به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام شهاب مرادی اظهار داشت: امسال نیز باید همانند سالهای گذشته، برنامهریزیهای مختلفی در زمینه اعزام مبلغان به مراسم اربعین حسینی شده تا حضور فعال، پویا و تاثیرگذاری داشته باشند.
کارشناس مسائل جوانان و خانواده گفت: لزوما این نیست که در منابر اربعین حسینی موضوع فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) مورد نیاز مخاطبان باشد، خیلی از مواقع موضوعات اخلاقی مانند رعایت حقوق همسایه، احسان و عمل خیر، وقف و کمک به نیازمندان و ... نیازمند ترمیم، تذکر و آموزش هستند.
این کارشناس مسائل جوانان و خانواده در رابطه با آنچه که باید اولویت تبلیغی مبلغان در این ایام باشد، گفت: رسالت مهم مبلغان در اربعین چیست؛ موضوعاتی که دغدغه مخاطبان است باید شناسایی شود مثلا بعد از نماز صبح، یک نوع منبر انتظار دارد، برای نماز ظهر یک مخاطب دیگر میآید و یا حتی اگر همان مخاطب باشد اقتضای زمان جلسه موضوع دیگریست و باید ببینیم نیاز مخاطب چیست.
وی ادامه داد: البته که در منابر اربعین حسینی باید در خصوص قیام سیدالشهدا (ع) بحث و گفتگو شود، اما لزوما این نیست که در منابر اربعین حسینی موضوع فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) مورد نیاز مخاطبان باشد، خیلی از مواقع موضوعات اخلاقی نیاز به یادآوری دارد مانند رعایت حقوق همسایه، احسان و عمل خیر، وقف و کمک به نیازمندان، مهربانی در خانه، مهربانی به فرزند و ... که نیازمند ترمیم، تذکر و آموزش هستند.
مرادی افزود: نکته مهم اینکه هرسال در عزای سیدالشهدا (ع) و در مراسم اربعین، مخاطب جدید داریم. این مخاطب جدید حتما مواردی که شاید به نظر برسد تکراری است مورد نیازشان هست. ما این همه شهید در دوران دفاع مقدس داریم، وقتی مادر شهید در مجلس حضور دارد انتظار دارد در سخنرانی خود از فرزندش که برای مملکت شهید شده یاد کنیم.
وی گفت: همچنین در حوزه جهاد تبیین باید نکاتی را برای مخاطب جدید هرچند برای دیگران ممکن است تکراری باشد توضیح دهیم و باید موضوعات را ساده بیان کنیم.
مرادی اظهار داشت: ارتباط عمیق مردم با روحانیون و مبلغان برای بازگو کردن مسائل چگونه شکل میگیرد؟ درست است که ما در منبر وظیفه سخنرانی داریم، اما یک واعظ حتما باید گوشی برای شنیدن داشته باشد همانطور که در جلسات مختلف در دانشگاه بیشتر میشنویم و در واقع طراحی جلسه اینگونه است.
این کارشناس مسائل اخلاقی ادامه داد: ما اگر نظر مخاطب را ندانیم، شاید موضوعی دیگر را مطرح کنیم و مخاطب مطلب دیگری دریافت کند که مورد نیازش نباشد. همه اینها مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد آسیب شناسی مراسم اربعین چیست؟، گفت: این نوعی بدسلیقگی و دور از خرمندی از لحاظ رسانهای است. وقتی در روز عید غدیر جشن بزرگ در تهران برگزار میشود، آن لحظهای که افراد از فضا لذت میبرند هر نقدی وجود دارد باید بعد از مراسم مورد بررسی قرار گیرد. دو ماه محرم و صفر اصلا زمان آسیب شناسی مناسک و آداب و رسوم نیست.
وی اظهار داشت: افراد از هر نقطه کشور با آداب و سنن خود در این ایام عزاداری میکنند. اگر بخواهیم با سلیقه خود بسنجیم اهانت به مردم است. بعد از ایام عزاداری میتوانیم در این زمینه به آسیب شناسی بپردازیم. اما در این ایام باید از تمام ظرفیت رسانه برای ترویج مجالس خصوصا روضههای خانگی بهره بگیریم.
وی ادامه داد: شهیدی که در دفاع از ناموس، جان خود را فدا میکند در کجا تربیت شده و در کجا این آموزهها را دریافت کرده است؟ خیلی از اینها در جلسات اهل بیت (ع) این آموزهها را فرا گرفته اند، گاهی یک نقاشی و یک پرده خوانی تاثیر بسیاری دارد.
مرادی گفت: هنر وسیلهای موثر برای ترویج فرهنگ عاشورا و سیدالشهدا (ع) است.
سازمان اوقاف و امور خیریه ۴۰۵ مبلغ به مواکب مستقر در ایران و عراق برای ایام اربعین با هدف ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی اعزام کرده است و این تعداد مبلغ از اول شهریورماه تا سه روز پس از مراسم اربعین حسینی در ۳۶۵ موکب حاضر میشوند تا ضمن انجام وظایف تبلیغی و برپایی نمازهای جماعت، به ارائه خدمات فرهنگی بپردازند.
بر همین اساس یکی از سیاستهای امسال گروههای تبلیغی در اربعین، تمرکز طلاب به عنوان مشاور دینی در استانهای مختلف علاوه بر حضور فعال آنها در مرزهاست که به دلیل فراوانی جمعیت، کار جدی در عرصه تبلیغ و ترویج نماز، احکام ادین و وقف را انجام میدهند.