رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه مسئله قاچاق سوخت از ایران، به یک مشکل تاریخی تبدیل شده است، گفت: با وجود اینکه ضابط تمام توان خود را برای برخورد در این حوزه بسیج کرده است اما در حوزه قوانین پیشگیرانه ضعف و نارساییهایی وجود دارد.
وی ادامه داد: آمار مطرح شده از سوی رسانههای خارجی مبنی بر قاچاق سالانه ۲ میلیارد لیتر سوخت به کشور پاکستان به معنای خروج روزانه ۲۴۰ نفتکش از مرزهای شرقی کشور است که اگر این آمار صحیح باشد، نمیتوانیم بگوییم این حجم از سوی کولبران یا انحراف از جایگاه سوخت اتفاق میافتد. مسلما مردم عادی نمیتوانند این حجم از سوخت را جا به جا کنند.
نواز گفت: به عقیده من اگر این عدد را بپذیریم باید بگوییم این اتفاق به صورت سازمان یافته در حال رخ دادن است و حتی برخی مقامات کشور همسایه هم در آن دخیل هستند. شایسته است دستگاههای بازرسی و نظارتی از نزدیک و نه از پشت میز به این اتفاق ورود کنند و گزارش جامعی را ارائه کنند.
چرا این حجم از قاچاق را به صورت رسمی صادر نمیکنیم؟
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور مطرح کرد: باید بررسی شود که چرا نمیتوانیم همین سوخت را صادر کنیم و این حجم از قاچاق چگونه صورت میگیرد. در موضوع قاچاق سوخت و ارتباط آن با جایگاهها منکر تخلفات جایگاههای سوخت کشور نیستم اما این را قول میدهم که بسیار بزرگنمایی میشود. تمام فروش ما براساس سامانه سوخت مشخص است.
نواز با اشاره به اینکه طرحهایی مثل طرح رزاق مطرح شد تا به جای قاچاق، سوخت به صورت قانونی از مرز خارج شود، ولی بروکراسیهای فراوان آن باعث شد تا به نتایج مورد نظر دست پیدا نکند و امیدواریم مشکلاتش حل شود. باید با دانه درشتهای قاچاق سوخت برخورد و اسامی آنها به مردم اعلام شود.
تعلل در ساماندهی بنزین، آسیبزاست
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: ما خودروهای پرمصرفی در کشور داریم که آمار مصرف سوخت را بالا میبرد و تثبیت قیمت هم در این موضوع تاثیر دارد. دولت باید راهکارهایی را بگذارد تا تورم و نارضایتی ایجاد نشود و یارانه سوخت به صورت هدفمند توزیع شود که حتی آنهایی که خودرو ندارند، از این یارانه بهرهمند شوند. آمار مصرف سوخت کشور روزانه به طور میانگین ۱۲۰ میلیون لیتر بوده که درحال اوجگیری است. تعلل در تصمیم گیریها برای ساماندهی وضعیتی که تولیدکننده، توزیعکننده و مردم هم از آن ناراضی هستند، باعث افزایش آسیبها میشود.
نواز در پایان اظهار داشت: ما در جایگاههای سوخت با کسری فرآورده ناشی از تبخیر و کیفیت متغیر فرآورده روبهرو هستیم و متاسفانه این موضوع هم به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال میشود و به عنوان مصادیق قاچاق قرار میدهند و در آمارها هم ذکر میشود، در صورتی که موضوع کسری فرآورده در جایگاه سوخت با توجه به نظارتها، بسیار امکانش پایین است که تعمدی باشد و هیچ ارتباطی با قاچاق ندارد. باید سازمان بازرسی کل کشور ورود کند و با یک ریشهیابی، مشخص شود که قاچاق واقعی در کجا و توسط چه کسانی رخ میدهد.