آخرین اخبار:
کد خبر:۱۰۶۸۱۵۴
دبیر رویداد بین‌المللی الفتا:

تحقق تحول بنیادین نیازمند بهره‌گیری از تجربه معلمان است

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گرو تعامل و همکاری همه‌جانبه معلم و ستاد وزارت آموزش و پرورش است، زیرا نمی‌توان چنین حرکت بزرگی را در مجموعه آموزش و پرورش بدون در نظر گرفتن نقش مهم و موثر معلم دنبال کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید رفیعی دبیر رویداد بین‌المللی الفتا در نشست خبری این رویداد با اشاره به عقب ماندگی‌های فراوان در اجرای سند تحول گفت: «اهمیت استفاده از تجارب معلمان در اجرای این سند بر کسی پوشیده نیست، اما متاسفانه بعد از گذشت یازده سال از تصویب سند و با وجود اقداماتی از سوی معلمان تاکنون این تجارب جمع‌اوری نگردیده است.»

رفیعی درباره دلایل بروز این نقیصه هم گفت: «متاسفانه در سال‌های گذشته با وجود تلاش‌هایی، اما ما شاهد هم افزایی وزارتخانه و معلمان در پیشبرد اهداف این سند نبودیم و این یکی از مهم‌ترین دلایل بروز چنین چالشی است. از این رو با حاکم بودن این رویکرد، نه تنها ما هم شاهد شکل‌گیری مدرسه آرمانی مدنظر نیستیم بلکه معلمان با اهداف و رویکرد‌های سند نیز آشنا نمی‌شوند.»

دبیر رویداد بین‌المللی الفتا معتقد است برای رفع این نقیصه باید معلمان پای کار بیایند تا از ظرفیت آن‌ها بیشتراستفاده شود. او تاکید کرد: «این هم‌افزایی باید ملی باشد تا مدرسه مطلوب مطابق آن‌چه در سند قید شده شکل بگیرد. یعنی اجرای سند باید از ستاد به مدرسه و برعکس به صورت تکاملی دنبال شود تا هم شاهد شکل‌گیری رویکرد‌های کلان در وزارتخانه باشیم هم رویکرد‌های جدی و تحولی در مدارس.»

رفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تاسیس بانک ایده و تجارب گفت: «راه‌اندازی بانک ایده و تجارب در راستای جمع‌آوری و هدفمندکردن فعالیت‌های تحول آفرینی است که در مدارس انجام شده است. البته قابل ذکر است یکی از مواردی که طی سالیان گذشته با آن مواجه بوده‌ایم بحث انتشار و همگانی کردن این ایده‌ها و تجارب خلاقانه بوده است. ما در مدارس شاهدیم که ایده‌های خوب و خلاقانه‌ای در سطوح مدیریت مدرسه، برنامه تربیت مدرسه توسط کنش‌گران مدرسه اجرا می‌شود، اما دیگر مدارس کشور از آن اطلاعی ندارند. چالش اصلی در این راستا بنظر می‌رسد، چگونگی انتشار و رسانه‌ای کردن این ایده‌هاست تا دیگر معلمان و فعالین تربیتی جامعه هم از آن بهره‌مند شود. از این روست که وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت با برگزاری یک رویداد، از ایده‌های تحول‌آفرین و ظرفیت معلمان و کسانی که ایده‌های خلاقانه دارند- حتی کنشگرانی که خارج از مدرسه در این حوزه فعالیت می‌کنند- استفاده و فضایی را برای انتشار آن‌ها فراهم کند.»

رفیعی درباره بخش‌های مختلف این رویداد هم گفت: «تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای اولین محور این رویداد است که به ایده‌های خلاقانه معلمان، مدیران و سایر دست‌اندکاران امور آموزشی و تربیتی مدارس اختصاص دارد.

بخش یا محور دوم، ایده‌های کلان مدرسه‌داری است. در این بخش برآنیم که ایده‌های کلان مدرسه‌داری را که بعضا برخی مدیران در مدارس تحت مدیریت خود دنبال کرده‌اند، پس از بررسی منتشر کنیم تا سایرین هم از آن استفاده نمایند.

محور سوم نیز ایده‌های بخش سیاستگذاری است یعنی سیاست‌ها و سازوکار‌های تحول در حکمرانی تربیتی. در این بخش اگر پژوهشگر، اندیشکده یا دانشگاهی ایده‌ای در حوزه سیاستگذاری نظام تعلیم و تربیت داشته باشد، می‌تواند در این رویداد شرکت کند. طبیعتا این ایده‌ها به وسیله کارشناسان بررسی می‌شوند.»

تحقق تحول بنیادین نیازمند بهره‌گیری از تجربه معلمان است

رفیعی در ادامه افزود: «ما در برگزاری این رویداد می‌خواهیم تجربیات ارزنده معلمان بزرگوار کشور را جمع‌آوری و آن‌ها را منتشر کنیم. هدف ما این است که با انتشار ایده‌های خلاقانه در جامعه، بحث ترویج گفتمان تحول را دنبال نموده و از این طریق انگیزه مضاعفی را برای معلمان در اجرای رسالت آموزشی و تربیتی آن‌ها فراهم کنیم.»

او تاکید کرد که جوایز ارزنده هم با رویکرد مدرسه‌ای برای برگزیدگان این رویداد در نظر گرفته شده است. ضمنا تلاش خواهیم کرد با پیوند این رویداد با جوایزی مانند معلم نمونه، معلم سرآمد و معلم نخبه تغییراتی در روند جوایز فوق شکل داده و تجارب و ایده‌های معلمان را در بستر‌های چندرسانه‌ای مانند کتاب، مستند و کلیپ کوتاه منتشر نماییم.

دبیر رویداد بین‌المللی الفتا در پایان و با تاکید بر بخش بین‌الملل رویداد افزود: «در صددیم که با شناسایی و دعوت از برخی مدارس شاخص منطقه و ایجاد یک فضای اشتراکی بستر لازم برای تبادل ایده‌ها و تجارب تربیتی را برای معلمان و مدیران عزیز را فراهم نماییم تا ضمن بهره‌گیری متقابل، معلمان سایر کشور‌ها هم بتوانند این ایده‌ها را ببینند و با معلمان عزیز کشور ما در این حوزه‌ها مبادله تجربه داشته باشند.»

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار