به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، علی قاسمعلی؛* افزایش روزافزون تعداد خودروها، ثابت ماندن معابر شهری و نبود سیاست و رویکرد مدون ترافیکی در شهر گرگان، عدم تناسب بین تعداد تاکسیهای شهر با میزان مسافرتها و مشکلات ساختاری سامانه اتوبوسرانی در گرگان سبب شده تا مرکز استان گلستان به یکی یکی از شلوغترین شهرهای شمال کشور تبدیل شود.فرسودگی ناوگان عمومی شهری ، هزینههای بالای تعمیر و نگهداری اتوبوسها، نبود سامانههای حمل و نقل پشتیبان مانند brt یا مترو چالش تامین نیروی انسانی از دیگر مباحثی است که گره ترافیکی گرگان را پیچیده تر کرده و باید برای آن علاج بخشی کرد.به زعم کارشناسان یکی از راهکارهای کاهش مشکلات ترافیکی در شهر گرگان بهرهگیری از توان بخش خصوصی در این حوزه است خدمات بخش اتوبوسرانی در ۱۰۱ شهر کشور در اختیار شهروندان قرار میگیرد که این فرایند در ۱۰۰ شهر با مشارکت بخش خصوصی انجام میشود و به جز گرگان دو شهر دیگر هم تاکنون به سراغ توان افزایی با مشارکت بخش خصوصی نرفتند.
تمام چالشهای این بخش سبب شد تا شهرداری گرگان هرچند دیرهنگام ؛اما بالاخره برای میدان دادن به بخش خصوصی آستینها را بالا بزند و لایحه بهرهگیری از توان بخش خصوصی در حوزه اتوبوسرانی را به پارلمان شهر ارایه کند.
از نظر مدیران حوزه حمل و نقل شهرداری گرگان اگر سامانه اتوبوسرانی مرکز استان گلستان با مساعدت و همراهی بخش خصوصی بازسازی و ترمیم نشود پاییز امسال و همزمان با بازگشایی مدارس شهر گرگان به ویژه هسته مرکزی شهر به یک توقفگاه و پارکینگ خودروها تبدیل خواهد شد که تمام شاخصهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی و حتی امنیتی شهر را به مخاطره میاندازد. با وجود پیشنهاد شهرداری برای واگذاری امور اجرایی اتوبوسرانی به بخش خصوصی( در قالب لایحه) اما بخشی از بدنه شورای شهر در برابر آن مقاومت میکنند موضوعی که میتواند هزینههای سنگینی به شهر و شهروندان تحمیل کند.
شهردار گرگان به خبرنگار دانشجو گفت: بر اساس ساختارهای جدید اداری امکان جذب راننده برای اتوبوسهای شهرداری میسر نیست و این امر تامین نیروی انسانی در بخش حمل و نقل عمومی را با چالش روبرو کرده است.
سید محمدرضا سید النگی گفت : تعدادی از رانندگان اتوبوسهای شهری به علت سختی شرایط کار دچار عارضههای جسمانی شدند؛ با توجه به اخذ مصوبه در خصوص خرید ۶۱ دستگاه اتوبوس جدید، تامین راننده برای آنها به چالش تبدیل شده است. وی گفت برای حل چالش چرا فکر گرگان چارهای به جز تقویت سامانه های عمومی نداریم؛ و در این بخش باید از توان بخش خصوصی هم استفاده کنیم.
شهردار گرگان گفت: اخیرا ۱۷ اتوبوس جدید به اتوبوسرانی اضافه کردیم که در تامین راننده با دشواری هایی روبرو هستیم و این امر فشار مضاعفی به نیروی اتوبوسرانی وارد کرده است
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان هم به خبرنگار دانشجو گفت: شهرداری گرگان ۹۲ دستگاه اتوبوس دارد که بر اساس لایحهای پیشنهاد دادهایم تا ۳۵ دستگاه از این اتوبوسها به بخش خصوصی واگذار شود.
محمد مهدی كمال غریبی افزود: در حال حاضر ۴۳ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط مختلف گرگان در حال خدمت رسانی به مردم هستند که از ابتدای پاییز ۱۷ دستگاه اتوبوس باید به امور ایاب و ذهاب دانشجویان بپردازد.
وی ادامه داد با توجه به مستهلک بودن ناوگان اتوبوسرانی کمبود شدید راننده و هزینههای سرسامآور تعمیر و نگهداری باید هرچه سریعتر بخشی از خدمات حوزه اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شود.
وی ادامه داد: اگر اتوبوسرانی گرگان به دنبال توانافزایی با مشارکت بخش خصوصی نرود؛ ماه ها و هفتههای بسیار سختی در حوزه ترافیک شهر را پیش رو داریم . کمال غریبی گفت: در حال حاضر بخشی از رانندگان به سبب سختی شرایط کار، امکان حضور مستمر و رانندگی پیوسته را ندارند و عارضه های جسمانی بخش زیادی از رانندگان را گرفتار کرده است.
وی ادامه داد: واگذاری بخشی از خدمات به شرکتهای خصوصی، میتواند بسیاری از هزیته ها و دغدغههای سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان را کاهش دهد.
