به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهرداد ساویز درگردهمایی سالیانه اعضای هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه کاری که در زمینه دانشجویان پیش روی ماست کار بزرگی است، گفت: اجرای این اقدامات راحت خواهد بود در صورتی که همه اعضای هیات علمی و اساتید در مسیر کمک به نسل جوان برای عبور از سرگشتگیهای عصر حاضر و رسیدن به مسیر رشد، همدل و همراه باشند.
وی ادامه داد: ما در عصری قرار داریم که دچار یکسری چالشهای اجتماعی هستیم. این چالشها الزاما منحصر به کشور ما نمیشوند بلکه این مسائل جهانی است و ما در عصری زندگی میکنیم که منابع رسانهای و اطلاعات بسیار گسترده است و به مراتب بیش از این است که فرصت فکر و تحلیل آن اطلاعات توسط، هر ذهن پویایی وجود داشته باشد.
ساویز خاطر نشان کرد: از این رو ذهن به سمت تحلیل سطحیتر و با تفکر کمترعمیق گرایش مییابد و این چیزی است که جامعه امروز با آن مواجه است، چون نسل جوان بیشتر از اساتید به منابع اطلاعاتی مرتبط دسترسی دارند و مصرفکننده اطلاعات هستند و این امر مشهود است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر قدرت هوشی بالا، ریسک پذیری و انرژی بالا و کاهش تمرکز و پراکندگی ذهن را از ویژگیهای نسل جوان خواند و ادامه داد: در بسیاری از مواقع افت تحصیلی دانشجویان ناشی از ناتوانی علمی و فکری آنها نیست بلکه ناشی از بی هدفی و پراکندگی قوای ذهنی و عدم انسجام است. آنها سطحی نگرتر و کمتر عمیق هستند و روحیه آسان طلبی و رفاه جویی دارند.
وی با بیان اینکه نسل جوان ناامیدیهای زودرس دارند، یادآور شد: به این معنا که اگر به جواب مساله نمیرسند آن را رها میکنند. ضمن آنکه بیشتر بحرانهای روحی آنها به دلیل ضعف در حوزه معناست به عبارت دیگر دانشجویان کمتر به یک هدف و معنای عمیق برای زندگی، مجهز هستند به همین دلیل در سختیها زود میشکنند؛ چون احساس اعتبار و ارزش در نزد خودشان به موارد سطحی و تغییر پذیری وابسته است.
ساویز نمونه این موارد سطحی را تایید دوستان و رففا به ویژه در فضای مجازی دانست و ادامه داد: زمانی که آنها این موارد را از دست میدهند به سرعت دنیای آنها خالی میشود.
وی با طرح این سوال که در این زمینه باید زمینه چه کاری انجام داد، گفت: اتصال ذهن اجتماعی و ضعف هویت ملی و فقدان مسوولیت پذیری اجتماعی دو چالش موجود در نسل جوان است. فقدان مسوولیت اجتماعی مسالهای است که کمتر خانوادهها فرزندان خود را برای مسوولیت پذیری تربیت میکنند.
ساویز با بیان اینکه اینها مواردی است که ما تا حدی با آن مواجه هستیم، بر نقش اساتید در ارتقا دانشجویان تاکید کرد و یادآور شد: پنجره دانشجو به روی اساتید باز است، چون او از ابتدا پذیرفته است که از استاد میخواهد بیاموزد. استاد از نظر دانشجو مرجع است و باید از این فرصت برای هدایت یک نسل استفاده کرد، ولی این سوال ایجاد میشود که چه چیزی باید به این دانشجویان آموزش دهیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر تاکید کرد: در این زمینه اگر همه ما یک حرف را نزنیم و یک پیام واحد را به جمعیت دانشجویی مخابره نکنیم عملا پیام ما بُرد زیادی نخواهد یافت و فراگیر نمیشود به همین دلیل اگر در سر کلاس عقب بنشینیم و کاری انجام ندهیم، نقش فرا آموزشی اساتید نا دیده گرفته میشود.
