به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که امروز در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، اظهار کرد: از بهمن سال گذشته سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را شروع کردیم و امروز پایان فاز اول سنجش است که ۹۰ درصد دانشآموزان تحت پوشش، سنجش شدند.
وی با اشاره به نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله به هنگام، گفت: سال گذشته مرحله استقرار این نظام را داشتیم و امسال تثبیت آن را داریم و امکان ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی جامع به دانشآموزان در بخشهای مختلف وجود دارد که امسال این خدمات به دانشآموزان پیشدبستانی هم ارائه میشود.
طریفی حسینی افزود: سنجش بدو ورود، سنجش تخصصی و سنجش جهش تحصیلی هم در مراکز جامع تشخیص، توانبخشی و مداخله به هنگام انجام میشود که از هفته آینده سنجش جهش تحصیلی آغاز میشود.
وی با بیان اینکه هزینه سنجش نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و ۶۰ هزار تومان است، گفت: سعی کردیم امسال فرایند سنجش به صورت الکترونیکی از طریق my.medu.ir باشد و این در حالیست که در گذشته توسط مدیر مدرسه ثبتنام سنجش انجام میشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه یک میلیون و ۴۴۲ هزار نفر از گروه هدف که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است، سنجش شدند و البته ۱۰۰ هزار نفر تکرار پایه یا کسانی هستند که سنجش از سال گذشته انجام دادند.
وی اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار نوآموز باقی ماندهاند که سامانه را مجددا تا ۱۰ تیر باز میکنیم تا این تعداد ثبتنام کنند؛ در این راستا پایگاههای موقت و سیار داریم تا در نیمه تیرماه پرونده سنجش را ببندیم البته پایگاههایی را به صورت موردی نگه میداریم، ولی از خانواده درخواست داریم که در این دو هفته کار نوبتگیری را انجام دهند.
طریفی حسینی ادامه داد: پیشبینی تعداد دانشآموزان نوآموز اتباع ۹۰ هزار نفر بود که از این تعداد سنجش ۴۸ هزار نفر انجام شده است.
وی به ارائه آمار ارجاع تخصصی دانشآموزان در سنجش اشاره کرد و ادامه داد: ۱.۵ درصد معادل ۱۷۹۸۱ نفر ارجاع به تست تخصصی شنوایی، ۲.۳ درصد معادل ۳۴۹۷۰ نفر ارجاع به تست تخصصی بینایی، ۰.۶ درصد برای تست تخصصی آمادگی تحصیلی و ۰.۴۸ درصد در حوزه جسمی - حرکتی و ۵۲۲۳ نفر در حوزه بیشفعالی برای بررسی تخصصی ارجاع شدند.
طریفی حسینی گفت: میانگین قد نوآموزان ۱۱۵ سانتیمتر است و میانگین وزن بچهها ۲۰.۵ کیلوگرم است. بیش از ۵۰ درصد معادل ۶۹۰ هزار نوآموز، دندانهای شیری پوسیده و ۲۷ هزار نفر دندان اصلی پوسیده دارند.
وی با بیان اینکه ۲۲ هزار نفر پرسنل سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ۶۶۰ نیروی توانبخشی در سراسر کشور داریم، ادامه داد: به ازای ۳.۸ دانشآموز، یک نیرو داریم که استاندارد خوبی است؛ البته امسال ۱۰۰۰ نفر مجوز جذب نیروی توانبخشی در بخش گفتار درمان و کاردرمان گرفتیم و تلاش میکنیم به صورت اصلاحیه در آزمون استخدام دبیر و هنرآموز اضافه شود و اگر نشد با آزمون جذب مربیان پرورشی انجام شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه خدمات توانبخشی گفت: سال گذشته ۷ میلیارد تومان علاوه بر خدماتی که خودمان ارائه دادیم، ۳ میلیارد تومان هزینه خدمات خارج از مجموعه پرداخت شد؛ همچنین ۱۶ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانهها برای توسعه تجهیزات دریافت کردیم.
