به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی مراسمی با حضور رئیسی و ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس به امضاء رسید.
رئیسی: راهاندازی خط ریلی رشت_آستارا مسیر دوستی میان ایران با همه کشورهاست
آیت الله رئیسی در این مراسم گفت: بدون تردید این توافق گامی راهبردی برای دو کشور است. همکاریهای دو کشور در حوزههای مختلف وجود دارد و این هم جلوههای همکاری است است که امروز میان دو کشور رقم میخورد. کشورهای دیگری در این مسیر قرار دارند.
وی ادامه داد: مسیر شمال _ جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود این مسیر یک جلوه از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه کشورهای آسیای شرقی قفقاز و شمال اروپاست.
رئیسی تصریح کرد: مذاکرات اولیه این توافق مربوط به بیست سال گذشته بوده است، ولی به دلایلی با تعویق مواجه شد (که نباید با این مساله مواجه میشد)، اما امروز با اراده میان مسولین عالی دو کشور این اقدام بزرگ در حال شکل گیری است و کمک بزرگی به تجارت و ترانزیت در منطقه است.
رئیس جمهور افزود: در این دولت وظیفه الهی، ملی و تاریخی خودمان میدانیم که در جهت احیای ظرفیتهای جمهوری اسلامی و امکاناتی که میتواند ما را در نظام بین الملل در جایگاه شایستهامان قرار میدهد گام برداریم.
وی با بیان اینکه ما و همه میدانیم ظرفیت ایران ظرفیتهای بالایی است حتی اگر نظام سلطه بخواهد ما را دور بزند، گفت: جناب آقای پوتین و کشورهای در مسیر این خط ریلی میدانند مسیر ایران ارزانترین، باصرفهترین و نزدیکترین مسیر برای کار تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است. بر هیچ کس پوشیده نیست که جایگاه ایران در منطقه به نحوی است که میتواند ظرفیتهای بسیاری که در شرق آسیا وجود دارد را به اروپا متصل کند و این مسیر میتواند برای کار تجاری و اقتصادی در منطقه مورد توجه قرار گیرد.
رئیسی تصریح کرد: در این کریدور و مسیر شمال _ جنوب سه بخش مورد توجه است؛ بخش اول مسیر شرقی است که در آن روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران حضور دارند که با توجه به تلاشهای انجام شده مورد بهره برداری قرار گرفته است. بخش مرکزی دریای خزر است؛ در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کارهای جدی انجام شود تا وضعیت بخش مرکزی این مسیر بهبود یابد. بخش غربی نیز نقصان ریلی رشت _ آستارا در این مسیر وجود داشت که با این توافقنامه این نقص برطرف میشود و میتواند به صورت همه جانبه کریدور شمال _ جنوب مورد توجه قرار گیرد که مسیر نزدیک با صرفه و ارزانی است. امیدواریم با این توافق و کاری که امروز آغاز خواهد شد همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند از این توافق بهرهمند شوند
وی با اشاره به اهمیت احیای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نظام بین الملل، گفت: اقدامات دیگری هم در حال پیگیری است مثل اقداماتی که در جهت تقویت مسیر پاکستان ایران و ترکیه و مسیر شلمچه بصره در دستور کار قرار گرفته است.
رئیسی ضمن اشاره به مسیر چابهار به زاهدان و ارتباط دریای عمان، خلیج فارس و ارتباط با اروپا گفت: این اقدامات بستههایی است که با قوت در جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است و امیدوارم سهم و جایگاه کشورما د رمنطقه و نظام بین الملل احیا شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: ظرفیت اقتصادی ایران و روسیه ظرفیت بالایی است ما هم امروز اراده امان بر تبادل این ظرفیت هاست و امیدواریم با پی گیریهای آقای پوتین و دوستان ما در جمهوری اسلامی و همکاران ما که ماموریت دنبال کردن این موضوع را برعهده دارند زمان به نتیجه رسیدن این کار بزرگ کوتاه شود.
وی افزود: با جدیتی که همکاران من انشاالله خواهند داشت سریعا این کار آغاز شود و منافعش برای کشورهای منطقه همچنین آسیای مرکزی و احیای ظرفیتهای اقتصادی و ترانزیتی میان دو کشور و کشورهای منطقه در پی داشته باشد.
