکته را باید در نظر گرفت که در شرایط تحریمی شرکتها (در کشور مبدأ و مقصد) با سکوت امور خود را پیش میبرند تا در گیر مسائل حاشیهای نشوند.
به گفته سخنگوی وزارت صمت، معمولاً محصولی که دارای حدی از بومیسازی است، بر روی آن نام کشور درج میشود که در برخی از تولیدات ما نیز وجود دارد، در نتیجه نمیتوان گفت، چرا محصولات با برند خارجی تولید داخل کشور، نام ایران را بر روی تولیدات خود درج نمیکنند.
قالیباف در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع واردات خودرو اشاره و اعلام کرد: به سبب شکاف موجود در خصوص تولید و نیاز بازار، باید واردات خودرو صورت میگرفت تا تولیدات داخل و بازار به حدی برسد که پاسخدهنده تقاضا باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: در سال جاری نیز حدود ۹۰ هزار خودرو واردات صورت میگیرد تا بخشی از نیاز بازار پاسخگو باشد و در ادامه نیز روند ادامه خواهد داشت و با افزایش تولید و رویه واردات در سالهای آینده نیاز مصرفکننده مرتفع خواهد شد.
سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، تصریح کرد: متأسفانه قدرت خرید مردم متناسب با تورم در دهه ۹۰ افزایش نداشته است و در نتیجه، بخش زیادی از مردم امکان خرید خودروهای اقتصادی وارد شده را نیز ندارند و تنها راهحل برای این موضوع بهبود قدرت خرید مردم است.
وی ادامه داد: البته آییننامه واردات بهگونهای تنظیم شده که اولویت با خودروهای زیر دههزار دلار باشد و برای واردات نیز کمترین نرخ حقوق ورودی در نظر گرفته شده است و تمام تلاش دولت و وزارت صمت نیز واردات خودرو برای طبقه متوسط جامعه بوده است.
قالیباف در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع تراز تجاری کشور اشاره کرد و گفت: الزاماً همیشه تراز تجاری مثبت خوب و تراز تجاری منفی بد نیست در خصوص تراز تجاری میزان و اندازه آن مهم است.
وی ادامه داد: به طور مثال، اگر حجم تجارت خارجی کشور ۱۰۰ میلیارد دلار و تراز تجاری منفی ۱.۵ میلیارد دلار باشد. در سمت مقابل اگر رشد اقتصادی کشور مثبت و قابلتوجه باشد، این بدان معنی بوده که واردات تبدیل به تولید و در داخل مصرف شده است.
سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: در سمت مقابل اگر تراز تجاری مثبت و رشد اقتصادی منفی یا مثبت ضعیف باشد، قطعاً علامت بدی برای اقتصاد است.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر در کشور با شرایطی مواجه هستیم که حدود دو درصد تراز منفی داریم؛ اما رشد اقتصادی قابلقبول، رشد صنعتی بسیار خوب و بازارهای صادراتی کشور هم در حال گسترش است و با این تفاسیر تراز تجاری باتوجهبه تغییرات صادراتی کشور، روند خوبی را خواهد داشت.
به گفته قالیباف، در بهترین حالت باید ارزش هر تن صادرات نسبت به واردات باید بیشتر باشد. وی افزود: البته دولت در مسیر تحقق این امر گام برداشته است، به طور مثال درگذشته مواد غذایی و کشاورزی مهمترین کالاهای صادراتی به روسیه بودهاند و در حال حاضر با تغییر روند شاهد صادرات محصولات صنعتی و تجهیزات پزشکی به روسیه هستیم.
وی در انتها خاطرنشان کرد: اقتصاد ما باید به سمتی حرکت کند که مواد اولیه باارزش افزوده پایین وارد نماید و از آن طرف محصولات تولیدی با قیمت بالاتر صادر کند.
انتهای پیام/