وی اضافه کرد: به این دلیل در این زمینه فصل مشترکهایی را پیدا کردیم و همه ما میتوانیم بر روی این موارد به عنوان اصول مشترک به دانشجویان انتقال دهیم تا نیروهای ما همدیگر را خنثی نکنند.
ساویز اولین فصل مشترک را محبت خواند و دراین باره توضیح داد: اعلام کنیم که شما را دوست داریم. اساتید تا حدی درگیر فضای ماشینی آموزش هستند که با قوانین خود کار میکند و آنچه که باید بر روی اسکلت آن پوشیده شود، فضای محبت میان استاد و دانشجو است. استاد میتواند هم جدی باشد و هم با محبت و هم عادل باشد و هم خوش اخلاق. این دوست داشتن یک پیام است و باید به نحوی آن را به دانشجویان منتقل کنیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فصل مشترک دوم برای ارائه به دانشجویان را دعوت دانشجویان به عقلانیت و تفکر ذکر کرد و گفت: به آنها بگوییم هر چیزی را به سرعت نپذیرند هر رسانهای که مطلبی را منتشر میکند، چون احساس ما را به جوشش در میآورد دنبال نکنیم و به عنوان یک انسان دانشگاهی نقاد و پرسشگری کنیم. اگر بتوانیم چه در تدریس و چه صحبتهای پراکنده در کلاسها این خط تفکر تحلیلی را رواج دهیم، دانشجویان را در برابر بسیاری از فریبهای رسانهای بیمه میکنیم ضمن آنکه در بحرانهای اجتماعی به داد ما خواهد رسید.
به گفته وی این رویکرد باعث میشود دانشجویان خود را بهتر مدیریت کنند.
ساویز سومین فصل مشترک را دعوت به مطالعه کتاب به جای رسانه گردی عنوان و خاطر نشان کرد: مطالعه کتاب باعث عمیق شدن ذهن میشود و رسانه گردی باعث سطحی شدن ذهن. کتاب است که علم را زیاد میکند و رسانه ها، اطلاعات را افزایش میدهند بدون آنکه ذهن را رشد دهد.
وی امید و ترویج امید را از دیگر فصول مشترک در این زمینه دانست و گفت: ارتباط مثبت با جامعه، میزان احساس گرایش به افسردگی را تا ۳ برابر کاهش میدهد و دلیل آن منفی نگری است که موجب تخلیه انرژی انسانی و مانع رشد شخصیت میشود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با طرح این سوال که در این میان چه کنیم که هم واقع گو باشیم و هم منفی گو نباشیم، بر اثرات نقد سازنده تاکید کرد و افزود: در نقد سازنده ابراز میکنیم که کشورمان را دوست داریم و به آینده دانشجویان در کشور امیدواریم، ولی در عین حال باید بهتر مدیریت شود، ولی نقد منفی ریشه و بنیاد را میزند و احساس تلخ و منفی بدون آنکه به راهکاری برسد، ایجاد میکند.
وی یادآور شد: دانشجویان با مثبت نگری، رشد میکنند و ما راهی نداریم جز اینکه که نگاهی پر امید به آینده داشته باشیم وگرنه با افرادی بدون انرژی روانی ارتباط خواهیم داشت.
ساویز با بیان اینکه غیر از این مواد یکسری تدابیر دانشگاهی را در معاونت فرهنگی و دانشجویی اتخاذ کردیم نمونه آن را برگزاری روز باز خوابگاهها است که طی آن مسئولانی از دانشگاه به خوابگاهها سر میزنند و مهمان دانشجویان میشوند و با آنها صحبت میکنند.
معاون فرهنگی و دانشجویی در پایان گفت: برگزاری مسابقات دانشجویی در فضای دانشگاه با کمک و همکاری انجمنهای علمی و اداره تربیت بدنی، ترسیم افق کارآفرینی و تکریم دانشجو ازدیگر برنامههای این معاونت است.