رئیسی گفت: باید از امام خامنهای که همواره به دولت تاکید دارند که در این مسیرگامهای بلندی بردارند در جهت احیای ظرفیتهای اقتصادی و ترانزیتی منطقه تشکر کنم و امیدوارم این گام در جهت احیای روابط اقتصادی میان دو کشور و کشورهای منطقهای تاثیر بسزایی داشته باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: گام بعدی انشاالله با اتحادیه اوراسیا و روسیه است؛ گام بعدی که حتما و به زودی اتفاق خواهد افتاد حذف تعرفه میان شش کشور است که این حذف تعرفه بازرگانی و اقتصادی میتواند گام بلندی در روابط اقتصادی میان ما، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد.
پوتین: خطآهن رشت-آستارا هزینه و زمان حمل کالا را کاهش میدهد
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امروز در مراسم امضای توافقنامه احداث خطآهن رشت ـ آستارا که در تهران و با حضور رئیسجمهور کشورمان توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه امضا شد، به صورت ویدئو کنفرانسی اظهار داشت: تصمیم اصولی برای این اقدام در سال ۲۰۲۲ اتخاذ شد و امروز این ایده که سابقه ۲۰ ساله دارد، به مرحله عمل خواهد رسید.
پوتین گفت: این خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری که دو شهر رشت و آستارا در ایران را به شکل ریلی به یکدیگر متصل میکند، این فرصت را فراهم میکند که شاهد حمل و نقل ریلی بدون وقفه در کل مسیر کریدور شمال به جنوب باشیم.
وی گفت: در چارچوب این پروژه عظیم ما شاهد سطح عالی در روابط ایران و روسیه هستیم.
رئیس جمهور روسیه در این رابطه با تشکر از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان برای سیاستگذاری در جهت توسعه روابط بین دو کشور، تأکید کرد: احداث این راه آهن موجب تنوع بخشی به مسیرهای حمل و نقل بینالمللی میشود و از طرف دیگر امتیازات رقابتی گوناگونی را برای کشورهای حاضر در مسیر حمل و نقل شمال-جنوب ایجاد میکند.
پوتین افزود: با احداث این خط ریلی، این امکان فراهم میشود که کالاها مسیر انتقال از سنپترزبورگ در روسیه به بمبئی هند را ۱۰ روزه طی کنند و این در حالی است که از مسیرهای سنتی زمان انتقال کالاها ۳۰ تا ۴۰ روز طول میکشید. این مسیر همچنین به صرفهجویی در هزینههای حمل و نقل کالا منجر خواهد شد و در قالب آن شاهد افزایش حجم مبادله کالاها نیز خواهیم بود.
رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: با احداث خط ریلی رشت ـ آستارا ظرفیت حمل و نقل در کریدور شمال به جنوب افزایش خواهد یافت و امکان انتقال کالاهای ایرانی و روسی به دیگر کشورهای جهان امکانپذیر میشود، ما میتوانیم از این مسیر جدید برای ارسال مواد غذایی و محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای آفریقایی استفاده کنیم و از این طریق احداث این خط ریلی به بهبود امنیت غذایی در جهان منجر میشود و منافع اقتصادی قابل توجهی هم به همراه خواهد داشت.
پوتین ادامه داد: احداث این خط ریلی همچنین موجب فراهم شدن امکان استفاده بیشتر از ظرفیت بنادر دو کشور و بهتر شدن شرایط اشتغال و باز شدن فضا برای سرمایهگذاری بیشتر میشود.
وی اضافه کرد: این آغاز کار است و در کنار تلاشها برای افزایش ظرفیت کریدور شمال ـ جنوب، مسیرهای دیگری هم قرار است بین دو کشور توسعه پیدا کنند. در این مسیر به دنبال آن هستیم که با تعامل بیشتر با کشور آذربایجان، متن موافقتنامه همکاری در حوزه زیرساختهای حمل و نقل ریلی بین ایران، آذربایجان و روسیه نهایی شود.
به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران و روسیه با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال – جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل میکند، توافقنامه احداث راهآهن رشت – آستارا را امضا کردند.
گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا بشمار میرود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعالسازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقودهای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.
براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱،۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایهگذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.