به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در جریان نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۵ تیر) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات لایحه را با ۱۲۹ رای موافق، ۱۰۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب رساندند.
مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی چه گفتند؟
ابوالفضل ابوترابی در مخالفت با گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در دورههای گذشته نیز این درخواست مطرح بود روحانی با واسطه و بیواسطه ۴ بار تشکیل وزارت بازرگانی را مطرح کرد که مجلس دهم با دقت نظر آن را رد کرد، انتظار میرود این مجلس نیز با دقت نظر تشکیل وزارت بازرگانی را رد کند.
نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیشترین ادغام و تفکیک وزارتخانهها را دارد، بیان کرد: به اسم اصلاح ساختار به دنبال ادغام و تفکیک هستیم که در واقع این بازی اسامی و عناوین است و برای بهبود امور نیازی به ادغام و تفکیک نیست.
وی ادامه داد: باید بین تولید، صنعت و واردات تعادل ایجاد کرد، تفکیک وزارت بازرگانی کار اشتباهی است چرا که برای تفکیک وزارت بازرگانی ۵ سال زمان لازم است تا زیرساختها در شهرستانها فراهم شود و برآورد مرکز پژوهشها این است که برای تفکیک ۵ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
ابوترابی با بیان اینکه تفکیک وزارت بازرگانی خلاف قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: طبق قانون برنامه ششم باید ۱۵ درصد دولت کوچک شود و تصویب وزارت بازرگانی نیازمند دو سوم رأی مجلس است.
همچنین روح اله ایزدخواه در مخالفت با کلیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی بیان کرد: هرچه واردات افزایش پیدا کند فشار به ارز را شاهد خواهیم بود و بحران ارزی بیشتری برای کشور شکل میگیرد و از سوی دیگر باعث گرانیها میشود. تاکنون ۷ بار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام و تفکیک شده است که در بسیاری از کشورها تجارت، تولید، بازرگانی و حتی اقتصاد در یک وزارتخانه دنبال میشود تا یکپارچگی سیاستهای اقتصادی صورت گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تفکیک وزارت بازرگانی، هر زمان تنظیم بازار را پیگیری کنیم، وزارت بازرگانی عنوان میکند درگیر تفکیک است در شرایطی که وزارت صمت پول تغییر تابلوی خود را ندارد چطور میخواهیم هزینه تفکیک وزارت بازرگانی از صمت را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ابزار وزارت بازرگانی واردات است، گفت: تعزیرات، قیمتگذاری و تولید جای دیگری انجام میشود و واردات در کوتاه مدت نمیتواند تأثیرگذار باشد بنابراین شاهد پر شدن انبارها خواهیم بود و در واقع واردات دولتی احیا میشود.
در ادامه عبدالناصر درخشان در مخالفت با گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی بیان کرد: این سیزدهمین ادغام و تفکیک است که در کشور ما مطرح میشود، تفکیک وزارت صمت و بازرگانی برای مهار تورم آدرس غلطی است و باید برای مدیریت تورم به سراغ بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برویم چرا که افزایش نقدینگی عامل تورم است.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بانک مرکزی برای رفع مشکلات سایر بانکها دست به چاپ پول زد و اکنون با انتشار پول و اضافه کردن صفر در سیستم باعث شده است که واحد پولی کشور ۳۴ درصد افزایش پیدا کند. برای انضباط مالی باید درآمدهای واقعی داشته باشیم که در بودجه سنواتی شاهد کسری بودجه هستیم چرا که درآمدها غیرواقعی است، اما هزینهها واقعی است.
وی تأکید کرد: یکی از موضوعات چالشی در کشور، منابع ارزی بلوکه شده است که در اختیار ما نیست، اما ریال تبدیل شده آن به عنوان درآمد فرضی در نظر گرفته میشود، اگر به دنبال مهار تورم هستیم تا ریالهای منابع ارزی بلوکه شده جذب نشده است نباید برای آن برنامه هزینهای نوشت.
درخشان گفت: اگر این شائبه وجود دارد که وزیر نمیتواند ۳ مقوله تولید، صادرات و واردات را هدایت کند با اصلاح ساختار و مهندسی ساختار وزارت صمت، قائممقامهایی در حوزههای مختلف در نظر گرفته شود تا مدیریت همهجانبه و یکپارچه صورت گیرد، رأی موافق به تشکیل وزارت بازرگانی اشتباه تاریخی است که مجلس انقلابی به سمت این اشتباه نخواهد رفت.
در حال تکمیل است...