وی اضافه کرد: ۷۰ اتاق درس تربیت بدنی و فضاهایی تحت عنوان اتاق چند حسی و پارکهای تحرک و جهت یابی ایجاد کردیم و بخش زیادی از منابع صرف توسعه و تجهیز اتاقهای تخصصی میشود. همچنین تلاشمان این است که بخشی هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی مثل شهر تهران که شهرداری پرداخت میکند در سایر استانها هم اینگونه شود. ضمن اینکه امسال هم مجلس ۴۰ میلیارد تومان برای ما در نظر گرفتند که تلاش داریم تمام آن جذب شود تا بتوانیم مراکز را تجهیز کنیم.
وی گفت: برنامهریزی کردیم تا فعالیتهای تابستانی دانشآموزان استثنایی از اول تیر آغاز شود که ۶۰۰ پایگاه تابستانی با برآورد حضور ۸ هزار دانشآموز پیشبینی کردهایم؛ البته سال گذشته ۱۰ هزار دانشآموز شرکت کردند.
طریفی حسینی با بیان اینکه اردوهای یک روزه و چند روزه برای دانشآموزان استثنایی پیشبینی شده است، گفت: امسال برای اولین بار اردوی زیارت اولیها را با حضور ۵۰۰ دانشآموزان و ۱۰۰ سرپرست برگزار میشود.
وی با بیان اینکه برنامههای تابستانی مبتنی بر ۶ ساحت تربیتی برگزار میشود، اضافه کرد: مهارت خودآگاهی، حل مسأله و مهارتهای زندگی در برنامهها مورد توجه است و همچنین مسابقات ورزشی و فرهنگی برای دانشآموزان و فرهنگیان برگزار میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هماهنگی کردیم که خدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی شود.
وی با بیان اینکه ۱۷۵۰ مدرسه استثنایی در سراسر کشور داریم که عمدتاً به صورت مجتمع اداره میشود، اظهار کرد: ۸۰ هزار دانشآموز استثنایی در مدارس خاص و ۲۰ هزار نفر هم به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس پذیرا تحصیل میکنند.
وی درباره فعالیتهای پرورشی و فرهنگی دانشآموزان استثنایی، گفت: سامانه نورینو داریم که مربوط به معاونت پرورشی است که همه فعالیتهای فرهنگی بچهها در آن ثبت میشود و کارنامه پرورشی و فرهنگی برای آنها تولید میشود.
طریفی حسینی با بیان اینکه گفت: موضوع دیگر بهسازی و توانمندسازی نیروهای آموزش و پرورش است که سالها نتوانستیم دورههای مؤثر و کارآمدی را طراحی کنیم و در این راستا یکی از اقدامات این است که از روز گذشته دوره توانمندسازی معلمان ابتدایی دانشآموزان اختلالات یادگیری و تلفیقی و فراگیر را آغاز کردیم و هدفگذاری کردیم که ۳۵۰ هزار معلم ابتدایی را از طریق حلقههای علمی و دانشافزایی در طرح شهید همت که برنامه معاونت آموزش ابتدایی است، در برنامهای مشترک تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: برنامه دیگر توانمندسازی معلمانی است که دانش آموز با نیازهای ویژه در طرح تلفیقی و فراگیر دارند که در تابستان برگزار میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر بازمهندسی رشتهها و برنامه درسی، گفت: در نظر داریم رشتههای جدید متناسب با علاقهمندی و شرایط خاص دانشآموزان از اول مهر ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون استخدام آموزگار بزودی اعلام میشود، گفت: ۲۳۳۲ نفر ردیف استخدامی داریم و امیدوارم بتوانیم همه آنها را جذب کنیم.
طریفی حسینی با اشاره دانشآموزان با نیازهای ویژه بازمانده از تحصیل گفت: سامانه شهید محمودوند در دوره ابتدایی وجود دارد که ۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در آن اعلام شده که به دلیل معلولیت درس نخواندهاند؛ در این راستا مراجعه فرد به فرد میشود تا سطح معلولیت و میزان خدماتی که میتوانیم ارائه کنیم، مشخص شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۳ درصد به تعداد دانشآموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه شده است، اظهار کرد: پروژه مهر را نیز از مدتها پیش آغاز کردهایم تا سال تحصیلی جدید، باشکوه آغاز شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش دختران، گفت: در حال برنامهریزی هستیم تا رشتههای متناسب با دانشآموزان دختر استثنایی فراهم شود و با معاونت زنان ریاستجمهوری هم همکاری را آغاز کردیم.