به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «سید صولت مرتضوی» در آئین رونمایی از این سامانه اظهار کرد: سامانه پرسشنامههای رفاه و سلامت اجتماعی با عنوان مستعار (پُرسا) با هدف جمع آوری اطلاعات هوشمند از مرحله شناسایی، استحقاق سنجی تا ارائه خدمت به گروههای هدف طراحی و راه اندازی شد.
وی، مهمترین اصول سیاستگذاری و برنامهریزی در حوزههای رفاه اجتماعی را حمایتگری و سلامت اجتماعی عنوان کرد و گفت: وزارت رفاه در تدوین سیاستها و اجرای برنامههای حمایتی اثرگذار بر استفاده از روشهای خلاقانه، نوین و داده محور برای شناسایی و حمایت اجتماعی هدفمند از اقشار کم برخوردار و آسیبپذیر جامعه تاکید دارد.
مرتضوی لازمه عمل درست و مفید را داشتن اطلاعات جامع و دقیق دانست و گفت: این سامانه خلاء گردآوری اطلاعات در حوزه مطالعات اجتماعی را رفع میکند.
«داریوش ابوحمزه» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: مزیتهای اصلی ایجاد این سامانه کارآمدی فرآیند ها، افزایش بازدهی و کاهش فساد است.
وی، یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم را تحقق دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: شناسایی و صحت سنجیِ دقیق وضعیتِ گروههای هدف، نیازمندیابی فعال، انجام انواع ارزیابیها، نظرسنجیها، پیمایشها و بازدیدهای میدانی مستمر، پایش لحظهای، استخراج سریع و تحلیل آسان از دادههای گردآوری شده را از جمله امکانات این سامانه است.
ابوحمزه با بیان اینکه بازدیدهای میدانی فرد و کاغذ محور است، گفت: سامانه پرسا خطاهای انسانی را کاهش میدهد.
وی گفت: جمع آوری اطلاعات مفید و اثر گذار با کمک و مشارکت ذینفعان، فعالین اجتماعی، بنگاههای اقتصادی، موسسات خیریه و غیر دولتی و محیطهای کار و کارگری امکان پذیر میشود.
معاون رفاه اجتماعی گردآوری اطلاعات در انجام مأموریتهای حوزه رفاه اجتماعی، بهزیستی و سلامت اجتماعی را نیازمند بازبینی، اصلاح و استفاده از شیوههای نوین رصد و ارزیابی عنوان و اضافه کرد: بنابراین بهتر است به جای استفاده از فرم یا چک لیستهای کاغذی برای گردآوری اطلاعات، به سمت روشهای سریع، دقیق، هوشمند و قابل نظارت حرکت کنیم.
وی گفت: امکان گردآوری اطلاعات پرسشنامهها، فرمها و چک لیستها توسط پرسشگران و کارشناسان بازدید میدانی، امکان نظارت لحظهای و آنلاین بر فعالیت پرسشگران و کارشناسان بازدید میدانی، امکان ثبت موقعیت مکانی و زمان دقیق گردآوری اطلاعات، امکان بهرهبرداری برای دستگاههای اجرایی مرتبط که ماموریتهای در قالب بازدیدهای میدانی یا طرحهای افکار سنجی در حوزه رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی، توانمندسازی و حمایتگری از گروههای در معرض آسیب یا آسیب دیده را از دیگر قابلیتهای سامانه پرسا است.
«محمدرضا پویافر» سرپرست دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه در این نشست به ارائه گزارشی از روند طراحی، راه اندازی و ضرورتهای سامانه پرسشنامههای رفاه و سلامت اجتماعی (پُرسا) پرداخت و قابلیتهای مختلف این سامانه را برای استفاده در عموم ماموریتهای وزارتخانه و همچنین تمامی دستگاههای اجرایی که نیازمند گردآوری اطلاعات میدانی هستند را تشریح کرد.