به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، یاسوج شهری گردشگر پذیر است و علاوه بر این، شهر برای شهروندان نیز جذابیتهای تفریحی دارد و مردم روزانه عبور و مرورهای زیادی در سطح شهر دارند، ولی متأسفانه هر روزه بار ترافیکی در شهر زیادتر میشود، هر چند که لازم است پارکینگهای بزرگ شهری وجود داشته باشند که ندارند، حتی ساختمانها نیز ملزم به ساخت پارکینگ نشده اند و این مسئله هرج و مرج و ترافیک زیادی را در شهر ایجاد کرده که با روح و روان شهروندان بازی میکند.
طبق اصول شهرسازی واحدهای مسکونی باید پارکینگ داشته باشند و این امر در پروانههای ساختمانی صادر شده پیش بینی شده است، بر اساس قوانین کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، در صورتی که واحدهای ساختمانی خلاف این قانون عمل کنند بر اساس رأی این کمیسیون یا موظف به پرداخت جریمه میشوند یا باید ساختمان تخریب و اصلاح شود.
بسیاری از ترافیک شهر یاسوج به نبود پارکینگهای ساختمانها و پارکهای دوبل در این شهر برمی گردد. در حالی که ساختمانهای تجاری و مسکونی و اداری در خیابانهای اصلی از جمله خیابانهای شهدا، فردوسی، هجرت ها، جمهوری و ... ملزم به داشتن پارکینگ هستند، متأسفانه نبود پارکینگ در شهر موجب شده با پارک خودرو در کناره خیابانها مواجه باشیم. تمام خیابانهای سطح شهر و حتی خیابانهای کم عرض در مرکز شهر با پدیده پارک خودروها مواجه هستند که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده، مردم برای مراجعه به بازار نمیتوانند جایی برای پارک خودرو پیدا کنند، چون عموما بازاریها و صاحبان کسب و کار خودرو خود را در خیابان پارک کرده اند، در حالی که این خودروها باید در پارکینگ باشند تا عبور و مرور در خیابان راحتتر صورت بگیرد.
شهرداریها عموما به کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان یک درآمد پایدار چشم دوخته اند در حالی که از تخلفات شهرسازی چشم پوشی میکنند، غالب ساختمانهایی که در شهر یاسوج ساخته شده اند فاقد پارکینگ هستند و به نظر میآید اغماض یا ترک فعل در این کمیسیون وجود دارد، در غیر این صورت میبایست دستور تخریب ساختمانها داده میشد یا حداقل این کمیسیون به ساختمانها دستور اصلاح و ساخت پارکینگ میداد.
ماهیت کمیسیون ماده ۱۰۰ زیر سوال رفته
همچنین اکبری تبار عضو پیشین شورای شهر یاسوج به این موضوع اشاره کرده و گفت: در شهرهایی مثل اصفهان کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود ندارد و داشتن پارکینگ برای ساختن ساختمانها کاملا بدیهی است، کسی که اقدام به ساختن ساختمان میکند در ابتدا توجیه میشود و ملزم میشود که پارکینگ برای ساختمان درنظر بگیرد.
مسوول اتاق اصناف شهر یاسوج گفت: مردم برای خرید کردن از مغازهها و اصناف جای پارک ندارد، مشتریها بعد از ۱۲ شب که دیگر خودرویی در سطح شهر نیست میآیند برای خرید. مشتریها میگویند اینجا جای پارک نیست و ما مجبوریم برای خرید به شیراز و دیلم و گناوه برویم.
سیستم شهرسازی یاسوج قدیمی شده و خیابانهای کوچک و باریک شهر توانایی هضم بار ترافیکی را ندارد، در حالی که نیاز است بازارچههایی برای عبور و مرور مشتریها و مردم، بدون عبور خودروها ساخته شود، شهرداری یاسوج هنوز فکری به حال این موضوع نکرده و یاسوج از بافت قدیمی شهر در رنج است.
کارشناسان شهرداریها را به کسب درآمد از کمیسیون ماده ۱۰۰ متهم میکنند، به نظر میرسد شهرداریها کمیسیون ماده ۱۰۰ را فقط به چشم یک منبع درآمد پایدار میبینند، در حالی که باید تبعات تصمیمات خود را نیز در نظر بگیرند، شهرداری جایی نیست که فقط از آن کسب درآمد کنند تا بتوانند حقوق و مصارف خود را تأمین کنند، در حالی که این کمیسیون میبایست به بهبود وضعیت شهر کمک کند، خود تبدیل به یک معضل شده است و به نظر میآید تخلفات شهری در این کمیسیون به درستی رسیدگی نمیشود.
یاسوج شهری است که هر ساله گردشگران زیادی در آن تردد میکنند و علاوه بر این شهر برای شهروندان نیز جذابیتهای تفریحی دارد و مردم روزانه عبور و مرورهای زیادی در سطح شهر دارند، ولی متأسفانه هر روزه بار ترافیکی در شهر زیاد میشود، هر چند که لازم است پارکینگهای بزرگ شهری وجود داشته باشند که ندارند، حتی ساختمانها نیز ملزم به ساخت پارکینگ نشده اند و این مسئله هرج و مرج و ترافیک زیادی را در شهر ایجاد کرده که با روح و روان شهروندان بازی میکند.