به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مصطفی قاضی مرادی درباره پروژه سیستم حمل و نقل کابلی واحد علوم و تحقیقات گفت: تله کابین این واحد در سال ۱۳۹۳ شکل گرفت و مراحل طراحی و ساخت آن با فرازها و نشیبهایی همراه بوده است.
وی با بیان اینکه قرارداد این پروژه از نوع ای پی سی (EPC) بوده و شرکت تام ایران خودرو به عنوان پیمانکار اصلی، پس از برنده شدن در مناقصه عهده دار طراحی، تامین تجهیزات و ساخت پروژه تله کابین شده است، یادآور شد: این پروژه را می توان به دو حوزه اصلی تفکیک کرد. حوزه اول موضوعات مرتبط با ابنیه و سازه پروژه است که شامل ایستگاهها و دکلها بوده و حوزه دوم شامل تجهیزات و تاسیسات مرتبط با نصب و راهاندازی تله کابین است.
مجری طرحهای عمرانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: در حوزه اول، شرکت تام ایران خودرو از وجود پیمانکاران ذیصلاح داخلی بهره برد، در حوزه دوم در داخل کشور متخصص واجد شرایط وجود نداشت. بدین منظور از یک مجموعه متخصص خارجی که دارای صلاحیت و تجربیات لازم در زمینه راه اندازی تله کابین بود، بهره گرفته شد تا مسئولیت راهاندازی تلهکابین را به عنوان پیمانکار شرکت تام ایران خودرو بر عهده داشته باشد.
قاضی مرادی با بیان اینکه برای تله کابین واحد علوم و تحقیقات، چهار ایستگاه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ایستگاه اول جنب ضلع غربی ساختمان علوم انسانی، ایستگاه دوم جنب دانشکده مدیریت، کتابخانه دکتر حبیبی و مسجد امام علی (ع)، ایستگاه سوم روبروی دانشکده فنی و مهندسی و در نهایت ایستگاه چهارم جنب هتل فرهیختگان واقع شده است.
وی تصریح کرد: فاصله ایستگاه اول تا چهار ۱۷۲۲/۵ متر و اختلاف ارتفاع این دو ایستگاه ۴۲۶/۲ متر است. طی این مسافت، ۱۸ دکل احداث شده که با توجه به شرایط جغرافیایی و زمین شناسی منطقه با چالشهای خاصی مواجه بودیم.
مجری طرح های عمرانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: نکته قابل اشاره سرعت حرکت کابل است که ۷۵ کابین خریداری شده را با سرعت ۵ متر بر ثانیه حرکت میدهد. همچنین سرعت حرکت کابینها در ایستگاهها با هدف تسهیل در سوار و پیاده شدن مسافرین به ۵ متر بر ثانیه کاهش مییابد.
به گفته قاضی مرادی، این تله کابین قابلیت جابجایی ۲۰۴۰ نفر را در ساعت دارا بوده و مدت گردش کامل یک کابین حدود ۹ دقیقه تخمین زده شده است. ظرفیت کابینها هشت نفر بوده و دارای امکانات رفاهی و ایمنی لازم هستند.
وی با بیان اینکه طی این سالها به دلایل مختلف داخلی و خارجی روند اجرای پروژه با چالشهایی همراه بوده است، افزود: با حمایتهای صورت گرفته از سوی مسوولان دانشگاه، به ویژه رئیس و قائم مقام دانشگاه آزاد اجرای پروژه تله کابین واحد علوم و تحقیقات سرعت چشمگیری گرفت تا جایی که مراحل پایانی خود را طی میکند.
مجری این طرح مرادی ادامه داد: در حوزه اول، ایستگاههای ۱، ۲ و۴ به صورت ۱۰۰در صد تکمیل شده و شاهد رفع نواقص و ایرادات هستیم. ایستگاه ۳ نیز پیشرفت ۹۷ درصدی داشته است. در حوزه دوم، تجهیزات تله کابین بطور کامل تهیه، نصب و آماده انجام فعالیتهای آزمایشی پیش از بهره برداری اصلی است.
قاضی مرادی با بیان اینکه پیشبینی میشود طی ماه جاری، تست سرد تلهکابین آغاز شود، گفت: امیدوارم با شروع فرایندهای مرتبط با تست سرد و با تکمیل کارهای باقی مانده و اصلاحی، تا ابتدای مهرماه، آماده بهره برداری و استفاده دانشجویان از تلهکابین واحد علوم و تحقیقات باشیم.
وی افزود: با راهاندازی سیستم حمل ونقل کابلی، واحد علوم و تحقیقات به عنوان تنها دانشگاهی در سطح جهان که دارای تله کابین است، میتواند قدم مثبتی درجهت ارتقای رفاه دانشجویان بردارد.
مجری طرح های عمرانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، دسترسی آسان و چشم انداز بی نظیر، ارائه خدمات رفاهی تفریحی پیشبینی شده در ایستگاهها به خصوص در ایستگاههای ۳ و ۴ را از ویژگیهای بی نظیر این مجموعه دانست و گفت: در ایستگاه ۳، خدمات رفاهی نظیر کافی شاپ، فودکورت و چند مجموعه تجاری و در ایستگاه ۴ محوطهای با چشم انداز استثنایی فراهم شده است.
قاضی مرادی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تنها دانشگاه در جهان است که دارای سیستم حمل و نقل کابلی است، ادامه داد: این امر ظرفیتهای متعدد و بی نظیری را در حوزههای مختلف اعم از پژوهشی، اجتماعی، فرهنگی و ... فراهم میکند.
وی نسبت به همکاری دفتر مجری طرحهای عمرانی این واحد با طرحهای پژوهشی در این حوزه اعلام آمادگی کرد.