به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در دانشگاه شریف، اظهار کرد: مبنای تحلیل و تشخیص وضعیت آلودگی هوا سیاهه انتشار است. بر اساس سیاهه انتشار، منابع ثابت سهم ۹۴ درصدی در ایجاد آلاینده دیاکسید گوگرد دارند. بعد از ۷ سال، این آلاینده در آذرماه اوج گرفت.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا افزود: تنها دستگاهی که امکان پیشبینی آلودگی هوا بر اساس مدلسازی تخصصی دارد، شرکت کنترل کیفیت هوا است.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ذاتی شرکت کنترل کیفیت، سنجش و پایش وضعیت آلایندههاست، گفت: ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا و ۳۶ ایستگاه سنجش صوت در شهر تهران داریم. درباره ورود گرد و غبار به کشور در ابتدای سال، برای اولین بار، تصاویر ماهوارهای را تحلیل و پیشبینی لازم را در کمیته اضطرار آلودگی هوا، مطرح کردیم.
میرزایی قمی در ادامه با اشاره به اینکه همیشه کوتاه مدت برای موضوع آلودگی هوا تصمیمگیری شده است، عنوان کرد: مسئول اجرای قانون هوای پاک، باید برنامه اجرایی با تقسیم وظایف بین ۲۳ دستگاه مسئول تنظیم و اجرا کند.
رئیسجمهور یا معاون اول رئیسجمهور، باید چالشهای میان دستگاهها را برای اجرای قانون هوای پاک مدیریت کنند.
محمدمهدی میرزایی قمی ادامه داد: بر اساس سیاهه انتشار، تردد انواع وسایل نقلیه سهم ۶۰ درصدی در انتشار ذرات گرد و غبار کمتر از ۲.۵ میکرون را دارند.
وی در پاسخ به گزارش سازمان بازرسی درباره کیفیت نازل سوخت، بیان کرد: گزارش سازمان بازرسی مرجع است. وقتی ٪۹۴ دیاکسید گوگرد از منابع ثابت است و اوج میگیرد، کیفیت سوخت زیرسوال میرود.
* ماجرای قانون نانوشته هوای ناپاک و اتهام سیاسی به شهرداری تهران!
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه متاسفانه آلودگی هوا در کشور موضوعی سیاسی شده است، اظهار کرد: پکن از ۱۹۹۸ برنامه ۲۰ ساله با عنوان جنگ با آلودگی هوا را اجرایی کرد. متناظر قانون هوای پاک، قانون سیاسی هوای ناپاک داریم و مقصر بروز آلودگی هوا بر اساس این قانون نانوشته، شهرداریها به ویژه شهرداری تهران است!
میرزایی قمی در پایان تصریح کرد: سند آسیبشناسی عدم اجراییسازی طرح موتورسیکلت برقی را در شرکت کنترل کیفیت هوا، تدوین کردیم.