به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به طرح پژوهانه اساتید گفت: برای اساتید جدیدالاستخدام در پنج سال اول یک اعتباری را بهعنوان «پژوهانه» پیش بینی کرده ایم. فهرست این اساتید را از دانشگاهها دریافت کرده و این پژوهانه را اختصاص داده ایم.
آیین نامه پژوهانه اساتید نهایی میشود
وی ادامه داد: برای اختصاص این پژوهانه، لیست دانشمندان یک درصد، ممتاز و نمونه را نیز دریافت کرده ایم. در حال حاضر این پژوهانه برای شش هزار نفر پرداخت شده است و در اجلاس روسای دانشگاهها که ۲۱ الی ۲۳ اردیبهشتماه در شهر شیراز برگزار میشود، آییننامه و دستورالعمل پژوهانه را تدوین کرده ایم که در آن اجلاس آن را مورد واکاوی رؤسای دانشگاهها قرار خواهیم داد و یک آییننامه پژوهانه خواهیم داشت که در این آیین نامه مشخص میشود که برای هر برونداد علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی چه مقدار پژوهانه تعلق میگیرد.
وزیر علوم افزود: در این آیین نامه امتیاز برونداد فناوری دو برابر خواهد بود همچنین برای پایاننامههای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، پژوهانه ویژه لحاظ میشود که بعد از اصلاح در اجلاس روسای دانشگاهها بهعنوان مصوبه هیئتامنای دانشگاهها مصوب شده و از امسال اجرایی میشود.
وی افزود: پژوهانه برای دانشمندان یک درصد و دو درصد علوم انسانی که پایگاه علوم انسانی اعلام میکند، همچنین برای استادان ممتاز، نمونه کشوری و اساتید جدیدالاستخدام پیش بینی شده و سعی خواهیم کرد یک جورچین مناسبی را برای پژوهانه در نظر بگیریم که با عملیاتی شدن آن، حداقلهایی را برای دانشمندان و دانشپژوهان مهیا کنیم اگرچه در شأن و نیاز آنها نیست.
چرا دانشگاههای ایرانی دارای رتبههای برتر جهانی نیستند
وزیر علوم درپاسخ به این سئوال که چرا دانشگاههای ما در رتبهبندیهای دنیا، جزء دانشگاههای برتر نیستند، افزود: دانشگاههای ما در رتبهبندیهای جهانی اگرچه جزء رتبههای برتر نیستند، ولی جایگاهی مناسب و درخور شأنی دارند و علت آن این است که در کشور ما دانشگاهها جامع نیستند، یعنی در یک شهر در یک فاصله کوتاهی با هم، دو یا سه دانشگاه فعالیت میکنند که سبد برونداد علمی آنها مستقل است، این درحالی است که در دنیا اینگونه نیست که دانشگاههای پزشکی با دانشگاههای علوم طبیعی و علوم انسانی و زیرنظامهای مختلف باهم یکی هستند.
وزیر علوم درباره اینکه آیا وزارت علوم نمیتواند پیشنهاد داده و این موضوع را پیگیری کند، افزود: اینجا یک حساسیتهای صنفی وجود دارد، شاید این تصمیم که زیر نظامها از هم جدا باشند یک زمانی تصمیم درستی بود، ولی برای امروز من فکر میکنم جامعه ما از نظر علمی به درجهای از بلوغ رسیده است که بتواند کنار هم قرار گرفته و آوردههای خود را رویهم قرار دهند، اگر این اتفاق رخ دهد، صرفهجویی جدی در بهرهوری رخ داده و و رتبه علمی ما بهبود پیدا کرده و تحقیقات بین رشتهای و چندرشتهای نهادینه شده و بهبود خواهد یافت.
