به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل ازمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مراسم افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران با حضور پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحققیات و فناوری، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس موسسه، حسین میرزایی مدیر سابق موسسه و رضا ماحوزی عضو هیات علمی موسسه به مناسبت هفته پژوهش در این مرکز برگزار شد.
در این مراسم از ۶ عنوان کتاب جدید از انتشارات مؤسسه با عناوین «رابطه علم و جامعه»، «تحول فرهنگی در دانشگاه»، «زندگی عریان در زندگی دیجیتال»، «احیاگر حکمت؛ نگاهی به زمانه، زندگی و آثار فارابی»، «تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی» و همچنین کتاب ۴ جلدی «اندیشه و سیاست در ایران باستان» رونمایی شد.
علاوه بر کتابهای مذکور از فصلنامه «ارغوان نامه» و مجله علمی و پژوهشی «مطالعات دانشگاه» رونمایی به عمل آمد و از مجله علمی و پژوهشی «مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی» که موفق به اخذ درجه «الف» شده بود تقدیر به عمل آمد.
در ادامه این مراسم از رضا ماحوزی، سعیده سعیدی، عباس کاظمی و محمد حسینی مقدم از پژوهشگران برتر مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سال ۱۴۰۰ نیز قدردانی به عمل آمد.
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح ده نکته درباره فرهنگ پژوهش بیان کرد: نخست اینکه، تقریباً پژوهشگر برجسته و تحول آفرینی را در دنیا نمیتوان سراغ گرفت که برای رسیدن به اهداف بزرگش، متحمل زحمات طاقت فرسا نشده باشد. یعنی با راحت طلبی و تن آسایی، رسیدن به قلههای مرتفع علمی حقیقتا میسر نیست. دوم اینکه، نه تنها پژوهشگر باید برای رسیدن به اهدافش زحمتکش و سختکوش باشد، بلکه باید صبور و بردبار هم باشد. مسیر علم و نوآوریهای علمی، مسیر همواری نیست و پیچ و خمها و گردنههای فراوانی دارد و شرط عبور از این مسیر و مغلوب شرایط زمانه نشدن، صبر و بردباری است.
وی با تاکید بر اینکه واقع بینی شرط پژوهشگری است، گفت: گاهی بعضی پژوهشگران برجستهای که خودشان در باب واقعبینی کتابها نوشته اند، در زندگی خودشان و در مواجهه با حوادث اجتماعی، واقع بینی را کنار میگذارند و مانند یک فرد کم سواد درباره مسائل داوری میکنند. درست این است که بگوییم، پژوهشگر برتر، پژوهشگری است که در همه حال، چه زندگی علمی خود و چه زندگی شخصی خود، که این دو از هم جدا نیست، فردی واقع بین است.
غلامی ویژگی چهارم را صداقت پژوهشگر عنوان کرد و افزود: پژوهشگر به هیچ عنوان صداقت را برای رسیدن به اهدافش قربانی نکند. آنچه به کار پژوهشگر برکت میدهد و آنچه موجب جلب اعتماد مخاطب و عامه مردم به علماء و دانشمندان میشود، صداقت آنهاست. نبود صداقت، مساوی سقوط دانشمند است و ما این حقیقت را به وفور در تاریخ عصر خودمان تجربه کرده ایم.
وی در توصیف ویژگی پنجم در حوزه فرهنگ پژوهش بیان کرد: مهمترین ویژگی یک پژوهشگر واقعی، آزاداندیشی اوست. پژوهشگر اسیر خرافات و موهومات نیست، تحت سیطره تابوها و اسطورهها نیست، پژوهشگر اسیر عادات و رسوم نامعقول نیست، پژوهشگر تحت سلطه ارباب قدرت نیست، پژوهشگر به چیزی جز حقیقت و مسیر عقلانی برای تقرب به حقیقت، متعهد نیست.
وی ادامه داد: ششم اینکه، پژوهشگر همواره اهل آموختن و علم آموزی است. هیچ وقت خود را در آخر خط نمیداند. هیچگاه از آموختن خسته نمیشود. تا پایان عمر شوق آموختن دارد. دکترا گرفتن و دانشیار و استاد شدن و اینگونه مراتب اعتباری، مانع از آموختن او نمیشود.
وی با بیان اینکه پژوهشگر برتر، اهل تقلید نیست، اهل نقد است، گفت: هفتم اینکه پژوهشگر با نظریه ها، متعلق به هر کس که باشد، مواجهه انتقادی البته از نوع عالمانه و روشمند دارد و رشد خود و رشد علم را در گروه تبدیل شدن نقد به سکه رایج میداند.
غلامی در بیان ویژگی هشتم بیان کرد:پژوهشگر قدر "دیگری" را در جامعه علمی میداند و ابایی از همزیستی علمی با او ندارد. "دیگری" برای پژوهشگر خصم نیست بلکه برای یک پژوهشگر، مواجهه معقول با دیگری، مایه رشد و تعالی است.
رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه داشتن دغدغه نوآوری را به عنوان ویژگی نهم در فرهنگ پژوهش عنوان کرد و افزود: پژوهشگر اهل درجا زدن نیست. اهل زیستن در مرداب نیست.