مهران کاظم نژاد، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان گفت: در حال حاضر تعداد رانندگان اتوبوس در مجموعه شهرداری با تعداد اتوبوسها برابر است در حالی که حداقل دو برابر اتوبوسها باشد تا بتوانیم خدمات اتوبوسرانی را در ۲ نوبت و در ساعت های بیشتری به شهروندان ارائه دهیم.
وی گفت: هنگامی که از مردم درخواست میشود که از آوردن خودروهای شخصی در خیابان پرهیز کنند باید در مقابل این درخواست، خدمات مطلوبی در حوزه حمل و نقل برای آنها در نظر بگیریم تا ترافیک شهر گرگان مدیریت شود.
کاظم نژاد گفت به علت کمبود نیروی انسانی، رانندگان اتوبوس مجبورند روزانه تا ۱۲ ساعت و حتی بیشتر به مردم خدمات دهند که این امر علاوه بر آنکه سلامتی آنها را به مخاطره میاندازد میزان رضایت مندی مردم از عملکرد رانندگان را هم کاهش میدهد.
کاظمنژاد گفت: اگر فرایند خدمات اتوبوسرانی به بخش خصوصی سپرده شود میتوانیم همانند شهرهای بزرگ مانند اصفهان شیراز ساعات استفاده از ناوگان عمومی را افزایش دهیم که این امر علاوه بر افزایش رضایتمندی مردم، ترافیک شهر را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد.
این عضو شورای شهر گفت: با سپردن بخشی از وظایف اتوبوسرانی به بخش خصوصی، امکان جذب رانندگان بیشتر فراهم و گلایه رانندگان از سختی شرایط کار کاهش مییابد.
وی ادامه داد: باید جزئیات ارائه شده در لایحه شهرداری به طور دقیقتر بررسی شود تا بتوانیم یک فضای خدمت مناسب در بخش اتوبوسرانی ایجاد کنیم.
حجت مقسم، عضو دیگر شورای شهر گرگان هم گفت: بر اساس لایحه پیشنهادی شهرداری گرگان، شرکت برنده مزایده این لایحه به طور متوسط سالانه ۲ تا ۳ میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد وی گفت هنگامی که بخش خصوصی با استفاده از امکانات و زیرساختهای شهرداری میخواهد به این درآمد هنگفت برسد باید خدمات حداکثری به شهروندان ارائه دهد و تمام ساز و کارهای لازم پیش بینی شود.
مقسم گفت: نحوه قیمت گذاری باید نظارت شده و وضعیت کمی و کیفی خدمات در حوزه اتوبوسرانی باید به طور ویژهای افزایش یابد.
علیکبر بصیرنیا عضو دیگر شورای شهر اسلامی گرگان معتقد است: سپردن امور مربوط به حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی به بخش خصوصی دارای پیچیدگیهای بسیاری است نباید عجولانه وارد این عرصه بشویم.
وی گفت: مطلوب بودن یا نبودن خدمات در حوزه اتوبوسرانی به طور مستقیم بر رضایت مندی شهروندان تاثیر مستقیم دارد باید طوری حرکت کنیم که آرامش روانی مردم به مخاطره نیفتد.
بصیرنیا گفت: وقفه در خدمات اتوبوسرانی میتواند تبعات اجتماعی و حتی امنیتی پرشماری را به همراه داشته باشد؛ اخذ تضامین مالی و همچنین بررسی صلاحیتها باید با دقت نظر ویژهای انجام شود تا به چالش برخورد نکنیم.
صفرعلی پایین محلی دیگر عضو شورای شهر معتقد است: نباید همه امور اجرایی شهر به بخش خصوصی سپرده شود در حال حاضر حتی تایپ و ماشین نویسی در بدنه شهرداری گرگان سالانه حدود ۸۰۰ میلیون تومان بار مالی دارد.
وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰۰ نفر در شهرداری گرگان تبدیل وضعیت استخدامی داشتهاند و بخش زیادی از این افراد از حوزه خدمات شهری به سایر بخشها تزریق شدند که میتوانیم از توان این افراد در افزایش تعداد رانندگان اتوبوس در شهر گرگان استفاده کنیم.
وی گفت بیشتر این افراد در بخش پاک بانی و فضای سبز مشغول بودند که با آموزش و تربیت صحیح امکان استفاده از آنها به عنوان رانندگان ناوگان اتوبوسرانی شهر گرگان فراهم است و از این طریق هزینههای این بخش کاهش و امکان افزایش خدمات مطلوبتر به شهروندان فراهم میشود.
به گزارش دانشجو ، بسیاری از کارشناسان و حتی شهروندان گرگانی بر این باورند که تنها راه کاهش ترافیک در شهر گرگان ارتقای کمی و کیفی سامانههای حمل و نقل عمومی در مرکز استان گلستان است. با توجه به نبود مترو و خطوط بی آر تی در این شهر ، تقویت سیستمهای اتوبوسرانی باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد و در این مسیر استفاده از توان بخش خصوصی میتواند راهگشا باشد