کد خبر:۱۰۸۲۴۳۹
طاهرنیا در نشست خبری مطرح کرد

وضعیت اشتغال دانش آموختگان طی ۵ سال گذشته / برای حل بیکاری باید نگاه خانواده‌ها تغییر کند

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در خصوص وضعیت اشتغال دانش آموختگان طی ۵ سال گذشته گفت: میانگین اشتغال دوره ۵ ساله بیشترین سهم مربوط به علوم پزشکی و بعد علوم انسانی رتبه دوم و رتبه سوم دانشجویان فنی  مهندسی و بعد علوم پایه، کشاورزی و در نهایت هنر است.
وضعیت اشتغال دانش آموختگان طی ۵ سال گذشته / برای حل بیکاری باید نگاه خانواده‌ها تغییر کند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  علی باقر طاهرنیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر کنگره آموزش هدفمند مهارتی و نیاز محور در نشست خبری این کنگره که امروز برگزار شد، گفت: دانشگاه ها وظیفه تولید و ترویج علم و تبدیل دانش و فناوری را برعهده دارند و بازیگر اصلی صحنه دانش و فناوری هستند و مسئول و تضمین کننده شغل دانشجویان نیستند اما مسئول تربیت دانش آموختگان هستند.

وی افزود: دانشگاه مسئول تولید علم نافع و مورد نیاز جامعه برای حل مسائل اساسی جامعه و همچنین تربیت نیروی انسانی ماهر است.

طاهری نیا گفت: وزیر علوم در نشست با نمایندگان مجلس اعلام کردند که تقویت آموزش مهارتی برای تربیت نیروی کار مورد نیاز است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: آموزش مهارتی در اسناد بالا دستی در آموزش محدود شده که شامل دانشگاه مهارتی، دوره مهارتی و درس مهارتی است که دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی دو دانشگاه مهارتی است و سهم مهارتی شدن در این دو دانشگاه طی ۵ سال به ۳۰ درصد برسد. امروز سهم دانشگاه فنی و حرفه ای ۶ درصد و سهم علمی و کاربردی ۷ درصد است.

طاهری نیا گفت: اگر آموزش مهارتی را در قالب دانشگاه های مهارتی حساب کنیم ۱۳ درصد است و با محاسبه رشته های فنی و مهندسی سایر دانشگاه ها سهم مهارتی بودن ۲۳ درصد است که در حال حاضر ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی داریم.

وی یاد آور شد: سهم مهارتی بودن باید در آموزش عالی با محاسبه تمامی دانشگاه ها باشد. اما باید به دانشگاه های مهارتی توجه داشته باشیم.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی یادآور شد: سهم مقاطع کاردانی از دو دانشگاه مهارتی سهم بالایی نیست و سهم زیادی از سهم کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی به علوم انسانی اختصاص داده شده اما در فنی و حرفه ای این سهم کمتر است. سهم دوره کاردانی ۵۵ درصد و فنی و حرفه ای ۷۱ درصد است

وی در خصوص وضعیت اشتغال دانش آموختگان طی ۵ سال گذشته گفت: میانگین اشتغال دوره ۵ ساله بیشترین سهم مربوط به علوم پزشکی و بعد علوم انسانی رتبه دوم و رتبه سوم دانشجویان فنی  مهندسی و بعد علوم پایه، کشاورزی و در نهایت هنر است. که در علوم پزشکی بیش از ۶۸ درصد است و علوم انسانی بیش از ۵۱ درصد، فنی و مهندسی ۴۹، علوم پایه ۴۵ درصد و هنر ۳۶ درصد است. آمار اشتغال ، آمار یقینی و حداقلی است. 

وی اظهار داشت: سهم اشتغال برای مقطع دکتری بیشتر است، ارشد رتبه دوم و کارشناسی رتبه سوم است ‌و کاردانی رتبه چهارم را دارد.

طاهری نیا اظهار داشت: برای کمک به حل بیکاری جوانان باید نگاه خانواده ها را تغییر داد. خانواده ها باید باور کنند یک تکنسین زودتر به شغل دسترسی پیدا می کند.

وی افزود: کنگره آموزش هدفمند مهارتی و نیاز محور۵ تیرماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، تعاون و وزیر صنعت و روسای دانشگاه ها برگزار خواهد شد.

 

لازم به ذکر است، در پایان این نشست از پوستر کنگره آموزش هدفمند مهارتی و نیاز محور رونمایی شد.

 

وضعیت اشتغال دانش آموختگان طی ۵ سال گذشته / برای حل بیکاری باید نگاه خانواده‌ها تغییر کند

 

وضعیت اشتغال دانش آموختگان طی ۵ سال گذشته / برای حل بیکاری باید نگاه خانواده‌ها تغییر کند

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار