به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روح الله رازینی صبح امروز در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد از اقدامات این مرکز و گرامیداشت انقلاب اسلامی گفت:تعداد دانشجویان قبل انقلاب حدود ۱۶۰ هزار نفر بود که امروز بالغ بر سه میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.
وی ادامه داد: همچنین اعضای هیات علمی قبل از انقلاب به ده هزار نفر نمیرسید، ولی امروز تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت ما بالغ بر ۸۰ هزار نفر است. همچنین پذیرفته شدگان در دانشگاهها قبل از انقلاب به ۵ تا ۶ هزار نفر نمیرسید، ولی امروز فقط در حوزه تحصیلات تکمیلی ۱۵۰ هزار نفر در سال پذیرش میشوند. همچنین قبل انقلاب به ازای هر هزار نفر ۴.۵ دانشجو داشتیم که امروز به ازای هر هزار نفر ۳۸ دانشجو داریم.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ادامه داد: قبل از انقلاب مجموع موسسات و واحدهای دانشگاهی ما ۲۴۰ تا ۲۵۰ واحد دانشگاهی بود که امروز با احتساب شعب دانشگاهها مجموعه واحدهای ما در حوزه دانشگاه ها، پارکها به ۲۸۰۰ واحد رسیده است.
وی با بیان اینکه در طول این سالها رشد کمی آموزش عالی رشد قابل ملاحظهای بوده افزود: ما برای اینکه رویکرد فعالی داشته باشیم به دنبال «نهضت کیفیت» در آموزش عالی هستیم و به طور جدی آن را در اولویت قرار داده ایم.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با اشاره به ساختار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: در سالهای گذشته زحمات زیادی در این حوزه کشیده شده و ارزیابیهایی از کیفیت موسسات انجام شده است و به لحاظ ساختاری دانشگاه منتخب در هر استان نماینده ما در استانها است و در حال حاضر هیاتهای نظارت و تضمین کیفیت در ۳۱ استان فعال بوده و ۳۵۰ عضو هیات علمی در این هیاتهای نظارت و کیفی عضو بوده و مسئولیت نظارت و ارزیابی دارند.
رازینی ادامه داد: در دور جدید مقرر شده است از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد نیز در هیات نظارت عضو شوند و ما نیز امکان نظارت از زیر نظام دانشگاه آزاد را داشته باشیم.
رازینی تاکید کرد: علاوه بر نظارت و ارزیابی مستمر برنامه ما ورود به بخش تضمین کیفیت است ما به دنبال این هستیم که زمینه را برای ارتقای کیفیت در موسسات فراهم کنیم و تعاملات خوبی با دستگاههای ذیربط داشته باشیم.
وی با اشاره به برنامههایی که در این مرکز پیگیری میشود، افزود: نکته اول شروع و راه اندازی «جایزه ملی کیفیت موسسات آموزش عالی» است. بر همین اساس با نظام اداری و استخدامی رایزنی کرده ایم و مقرر شده است برخی موسسات ما در جشنواره شهید رجایی حضور داشته باشند، این جشنواره قرار است سال آینده برگزار شده و با تایید سازمان اداری و استخدامی تعدادی از موسسات برتر ما در این جشنواره شرکت کرده و از آنها قدردانی شود.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم از دیگر برنامههای این مرکز توجه به شاخصهای بهره وری اشاره کرد و گفت: یکی از برنامهها و توصیههای رئیس جمهور در سالهای اخیر در دیدار با دانشگاهیان موضوع بهره وری بوده. در وزارت علوم نیز این بحث دغدغه مدیران بوده و پیگیری میشود و ایده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این بخش نظام ارتقای بهره وری است که در آموزش عالی آن را آغاز خواهیم کرد و شاخصهای بهره وری در موسسات با توجه به ماموریت دانشگاهها استخراج شده است.
ارزیابی روسای دانشگاهها و رصد موسسات آموزش عالی
وی از دیگر برنامههای این مرکز به ارزیابی روسای دانشگاهها اشاره کرد و گفت: یکی از وعدههای این دولت توجه جدی به عملکرد مدیران در حوزههای مختلف بوده است بر همین اساس این موضوع مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته و در اجلاس اخیر روسای دانشگاهها به تمام روسای دانشگاهها ابلاغ شده و در اجلاس بعدی روسا معرفی و نتایج ارزیابی اعلام میشوند.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم افزود: هدف ما از این ارزیابی معرفی یا توبیخ عملکرد ضعیف روسا نیست بلکه کمک میکند یادگیری سازمانی در آموزش عالی رقم خورد.
وی در ادامه از برنامههای دیگر این مرکز به سفرهای کیفیت اشاره کرد و گفت: در این سفرها موسسات رصد میشود و ما آن را هفتههای کیفیت استانی نامگذاری کرده ایم. موضوعاتی که در این سفرها پیگیری میشود توانمندسازی، آموزش و ترویج گفتمان کیفیت در مجموعههای استانی است.
رازینی ادامه داد: از دیگر مباحثی که پیگیری میشود بازدید زیرنظامهای مختلف آموزش عالی با هدف آشنایی با مسالهها و چالشهای این موسسات در حوزه کیفیت است.
وی ادامه داد: از مسائل کیفی دیگری که پیگیری میکنیم موضوع آمایش آموزش عالی است که نتایج آن به برنامه ریزان و فعالان حوزه آموزش عالی ارائه میشود.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: هدف از این سفرها در استانها این است که مسائل و چالشهایی که موسسات در کیفیت با آن مواجه هستند شناسایی شده و اقدامات اصلاحی و تدابیر لازم برای رفع آن انتخاب شود.
وی در ادامه در خصوص ارزیابی موسسات غیرانتفاعی گفت: طی ۱۵ سال گذشته ۷۰ موسسه غیرانتفاعی در این بازدید و ارزیابیها لغو مجوز شده اند و مواردی از این موسسات فعالیت شان محدود شده مثلا ظرفیت جذب دانشجوی آنها صفر شده است.
لغو مجوز ۷۰ موسسه در ۱۵ سال
رازینی ادامه داد: در مجموع موسسات غیرانتفاعی که در سراسر کشور فعال هستند به ۳۰۰ مورد نیز نمیرسند، ولی ۷۰ مورد از این موسسات در ۱۵ سال اخیر لغو مجوز شده اند و در این چند ساله توجه به مسائل و چالشهای این موسسات بیشتر شده است.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم درباره چالشهای موسسات غیرانتفاعی نیز گفت: این موسسات از تنوع چالشها برخوردار هستند که به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای هیات علمی از شاخصترین آنهاست.