زلفی گل درباره مهارت محور کردن آموزش گفت: جای بسی افتخار است که وزارت بهداشت در بحث مهارت محوری و آموزش بسیار موفق است و من به جامعه پزشکی متولیان وزارت بهداشت تبریک میگویم و دلیل آن این است که وزارت بهداشت بسترهای کارآموزی و کارورزی در اختیار دارد و استاد و دانشجو با هم بالاسر بیمار میروند جراحی را میبینند، عملاً کارآموزی میکنند و در میدان عمل فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان ما نیز موفق است، چون دانشجو معلم ما وقتی آموزش میبیند دوران کارورزی و کارآموزی در سر کلاس است و نقاط ضعف استاد را میبیند و کارورزی در محیط واقعی رخ میدهد، آیا وزارتخانههای صنعت، نفت، وزارت جهاد کشاورزی و خیلی از صنایع خصوصی و دولتی ما در اختیار وزارت علوم است؟
زلفی گل با بیان اینکه ما در کلاس درس مجبوریم نظری آموزش بدهیم افزود: اگر دانشجوی ما بخواهد واقعاً در محیط کار، کارورزی کند این امکانات در بخشهای مختلف صنایع، در اختیارش قرار میگیرد؟ در دنیا روشهای مختلفی وجود دارد. یک روش دوگانهای وجود دارد که دانشجویان دو سال در دانشگاه درس میخوانند و یکسال در صنعت فعالیت میکنند، اگر بهدنبال این هستیم که این اتفاق رخ دهد، راه آن این است که در «برنامه توسعه هفتم» این موضوع پیشبینی شود و از دولت بخواهیم لایحهای ارائه دهد که به تصویب مجلس برسد.
وزیر علوم افزود: در آن لایحه و قانون الزام نباشد که حتماً دانشجو پذیرش شود باید جستجو کرده و راههایی پیدا کنیم که منافع صنایع خصوصی و دولتی که دانشجوی ما را میپذیرد به آن گره بزنیم، بههرحال ما راهی جز این نداریم که طرحی نو بیندیشیم و با این مسیر آموزشهای ما همان حالت نظری خواهد بود.
وزیر علوم افزود: البته ما کارهایی دراین زمینه انجام داده ایم و از خیلی از دانشگاهها درخواست کردیم بهعنوان الگو وارد عمل شده و با صنایع ارتباط برقرار کنند. همچنین صنایع نیز اعلام نیاز میکند و براساس آن در کنکور سراسری پذیرش میکنیم.
وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری نیز در این خصوص به من تذکر دادند که برای رشتههایی که دانشجو میپذیرید بایستی به فکر آینده کاری آنها باشید البته ما یک مشکل فرهنگی نیز داریم و مشکل فرهنگی ما این است که هر فارغالتحصیلی که مدرک میگیرد به فکر پشت میزنشینی است و این کار درستی نیست.
ضرورت تدوین سند نظام ملی نوآوری
زلفی گل افزود: در بدو مسئولیتم در وزارت علوم به صورت مکتوب به شوای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردم به «سند نظام ملی نوآوری» نیاز داریم، در سند نظام ملی نوآوری مشخص است که هر بخش آن چه وظیفهای دارد.
وی با اشاره به بحث خوابگاههای متاهلی گفت: پیگیر آن هستیم، ولی در زمینه تامین خوابگاه متاهلی چند مشکل وجود دارد، دانشگاههای ما خوشبختانه زمین لازم را برای احداث خوابگاه دارند در قانون جهش مسکن عمدهترین مشکل در شهرها تأمین زمین است ما این مشکل را نداریم تنها مشکل ما بحث اعتبارات است. اعتباراتی هم که پیشبینی شده است اختصاص ۱۰ درصد درآمدهای اختصاصی و ۱۰ درصد تملک و دارایی دانشگاهها است که باید صرف ساخت خوابگاه متأهلی شود. در قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده هم آمدهاست منتها این اعتبارات کافی نیست، بههمین دلیل در پی آن هستیم که بانکها تسهیلات ساخت خوابگاه متأهلی ارائه داده و همان امتیازاتی را که به شهروندان برای ساخت مسکن ارائه میدهند، همان امکانات را در اختیار دانشگاهها قرار دهند.
وی ادامه داد: منتها بانکها تضمین میخواهند که آن تضمین بایستی ملک و املاک دانشگاهها باشد که ما رایزنی کردهایم که براساس فاز اول به اندازه درآمدهای اختصاصی دانشگاهها تسهیلات ارائه بدهند اکنون درحال طی این مسیر هستیم که چگونه میتوانیم تسهیلاتی را بگیریم که براساس آن خوابگاههای متاهلی را پیش بریم.
ادامه دارد...