به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، متن مصوبه «آییننامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت» به شرح ذیل است:
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
«آییننامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت» که در جلسه ۸۸۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به مصوبه جلسه ۴۲۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
ماده ۱- جایگاه
«ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت» شورای عالی انقلاب فرهنگی که از این پس در این آییننامه به اختصار «ستاد» نامیده میشود، بر اساس سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به منظور تقسیم کار ملی، راهبری، اجراییسازی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی و انسجام بخشی اجرای اسناد کلان و مهم شورای عالی در زمینه مسائل تربیتی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی مراکز آموزشی و دانشگاهها به ویژه آموزش و پرورش در بخشهای دولتی و غیر دولتی (تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی) تشکیل میشود.
ماده ۲- وظایف
۱- رصد و تحلیل مستمر، روزآمد و نظاممند وضعیت تعلیم و تربیت و افق آینده آن در ایران و جهان بر پایه دادههای رصدی با بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی دستگاههای اجرایی
۲- تعیین، تبیین و کاربست شاخصهای کلان کمی و کیفی با استفاده از ظرفیتهای قانونی دستگاهها
۳- تقسیم کار ملی، راهبری، اجراییسازی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی و بهروزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راهبری و نظارت بر سیاستها و اقدامات تربیتی اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۴- شناسایی، اولویتگذاری و انتخاب مسائل مهم، کلان و راهبردی حوزه تعلیم و تربیت و پیشنهاد سیاستهای لازم به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراجع قانونی
۵- حمایت از طراحی و ایجاد تحول در نظام آموزش رسمی و عمومی به ویژه مراکز آموزشی و نظارت بر آنها در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
۶- فرهنگسازی و گفتمانسازی در راستای تحقق اسناد کلان ملی حوزه تعلیم و تربیت
۷- بازآرایی، حمایت و تقویت جبهه تربیتی انقلاب اسلامی و ارتباط فعال و دوسویه با نهادها و جریانهای مردمی
۸- استفاده از توان جامعه نخبگانی و خبرگانی، اندیشکدهها، نهادهای پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و ظرفیتهای مردمی در امور مرتبط با ستاد در زمینههای سیاستپژوهی، راهبری، نظارت و ارزیابی
۹- هماهنگی، همافزایی و انسجامبخشی دستگاههای متولی تعلیم و تربیت برای یکپارچهسازی نظام تعلیم و تربیت کشور
۱۰- زمینهسازی برای اولویت بخشی به مسائل تعلیم و تربیت در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور
۱۱- تمهید سازوکار مناسب به منظور همکاری و هماهنگی دستگاهها و نهادها، نخبگان، اندیشکدهها، مراکز علمی فعال دستگاههای اجرایی و فعالان حوزه تعلیم و تربیت برای گفتمانسازی و تبیین تحقق اسناد کلان ملی این حوزه
۱۲- طراحی، تدوین و راهبری استقرار نظام حقوق تربیتی کودک و نوجوان
ماده ۳- ترکیب اعضاء
۱- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (رئیس ستاد)
۲- دبیر ستاد
۳- وزیر آموزش و پرورش
۴- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
۵- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۶- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
۷- چهار نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی
۸- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
۹- رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
۱۰- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
۱۱- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
۱۲- رئیس شورای تخصصی حوزوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۳- دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۴- رئیس مرکز رصد، برنامهریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۵- دو نفر از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی (حداقل یک نفر از میان بانوان)
۱۶- دو نفر از نخبگان و صاحبنظران فعال حوزه تعلیم و تربیت از تشکلها، نهادها و سازمانهای مردمنهاد به پیشنهاد ستاد و تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (حداقل یک نفر از میان بانوان)
تبصره ۱- رؤسای سایر دستگاهها حسب مورد و با حق رأی به جلسات دعوت خواهند شد.
تبصره ۲- دبیر ستاد از میان صاحبنظران برجسته تعلیم و تربیت کشور توسط رئیس ستاد، انتخاب و منصوب میشود.
تبصره ۳- شیوهنامه مدیریت جلسات و آییننامه داخلی ستاد به تصویب هیات امنای دبیرخانه میرسد.
ماده ۴- مصوبات ستاد مطابق فرایند پیشبینی شده در آییننامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ خواهد شد.
ماده ۵- این آییننامه در قالب ۵ ماده و ۳ تبصره، در جلسه ۸۸۷ مورخ ۰۷/۰۶/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.